הפרקליטות שוקלת לחקור את עו"ד כנרת בראשי על הפרת צו איסור פרסום

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד נורית ליטמן, שוקלת להורות למשטרה על חקירתה באזהרה של עו"ד כנרת בראשי, בחשד לשימוש שלא כדין בהאזנת סתר ופרסום אסור של תמליל מתוך פרשת הרפז

עו"ד נורית ליטמן / צילום: איל יצהר
עו"ד נורית ליטמן / צילום: איל יצהר

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד נורית ליטמן, שוקלת בחודשים האחרונים להורות למשטרה על חקירתה באזהרה של עו"ד כנרת בראשי, בחשד לשימוש שלא כדין בהאזנת סתר ופרסום אסור של תמליל מתוך פרשת הרפז.

בפרקליטות יש גורמים הסבורים כי יש הכרח לחקור את עו"ד בראשי באזהרה לאור הראיות נגדה, אולם ליטמן נוקטת בזהירות וטרם קיבלה החלטה אם לאמץ עמדה זו. ההחלטה בעניינה של בראשי צפויה להתקבל ככל הנראה עד סיום כהונתה של ליטמן בסוף החודש.

החשד נוגע לעתירה שהגישה בראשי, באמצעות עו"ד יורם שפטל, נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במסגרתו ציטטה קטעים מתוך שנטען כי הוא מהווה האזנת סתר, וכי חל צו איסור על פרסומו. התמליל משקף שיחה בין מנדלבליט עת כיהן כפרקליט הצבאי הראשי לבין גבי אשכנזי שכיהן באותה תקופה כרמטכ"ל.

בראשי לא ציינה בעתירתה כי התמליל המצורף אסור בפרסום, היא הפיצה אותו לכלי התקשורת, ואף פרסמה בעצמה קטע מתוכו, תוך שציינה בעבר כי היא יודעת שקיים איסור לפרסם את התמליל המדובר, וכי התמליל הוגדר על ידי הפרקליטות כתוצר של האזנת סותר. על פי החשד, כל מטרת הגשת העתירה, הייתה לחשוף לציבור את התמליל המדובר.

לאחר הגשת העתירה והפרסום בחלק מכלי התקשורת, הוציאה הפרקליטות תגובה ומסרה כי "נבקש להבהיר למען הסר ספק כי התמלילים המצוטטים בעתירה לקוחים מתוך שיחה שסווגה בשעתו על ידי הגורמים המוסמכים כהאזנת סתר, והדבר אף פורסם ברבים. כידוע, פרסום תוכנה של האזנת סתר וכן הפרה של צווי איסור פרסום הם בגדר עבירות פליליות". 

הפרקליטות מיהרה להגיב לעתירה של בראשי וטענה כי יש לדחות אותה על הסף, זאת לטענתה בשל שימוש בתמלילים אשר הושגו תוך האזנת סתר בניגוד לחוק האזנת סתר ושמרביתם המוחלטת חוסה תחת צו איסור פרסום.

בראשי מיהרה לטעון בתגובה כי במועד הגשת העתירה היא לא ידעה כי מדובר בתמליל האזנת סתר. אלא שבפרסומים קודמים של בראשי, לכאורה היא ציינה בפירוש כי השיחה סווגה על ידי הפרקליטות כהאזנת סתר.

בעקבות התנהלות בראשי, בכירים סבורים כי חלה חובה לחקור את בראשי באזהרה. מנגד, נראה כי ליטמן חוככת בדעתה, לאור מדיניות אי האכיפה הפלילית של צווי איסור פרסום על ידי כלי תקשורת, ולאור הרגישות כי "קורבן העבירה" הוא לא אחר מאשר היועץ המשפטי לממשלה, דבר שעשוי להתפרש כניסיון לסתימת פיות של מבקרי הפרקליטות ומשרד המשפטים, ולאור הרגישות הפוליטית וזיקתה של בראשי למפלגת הליכוד.

עו"ד כנרת בראשי מסרה בתגובה לכתבה מועדים בהם נוח לה להיחקר.