לא רק הבנק הדיגיטלי: האוצר ובנק ישראל צופים עוד שחקנים שיסתייעו בלשכת שירותי מחשוב בנקאיים

הבנק הדיגיטלי הראשון יצא בחודש שעבר בפיילוט ואגודת האשראי אופק קיבלה אישור מרשות שוק ההון • בכך החלה הפעילות גם של לשכת המחשוב שהוקמה על ידי TCS , שזכתה במענק מהמדינה כבר לפני כשנתיים

ממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס / צילום: מתן פורטנוי
ממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס / צילום: מתן פורטנוי

אגף תקציבים במשרד האוצר והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל מזכירים היום כי יחד עם התחלת הפעילות של הבנק הדיגיטלי הראשון, החלה לפעול גם לשכת שירותי מחשוב בנקאיים. המדינה הובילה ועודדה בהון את הקמתה של השלכה, במה שהם מקווים שיתברר כ"הסרת חסם משמעותי להקמתם של בנקים חדשים ואגודות אשראי".

כבר במרץ 2019, לפני יותר משנתיים, הודיעו האוצר ובנק ישראל כי "חברת TCS מקבוצת טאטא הבינלאומית, נבחרה כספק הזוכה לקבלת מענק ממשרד האוצר לצורך הקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים", וככזו היא "תהיה מחויבת להציע את שירותי הלשכה לכלל הגופים הפיננסיים שיהיו מעוניינים בכך". כבר מהתחלה הזוכה התקשרה עם הבנק הדיגיטלי, עוד כשהיה בבעלות הקודמת, והיא עובדת עמו גם עתה - תחת בעלותו של פרופ' אמנון שעשוע.

למעשה, הלשכה החלה לפעול לאחרונה, כצפוי וכפי שכבר היה ברור שיקרה זה זמן, יחד עם תחילת פעילותו של הבנק הדיגיטלי הראשון. הבנק הדיגיטלי, שבניהול גל בר-דעה, הודיע בחודש שעבר על התחלת פיילוט הרצה של פעילותו. הבנק צפוי להתחיל לפעול באופן מלא, מול כלל הציבור הקמעונאי בישראל (משקי בית) במהלך הרבעון האחרון של השנה. הבנק יפעל ללא סניפים ורק באופן מקוון.

מלכתחילה המהלך להקמת לשכת שירותי מחשוב - שנועדה להקטין מהקושי בהקמת בנק חדש, דרך מתן מענה לחיסרון לקוטן בהקשר של מערכי תפעול בנק - החל עוד ב-2018, עם פרסום ההליך למתן מענק ממשלתי להקמת הלשכה. עם זכייתה של TCS הבהירו באוצר ובבנק ישראל כי בשלב הראשון תקבל TCS מענק מהמדינה של 105 מיליון שקל בכפוף לעמידה ביעדים, כאשר בסך הכל תוכל TCS לקבל מהמדינה מענק של עד 200 מיליון שקל, בכפוף למספר הגופים שיחליטו להשתמש בשירותיה.

מי שעוד אמור להשתמש בשירותי הלשכה הוא אופק אגודת אשראי, שקיבלה את אישור רשות שוק ההון באמצע החודש שעבר. אופק, כמו הבנק הדיגיטלי, יפעלו על בסיס לשכת השירות, כאשר אופק, שבראשות היו"ר יהודה טלמון, הודיעה בחודש שעבר כי היא נערכת לקמפיין שיקרא לציבור להצטרף כחברים-בעלים באגודת האשראי.

יאיר אבידן / צילום: רמי זרניגר, יח"צ
 יאיר אבידן / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

במסגרת זו נמסר היום (ב') מטעם ממלא מקום הממונה על התקציבים יוגב גרדוס כי "הקמת הלשכה תוביל להסרת אחד מחסמי הכניסה המשמעותיים ביותר למערכת הבנקאית", תוך שהוסיף כי הוא "מאמין שהצעד יסייע לכניסת שחקנים לענף".

המפקח על הבנקים יאיר אבידן מסר מצדו כי "הקמתם של הבנק הדיגיטלי הראשון ולשכת שירותי המחשוב הבנקאיים מהוות אבן דרך היסטורית" וש"ללשכת השירות שהוקמה ישנו פוטנציאל למתן שירותים עתידיים נוספים בתחומי הבנקאות".