כך הופך פקק בנמל ל-2,000 משאיות על הכבישים

אונייה שמובילה 55 אלף טון תירס שמיועדים לאופקים, תעגון בנמל חיפה במקום בנמל אשדוד בשל העומסים בו • המשמעות: התובלה היבשתית תהיה ארוכה יותר

נמל אשדוד / צילום: shutterstock
נמל אשדוד / צילום: shutterstock

הנה סיפור שממחיש כמה המדינה תורמת לקיומם של פקקים. האונייה Genco Colombia, שצפויה להגיע השבוע לישראל, נושאת 55 אלף טון תירס, שמיועדים להגיע למכון תערובת באופקים. הכי הגיוני היה שתעגון בנמל הקרוב ליעד - באשדוד, אך בשל הפקק הארוך בנמלים בתקופה האחרונה, וקושי בנמל אשדוד לפרוק סחורות מהסוג הזה, התירס ייפרק בנמל חיפה.

זאת לא תחושה: הפקקים חזרו, והם גדולים מבעבר

אחת המשמעויות של היעד המרוחק היא תובלה, כאשר באיגוד יבואני התבואות מסבירים כי יידרשו 2,000 משאיות שיובילו את המטען דרומה. "המשמעות של הכשל הזה, אחד מיני רבים, הוא נסיעה מיותרת בכבישים של 2,000 משאיות בקירוב, מחיפה לדרום להובלת התבואות, דבר שמגביר פקקים, זיהום אוויר ומעלה פוטנציאל לתאונות", אומרים באיגוד. לדבריהם זו האונייה השלישית בשבועות האחרונים שנאלצת לעלות צפונה כשבבטנן סחורה שמיועדת לדרום הארץ, אלא שהיבואנים עושים את חשבון הכסף לנוכח ההמתנה הארוכה של אוניות בנמל אשדוד.

מחברת נמל אשדוד נמסר: "השקענו כ-250 מיליון שקל במסוע גרעינים מתקדם שיחל לפעול מהרבעון השני של 2022. נמלי ישראל מתמודדים עם היקפי שיא חסרי תקדים של הגעת אוניות. אנו עושים כל שביכולתנו במטרה להביא לפתרון הסיטואציה המורכבת".