החל מיום ראשון: פתיחה מלאה של מערכות החינוך

פרופ' נחמן אש אמר כי נתוני התחלואה וההידבקות הנמוכים מאוד בקרב התלמידים והמורים הם שמאפשרים את הפתיחה המלאה • בשלב זה מערכת החינוך הבלתי פורמלית, החוגים וכן מערכת ההשכלה הגבוהה ימשיכו לפעול במתכונת הקיימת עפ"י התו הירוק

כיתת בית ספר / צילום: אופיר פרץ
כיתת בית ספר / צילום: אופיר פרץ

הממשלה אישרה בישיבה לילית את פתיחתה המלאה של מערכת החינוך בבתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים התיכונים וגני הילדים, וללא קפסולות  החל מיום ראשון הקרוב. במסגרת הפתיחה, לא תוטל מגבלה על מעבר מורים וסייעות בין הכיתות ובתי הספר.

הפתיחה תעשה תחת הפעלת מודל התערבות מחמיר להתמודדות עם התפרצויות, המאפשר ניטור רחב ומניעת התפשטות. מודל זה יגובש על ידי משרד הבריאות, משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי.

לעומתם, בשלב זה מערכת החינוך הבלתי פורמלית, החוגים וכן מערכת ההשכלה הגבוהה ימשיכו לפעול במתכונת הקיימת על פי התו הירוק. המשך הקלות עבור מערכת זאת, ייבחן בשבוע הבא בין משרדי הממשלה הרלוונטיים.

פרופ' נחמן אש, ממונה הקורונה, אמר בישיבה כי נתוני התחלואה וההידבקות הנמוכים מאוד בקרב התלמידים והמורים, גם לאחר ההקלות לפני ואחרי הפסח, הם שמאפשרים את הפתיחה המלאה. לדבריו, שיעור ההתחסנות הגבוהה במערכת החינוך ובאוכלוסייה בכלל הביא לירידה הזו: "יש כ-5 מיליון מחוסנים בשתי המנות והזהירות והאחריות שננקטו הוכיחו את עצמן".

הוא הוסיף כי "לאורך כל הדרך הובאו בחשבון הפגיעה בכלכלה ובמשק, והפתיחה המדורגת שיכולנו לקיים בעקבות החיסונים הביאה אותנו בסופו של דבר בבטחה למצב שהמשק והחינוך פתוחים בצורה רחבה מאוד". עוד אמר כי נבדקו מקרוב בתי הספר שבהם בוטלו הקפסולות והתברר כי אין שינוי במגמת הירידה בתחלואה. הפתיחה המלאה ללא קפסולות, תלווה במערך בדיקות וניטור נרחב ובעוד שבועיים תיבחן ההחלטה מחדש.

לפי נתוני משרד הבריאות, למעלה מ-85% מצוותי החינוך התחסנו בשני החיסונים וכך גם יותר מ-80% בקרב תלמידי י"א-י"ב.

השפעת ההתחסנות הגבוהה ניכרת בירידה חדה של 91% בכמות המאומתים במערכת החינוך בחודש האחרון. וכך גם ירידה של 95% בכמות התלמידים המבודדים בחודש האחרון - מ-88,135 תלמידים מבודדים במרץ ל-4,199 תלמידים מבודדים באפריל: ירידה של פי 20 תוך חודש בלבד.

עם זאת, במגזר הלא יהודי, כמות המאומתים גדולה פי 2 מחלקם היחסי באוכלוסייה (23% מהתלמידים ו-41% מהחולים המאומתים). זאת בעקבות שיעור התחסנות נמוך בקרב האוכלוסייה הבוגרת במגזר זה.

בעניין הבדיקות בנתב"ג החליטה הממשלה להקים מתחם בדיקות מחוץ לטרמינל כדי להגדיל את יכולת הקיבול של תנועת הנוסעים. עד להקמת המתחם - תימשך פעילות הבדיקות המתבצעת כרגע בטרמינל באמצעות חברת אומגה. שאר המגבלות על מקומות העבודה התחבורה, התרבות הספורט וכו' הוארכו לתקופת זמן של שבועיים עד חודש.