יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות: "אנחנו עוד רחוקים מהתאוששות"

בשעה שמעסיקים רבים מחכים לסיום החל"ת, בענף סוכני הנסיעות דורשים להאריך אותו: "צריך להפריד אותנו מכלל המשק; במצב הנוכחי לא נוכל להחזיר את רוב העובדים, ואם לא יוארך החל"ת לענף הנסיעות, יהיו פיטורים המוניים, ועסקים יתפרקו"

קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: יח"צ
קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות / צילום: יח"צ

"אנשים פוגשים אותי ברחוב ואומרים 'איזה יופי שחזרתם לעבוד', וכבר נואשתי מלהסביר שאם יש 8,000 נוסעים בנתב"ג ביום לעומת 100 אלף שהיו בימים הרגילים - זה רחוק מלחזור לעבוד" - כך אומר קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, שבשונה ממעסיקים בענף שרק משוועים לסיומו של החל"ת ביוני - הוא חרד ממה שיקרה בעוד חודשיים וחצי, כשעשרות אלפי עובדי הענף ימצאו את עצמם בלי עבודה. 

"סנונית אחת לא מבשרת את בוא האביב", הוא אומר, "ואנחנו עוד רחוקים מהתאוששות בענף. במצב הנוכחי לא נוכל להחזיר את רוב העובדים, ואם לא יוארך החל"ת לענף הנסיעות, יהיו פיטורים המוניים, ועסקים יתפרקו".

לדבריו, "חגיגות החזרה לחיים במשק ממש לא פוגשות אותנו. נצטרך פתרון לתת עוד חמצן לעסקים שאחרי שנה של דימום הפסידו סכומי עתק. המענקים לא דגדגו את רמת ההוצאות, כשהעסקים נותרו בלי מחזור מכירות ועסקו בעיקר בטיפול בהחזרי הענק על ביטולי הטיסות".

בשונה מהתמונה שעולה משיח עם מעסיקים בתחום המסעדנות או האופנה לדוגמה, שמתמודדים עם מצוקת כוח-אדם משום שהעובדים לא מעוניינים לחזור מהחל"ת -  אומר קרני: "העובדים אצלנו רוצים לחזור, אבל אין לי לטובת מה להחזיר אותם, ואין לי עבודה לתת להם. שנה אחרי המשבר עוד דנים על אופן הפעלת נתב"ג, כשמדינות רבות עדיין לא מקבלות ישראלים, וישראל מצידה לא מקבלת תיירים. יש התעוררות, אבל היא מינורית. יש יותר נוסעים מאפס, אבל זה לא מתקרב למספרים של הפעלת שדה תעופה במצב נורמלי ולא מתקרב למצב שבו יש הצדקה להחזיר עובדים מחל"ת.

"אנחנו מבקשים לייחד את הענף ולהאריך את מודל החל"ת לעובדים גם בפורמט של חל"ת גמיש. זה הענף האחרון שעוד נשאר מדמם, כשהוא נקלע למצב שבלי מענקים (לעסקים עם מחזור של יותר מ-400 מיליון שקל) ובלי חל"ת - עסקים לא יוכלו להתמודד, והם פשוט יקרסו".

בענפים אחרים המעסיקים מספרים כי עובדים ששהו בחל"ת זמן רב וכן ביקשו לחזור למעגל העבודה, כבר עשו הסבה מקצועית. בענף הנסיעות, לפי קרני, התמונה שונה: "המאסה של העובדים היא בגילאי 50 ויותר, והם מבוגרים יחסית לצאת להסבה מקצועית. הם מחפשים אחר מקורות הכנסה נוספים, אבל לא שואפים לשנות את העיסוק בגיל הזה".

לשאלה האם תיירות הפנים יכולה להוות עוגן להתאוששות, משיב קרני: "בתחום הזה עיקר הפעילות וההזמנות נעשות ישירות מול בתי המלון. היכולת למצוא בזה פרנסה היא מוגבלת. גם המגזר העסקי, שעבור סוכני הנסיעות היה משמעותי, עדיין לא מתאושש. אין תנועה של תיירות עסקית או טיולי תמריץ של המגזר העסקי".

לדבריו, "העסקים בענף שלנו נמצאים במצב קשה. הבאזז שעושות חברות התעופה שמתחילות לטוס עדיין לא מבשר על שינוי כללי. בממשלה מתייחסים אל המשק כאל מקשה אחת, אבל אנחנו חייבים לייצר פתרון לענף שלנו, שבשונה מענפים אחרים עדיין נמצא בתקופה קשה ביותר. הפתרון שנדרש צריך לקחת בחשבון שיכולות לחלוף גם שנתיים עד שנוכל להצביע על התאוששות".