משרד התקשורת לא מתייאש מהאפשרות של שוק סיטונאי על הוט

המשרד אישר הצעה להפחתת תעריפים בחיבור ספקיות אינטרנט שירצו לפעול על הרשת של הוט

מנכ”לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס
מנכ”לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

משרד התקשורת קיבל את הצעת הוט להפחית את תעריפי השימוש ברשת שלה על-ידי ספקיות אינטרנט מתחרות במסגרת מדיניות השוק הסיטונאי. המשרד ביקש מהוט שתציע מחיר מופחת, אחרי שביטל את האבחנות בין נקודות חיבור שונות לרשת שלה, ולאחר כמה דיונים הוחלט לקבל את הצעתה ולהפחית את המחיר ב-28%.

מהמשרד נמסר כי "לאחר שקבע כי על חברת הוט לאפשר חיבור של ספקיות אינטרנט ישירות למתגי הרשת שלה בתעריף סיטונאי מופחת, מאשר הבוקר משרד התקשורת את התעריף אותו תגבה מהחברות. ההחלטה תאפשר לספקיות להתחבר בנקודת איסוף שמוזילה להן עלויות".

בהמשך להחלטה קיים משרד התקשורת דיונים מול הוט, שבעקבותיהם החברה הניחה הצעה לתעריף לחיבור איזורי, שיעמוד על 9 שקלים חדשים למס"ש (מגה ביט), לעומת 12.5 שקל שגובה הוט כיום. מדובר בהנחה של 28% מהתעריף הקיים (9 שקלים לעומת 12.5 שקל). ההפחתה נבחנה על-ידי המשרד ונמצאה סבירה, וככזאת שתוזיל עלויות לספקיות ותעודד את התחרות בשוק הסיטונאי.

בהמשך להחלטה על ההפחתה, העבירה הוט ב-10 בפברואר 2021 התייחסות המבקשת להצדיק את הצעתה לתעריף לחיבור איזורי, שעמדה אז על 10.9 שקל למגה ביט. כל ספק אינטרנט בוחר את הקצב לחיבור, והמחיר בסוף מסתכם בכמה עשרות שקלים לחודש. בעקבות התייחסות זו קיים המשרד שני דיונים עם הוט בשילוב עם חברת הייעוץ TASC מטעמה, ובמקביל התקיימו שני דיונים עם נציגי פרטנר, שפנתה למשרד בעניין זה, ועם חברת הייעוץ Analysys Mason מטעמה.

המשרד לא קיבל את עמדת הוט, ולאחר דיון נוסף ב-25 במרץ החברה הציעה מחיר יותר אטרקטיבי (9 שקלים למגה ביט), והמשרד קיבל זאת.

נסביר כי פרטנר הייתה החברה היחידה שניהלה מאבק ממושך ליישום שוק סיטונאי על הוט, והיא גם החברה היחידה שלמעשה פועלת על הרשת של הוט ומציעה שם שירותים סיטונאיים. סלקום ויתרה מזמן על האפשרות, לאחר שראתה בכמה מאמץ כרוך הדבר והבינה שהוא לא כדאי לה כלכלית.

כעת השאלה היא האם ההפחתה תשנה משהו מבחינת סלקום ופרטנר, ואולי גם בזק בינלאומי שבקרוב תתחיל למכור חבילות משותפות עם yes. ההנחה היא שהסיכוי לכך מאוד נמוך, למרות ההפחתה בתעריף.