אמזון | פיצ'ר

במכתב האחרון כמנכ"ל בזוס לא מתחרט על כלום, אך מבטיח לדאוג לעובדים

ג'ף בזוס עובר לתפקיד יו"ר אמזון והצהיר כי יתרכז ביוזמות חדשות שיהפכו את מחסני החברה לסביבת עבודה בטוחה יותר • במכתבו האחרון לבעלי המניות לפני שהוא מעביר את מושכות המנכ"ל לאנדי ג'סי, הוא מביט בדרך הארוכה שעשתה החברה שייסד ושב ומבטיח לסייע במאבק במשבר האקלים

ג'ף בזוס, מייסד אמזון. מיקוד חדש / צילום: Reuters, Mike Blake
ג'ף בזוס, מייסד אמזון. מיקוד חדש / צילום: Reuters, Mike Blake

במכתבו האחרון לבעלי המניות כמנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס הציב ביום חמישי חזון רחב לעתיד החברה, והתחייב לכך שהיא תדאג לעובדיה כפי שהיא דואגת ללקוחות. בכך התייחס בזוס לתוצאות ההצבעה במחסני אמזון בבסמר באלבמה, שבה החברה ניצחה במאבקה נגד הקמת איגוד עובדים במקום.

המסר שהוא הפיק מהתוצאות הוא שאמזון צריכה להתמודד עם אתגרים בכוח העבודה שלה. בזוס יפרוש מתפקידו כמנכ"ל ברבעון השלישי ויעביר את המושכות לאנדי ג'סי, מנכ"ל  שירותי האינטרנט של אמזון (AWS), ויהפוך ליושב ראש ההנהלה של אמזון.

לחצו כאן כדי לקרוא את המכתב המלא של בזוס לעובדי אמזון

בתפקידו החדש כיו"ר ההנהלה אמר בזוס כי הוא מתכנן להתמקד בהפיכת המחסנים של אמזון לבטוחים יותר. לדברי בזוס, כ־40% מהפגיעות בעבודה הם נקעים בעיקר בגלל חזרה רפטטיבית על אותן תנועות. אמזון, תפתח סבב כוח אדם אוטומטי שישנע את העובדים בין סוגי עבודות שונות, שמשתמשות אחרות של גידים בשרירים.

בזוס גם נקט בצעדים כדי להקל על חששות בעלי המניות לגבי המשמעות של מיקוד חדש לחברה לעתידה של אמזון. הוא שב והדגיש כי מבחינתו אמזון עדיין "רק ביום הראשון" שלה והדגיש את נתוני הצמיחה, כולל 200 מיליון מנויים כיום לעומת 150 מיליון בתחילת השנה שעברה.

להלן עיקר דבריו של בזוס במכתב:  

"במכתב לבעלי מניות של אמזון משנת 1997, הראשון, כתבתי על תקוותנו ליצור 'יוזמה בת קיימה', כזו שתמציא מחדש מה המשמעות של שירות לקוחות על ידי ריסון כוחו של האינטרנט. כתבתי על כך שאמזון גדלה מ־158 עובדים ל־614 ושהיו לנו יותר מ־1.5 מיליון חשבונות צרכנים. בדיוק סיימנו הנפקה במחיר מניה של 1.5 דולר למניה. בזמנו כתבתי ש'זה יום 1'.

"מאז עשינו דרך ארוכה ואנו עובדים קשה יותר מאי פעם לשרת ולענג את לקוחותינו. בשנה שעברה, העסקנו 500 אלף עובדים נוספים וכיום אמזון מעסיקה 1.3 מיליון איש ברחבי העולם. יש לנו יותר מ־200 מיליון מנויי פריים ברחבי העולם. יותר מ־1.9 מיליון עסקים קטנים ובינוניים מוכרים בחנות שלנו, והם אחראיים לכמעט 60% מהמכירות הקמעונאיות שלנו. לקוחותינו חיברו יותר מ־100 מיליון מכשירים ביתיים חכמים לאלקסה. חברת שירותי הענן של אמזון משרתת מיליוני לקוחות וסיימה את 2020 עם הכנסות שנתיות של 50 מיליארד דולר. ב־1997, לא היו לנו פריים, השוק, אלקסה או שירותי הענן. אלה אפילו לא היו רעיונות עדיין, ושום דבר מהם לא הוחלט מראש. לקחנו סיכונים גדולים עם כל אחד מהמוצרים האלה והזענו והשקענו בפיתוחם.

ייצרו יותר ממה שאתם צורכים

"אם אתם רוצים להצליח בעסקים (בחיים, בעצם), אתם חייבים ליצור יותר ממה שאתם צורכים. המטרה שלכם צריכה להיות יצירת ערך לכל מי שנפגש אתכם...

"כמה ערך יצרנו לבעלי המניות ב־2020? זו שאלה קלה יחסית לענות עליה כי מערכות הנהלת חשבונות נועדו לענות עליה. ההכנסה הנטו שלנו ב־2020 הייתה 21.3 מיליארד דולר. אם, במקום להיות חברה נסחרת עם אלפי בעלים הייתה אמזון חברה בעלת בעלים יחיד, זו כמות הכסף שהיה מרוויח הבעלים ב־2020.

"בקיצור: בעלי מניות 21 מיליארד דולר; עובדים 91 מיליארד דולר; מוכרים מצד שלישי 25 מיליארד דולר; לקוחות 164 מיליארד דולר; סה"כ 301 מיליארד דולר.

"כמובן, היחסים שלנו עם קבוצות אלה והערך שאנו יוצרים אינם רק בדולרים וסנטים. כסף לא מספר את כל הסיפור...

"יש לנו הרבה אינטראקציות עם עובדים, מסוגים רבים. זה לא רק לגבי שכר והטבות, הרבה מזה נוגע למרכיבים אחרים של היחסים. האם אתם כבעלי מניות שמחים מתוצאות ההצבעה על התאגדות לאחרונה בבסמר? לא. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות עבודה טובה יותר למען העובדים שלנו... אם קראתם כמה מדיווחי החדשות, אתם עשויים לחשוב שלא אכפת לנו מהעובדים שלנו. בדיווחים האלה, העובדים שלנו לעתים מתוארים כנשמות אבודות או מקבלים יחס כמו רובוטים. זה לא מדויק...

מקום העבודה הטוב ביותר והבטוח ביותר בכדור הארץ

"העובדה היא שהצוות שיש בו אלפי אנשים המוביל פעולות באמזון תמיד דאג מאוד לעובדים השעתיים ואנו גאים בסביבת העבודה שיצרנו. אנו גם גאים בעובדה שאמזון היא חברה שעושה יותר מליצור משרות למהנדסי מחשבים ואנשים עם תארים מתקדמים. אנו יוצרים משרות לאנשים שמעולם לא היו להם היתרונות האלה.

"למרות מה שהשגנו, ברור לי שאנו צריכים חזון טוב יותר להצלחת העובדים שלנו. תמיד רצינו להיות החברה הכי מרוכזת בלקוחות בכדור הארץ. לא נשנה את זה. זה מה שהביא אותנו לפה. אבל אני מוסיף לנו התחייבות. אנחנו הולכים להיות המקום הטוב ביותר לעבוד פה והמקום הבטוח ביותר לעבוד בו בכדור הארץ כולו.

"בתפקידי הבא כיושב ראש פעיל, אני הולך להתמקד ביוזמות חדשות. אני ממציא. זה מה שאני נהנה ממנו הכי הרבה ומה שאני עושה הכי טוב. שם אני יוצר הכי הרבה ערך. אני נרגש לעבוד לצד הצוות הגדול של אנשים מלאי תשוקה שיש לנו במחלקת המבצעים והולך לעזור להמציא בזירה הזו של המעסיקה הטובה ביותר בכדור הארץ ומקום העבודה הבטוח ביותר לעבוד בו. לגבי הפרטים, אנחנו באמזון תמיד גמישים, אבל לגבי החזון אנחנו עקשניים וחסרי מנוחה. לעולם לא נכשלנו כשהחלטנו להשיג משהו. ואנחנו לא הולכים להיכשל גם הפעם.

"אם יש בעלי מניות כלשהם החוששים מכך שמקום העבודה הטוב ביותר בכדור הארץ ומקום העבודה הבטוח בכדור הארץ עשויים לדלל את ההתמקדות שלנו בהיותנו החברה הכי ממוקדת בלקוחות בכדור הארץ, תנו לי להרגיע אתכם. חישבו על זה כך. אם אנחנו מסוגלים להפעיל שני תחומים שונים כל כך כמו מסחר מקוון ושירותי ענן, ולעשות את שני הדברים ברמה הגבוהה ביותר, אנו בהחלט יכולים לעשות זאת עם שתי הצהרות חזון אלה. למעשה, אני בטוח שהן יחזקו זו את רעותה.

הבטחת האקלים

"לפני זמן לא רב, רוב האנשים האמינו שחשוב להתמודד עם שינוי האקלים, אבל חשבו גם שזה יעלה הרבה ויאיים על משרות, תחרות וצמיחה כלכלית. היום אנו חכמים יותר... העשור הקרוב הולך להיות קובע. הכלכלה ב־2030 תצטרך להיות מאוד שונה ממה שהיא היום, ואמזון מתכננת להיות בלב השינוי הזה...

"אמזון מתקדמת לקראת שימוש ב־100% חשמל מתחדש עד 2025, חמש שנים לפני היעד הראשוני שלנו, 2030. אמזון היא הרוכשת התאגידית הגדולה ביותר של אנרגיה מתחדשת בעולם. יש לנו 62 פרויקטים של אנרגיית שמש ורוח בקנה מידה תעשייתי ו־125 גגות סולריים במרכזי אספקה ומחסנים סביב העולם. הפרויקטים האלה יכולים לייצר יותר מ־6.9 גיגה וואט של חשמל ולספק יותר מ־20 מיליון מגה וואט שעה של אנרגיה בשנה.

"תחבורה היא מרכיב מרכזי בפעולות העסקיות של אמזון והאגוז הקשה ביותר בתוכנית שלנו להגיע לאפס פליטות עד 2040. על מנת לעזור להאיץ את השוק לטכנולוגיה של מכוניות חשמליות, ולעזור לכל החברות לעבור לטכנולוגיות ירוקות יותר, השקענו יותר ממיליארד דולר ב־Rivian - והזמנו מהחברה 100 אלף רכבי שילוח חשמליים...

"אני באופן אישי הקדשתי 10 מיליארד דולר למענקים שאמורים להמריץ את השינוי הסיסטמי שנצטרך בעשור הקרוב... תידרש פעולה קולקטיבית של חברות גדולות, קטנות, מדינות, ארגונים בינלאומיים ואנשים ואני נלהב להיות חלק מהמסע הזה ואופטימי שהאנושות יכולה לשלב ידיים ולפתור את האתגר הזה.

דיפרנציאציה היא הישרדות והיקום רוצה שתהיו טיפוסיים

"זה המכתב האחרון שלי למשקיעים כמנכ"ל אמזון, ויש לי דבר אחד אחרון וחשוב שאני מרגיש שאני חייב ללמד. אני מקווה שכל עובדי אמזון ייקחו אותו אל ליבם.

"מה שאני באמת מבקש מכם לעשות זה להבין ולהכיל כמה כוח נחוץ על מנת לשמור על הייחודיות הזו. העולם רוצה שתהיו טיפוסיים - באלף דרכים, הוא מושך אתכם. אל תתנו לזה לקרות.

"אתם צריכים לשלם מחיר על הייחודיות שלכם, והוא שווה את זה. הגרסה מהאגדות של "להיות עצמכם" גורסת שגל הכאב מפסיק ברגע שתרשו לייחודיות שלכם לזרוח. הגרסה הזו מטעה. להיות אתם שווה את זה, אבל אל תצפו שזה יהיה קל או בחינם. תצטרכו להשקיע בזה אנרגיה באופן מתמשך.

"העולם תמיד ינסה להפוך את אמזון ליותר טיפוסית - להביא אותנו לשיווי משקל עם הסביבה. זה ידרוש מאמץ מתמשך, אבל אנחנו יכולים וחייבים להיות טובים מכך.

***
"כמו תמיד, אני מצרף את המכתב שלנו למשקיעים משנת 1997. הוא מסתיים בזה: 'אנחנו באמזון אסירי תודה ללקוחותינו על האמון שלהם ועל העסקים, אחד לשני על העבודה הקשה ולבעלי המניות על תמיכתם והעידוד שלהם'. זה לא השתנה בכלל. אני רוצה להודות במיוחד לאנדי ג'אסי שהסכים לקחת על עצמו את תפקיד המנכ"ל. זו עבודה קשה עם המון אחריות. אנדי מבריק ויש לו סטנדרטים גבוהים ביותר. אני מבטיח לכם שאנדי לא יאפשר ליקום להפוך אותנו לטיפוסיים. הוא ימצא את האנרגיה הנחוצה לשמירה בחיים על הדבר בנו שהופך אותנו למיוחדים. זה לא יהיה קל אבל זה חיוני. אני גם חוזה שזה יהיה מספק ולעתים קרובות כיף. תודה, אנדי.

"לכולכם: היו אדיבים, מקוריים, צרו יותר ממה שאתם צורכים, ולעולם, לעולם, לעולם על תתנו ליקום להחליק אתכם אל הרקע. אנחנו עדיין ביום הראשון".