האם מטורקיה נפתחה הרעה שתצנן את שוק הקריפטו הלוהט?

הבנק המרכזי בטורקיה אסר על שימוש במטבעות קריפטוגרפיים, בהזהירו מפני סיכונים משמעותיים ונזקים "בלתי ניתנים לתיקון" • שוק מטבעות הקריפטו חווה בתגובה תיקון חד היום, עם ירידות של כ-10%-12% בשערי הביטקוין והאת'ריום

הבנק המרכזי בטורקיה אסר על שימוש במטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock
הבנק המרכזי בטורקיה אסר על שימוש במטבעות קריפטוגרפיים / צילום: Shutterstock

לאחר עליות כמעט רצופות מתחילת השנה, שוק מטבעות הקריפטו רשם בתחילת השבוע שינוי מגמה ותיקון חד למטה. הביטקוין צנח ביום א' בצהריים בכ-10% לשער של 54,500 דולר, ומטבע האת'ריום צנח בכ-12% ל-2,095 דולר. גם לאחר הירידה הנוכחית מסתכם הזינוק של הביטקוין מתחילת השנה ב-90%, ויש עוד מספר מטבעות קריפטו  מובילים שזינקו במאות ואף אלפי אחוזים בשנה האחרונה.

ברקע לירידה הנוכחית במטבעות הקריפטו, ביום שישי האחרון אסר הבנק המרכזי בטורקיה על שימוש במטבעות קריפטוגרפיים, וביטקוין בראשם, בהזהירו מפני נזקים "בלתי ניתנים לתיקון" וסיכונים  משמעותיים בעסקאות עם מטבעות כאלה. הבנק המרכזי בטורקיה (CBRT) אמר כי מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים אחרים אינם יכולים לשמש, באופן ישיר או עקיף, כאמצעי תשלום. 

בטורקיה, בדומה לנעשה בעולם, נרשמה פריחה בשוק מטבעות הקריפטו בחודשים האחרונים, בעיקר בקרב צעירים שמבקשים להרוויח מהראלי האדיר וגם ליצור הגנה מפני האינפלציה במדינה. בהודעת הבנק המרכזי בטורקיה נאמר, בין השאר, כי "המסחר במטבעות קריפטו נעדר פיקוח מכל סוג ואף אין עליו רגולציה, ולכן הוא מייצר סיכונים מסוגים שונים". ייתכן שבעקבות הודעת הבנק הטורקי החליטו סוחרי קריפטו רבים לממש רווחים כעת, מחשש שבנקים מרכזיים במדינות נוספות יכריזו על צעדים דומים בקרוב.

 
  

קוינבייס בדרך לעקוף בשווי בורסות מסורתיות 

גורם שדחף בשבועות האחרונים את שוק הקריפטו מעלה הוא ההנפקה של בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בארה"ב  - קוינבייס (Coinbase). החברה נרשמה ביום רביעי האחרון למסחר בנאסד"ק ללא גיוס הון, והיא עשויה להגיע לשווי שוק גדול יותר מכל מפעילות הבורסות המסורתיות בעולם. מחיר המניה ההתחלתי נקבע על 328 דולר, ביום המסחר הראשון המניה זינקה עד ל-429 דולר, וביום שישי סגרה במחיר של 344 המשקף לחברה שווי של כ-86 מיליארד דולר.

קוינבייס גלובל, המחזיקה בבורסה, הוקמה ב-2012 על ידי בריאן ארמסטרונג (38), שמכהן כמנכ"ל החברה. לפי "פורבס", שווי הונו של ארמסטרונג מוערך ב-6.5 מיליארד דולר על בסיס החזקתו בחברה. לקוינבייס יש 56 מיליון משתמשים, והיא נחשבת למותג בולט בזכות המוניטין שלה בתחום שנחשב לעתים לאפור ונתון לסיכונים של פריצות ומעשי תרמית.

בשלושת החודשים הראשונים של 2021, משכה אליה קוינבייס 13 מיליון משתמשים חדשים, וההערכה היא שהחברה ייצרה רווחים של 730 עד 800 מיליון דולר, מתוך הכנסות של 1.8 מיליארד דולר.

הדוג'קוין טיפס אלפי אחוזים לפני שצנח בראשון

ה"כוכב" של השבוע האחרון בשוק המטבעות הדיגיטליים היה הדוג'קוין (Dogecoin), מטבע קריפטו שנולד כבדיחה וזינק בשבוע שעבר ביותר מ-400%, ובאלפי אחוזים מתחילת השנה - לשווי שוק כולל של כמעט 40 מיליארד דולר. עם זאת, גם הוא צנח בתחילת השבוע בכ-12% למחיר של 27 סנט (לאחר שבמהלך יום שישי זינק אל מעל 40 סנט). לפני שנה נסחר הדוג'קוין תמורת 0.002 דולר בלבד.

שני מיליארדרים ומובילי דעה - אלון מאסק ומארק קובן, תומכים בדוג'קוין במיוחד באופן פומבי. קובן, הבעלים של קבוצת ה-NBA דאלאס מבריקס, כבר הודיע לאחרונה כי יקבל תשלום במטבע עבור כרטיסים למשחקי הקבוצה, ושניהם לא מסתירים את תמיכתם בדוג'קוין בחשבונות הטוויטר שלהם.

מאיפה בכלל הגיח המטבע הזה לחיינו, ומי עומד מאחוריו? מפתח תוכנה בשם בילי מרקוס ראה לפני כשמונה שנים כיצד הביטקוין נוסק, והחליט להשיק מטבע קריפטו משלו כסוג של פרודיה, כזה שאף אחד לא ייקח ברצינות. בהתחלה המטבע הזה זכה למעט אזכורים ברשת, אך נשכח תוך זמן קצר. ואז הגיעה קהילת "המשקיעים הצעירים" ברשת החברתית "רדיט" (Reddit), ובעיקר אלון מאסק, ששמו אותו על המפה.

בפברואר האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מרקוס, שכבר לא עובד על דוג'קוין, כמעט ולא האמין שקוד שכתב במשך שלוש שעות בסוף שבוע בודד הפך למטבע קריפטו ששווי השוק הכולל שלו הוא מיליארדי דולרים. "הרעיון שדוג'קוין שווה 8 סנט הוא לא הגיוני, זה סופר-אבסורדי", הגיב. מאז כאמור זינק הדוג'קוין ביותר מפי שלושה.

מי שרוצה לרכוש דוג'קוין יכול לעשות כן בבורסות קריפטו ובפלטפורמות מסחר שונות, כולל רובין הוד (שאינה זמינה בישראל). לבורסת הקריפטו קוינבייס אגב,  אין בינתיים אפשרות לסחור בדוג'קוין.