חברות ישראליות יוכלו להתמודד במכרזי PPP חדשים באבו דאבי

בירת האמירויות משיקה שני פרויקטים גדולים של שותפות ציבורית-פרטית ומזמינה גם חברות ישראליות להתמודד במכרזים • הפרויקטים כוללים תכנון, הקמה, מימון ותחזוקה של שלושה בתי ספר והחלפת 140 אלף נורות רחוב ברחבי האמירות לנורות LED

אבו דאבי, עיר הבירה של איחוד האמירויות הערביות / צילום: שאטרסטוק
אבו דאבי, עיר הבירה של איחוד האמירויות הערביות / צילום: שאטרסטוק

שיתוף הפעולה המסחרי בין ישראל לאיחוד אמירויות בעקבות חתימת הסכמי אברהם הביא בין השאר לפתיחת מכרזים ציבוריים וממשלתיים באמירויות לחברות ישראליות. עכשיו, בירת האמירויות אבו דאבי משיקה שני פרויקטים גדולים של שותפות ציבורית-פרטית (Public Private Partnership) ומזמינה גם חברות ישראליות להתמודד במכרזים.

במסגרת פרויקטי השותפות שנוצרו על ידי משרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO) נכללים תכנון, הקמה, מימון ותחזוקה של שלושה בתי ספר והחלפת 140 אלף נורות רחוב ברחבי האמירות לנורות המופעלות בטכנולוגיית LED החסכונית באנרגיה.

משקיעים פוטנציאליים המעוניינים לקחת חלק במכרז יכולים כעת להגיש הבעות עניין (EOI - Expression of Interest) לשני הפרויקטים.

פרויקט PPP בבתי הספר בעיר זייד יספק לשלושה בתי ספר חדשים בעיר יכולת קיבולת נוספת של 5,360 תלמידים חדשים. הפרויקט, שנבנה בשיתוף פעולה בין ADIO לבין מחלקת החינוך והידע של אבו דאבי (ADEK), יספק לסטודנטים גישה לסביבות למידה מתקדמות ואיכותיות ולמתקנים מודרניים, ובכך ישפר את האטרקטיביות של העיר בפרט ואבו דאבי ככלל.

החוזה המוצע יכלול תקופת זיכיון של 22 שנה, הכוללת תקופת בנייה והקמה של 24 חודשים ותקופת תחזוקה של 20 שנה.

בתוכנית ה-PPP LED Street Lighting, יוחלפו כ-140 אלף נורות הרחוב ברחבי האמירות לנורות המופעלות בטכנולוגיית LED החסכונית באנרגיה. כתוצאה מכך תפחת צריכת החשמל בכ-76%, דבר שיוביל לחיסכון בעלויות תאורה בשווי של כ-705 מיליון AED (כ -190 מיליון דולר). המכרז בנוי כהסכם זיכיון למשך 12 שנים עם מחלקת העיריות והתחבורה.

יריית פתיחה לשיתופי פעולה

פתיחת המכרזים לחברות ישראליות היא חלק מהמשך ביסוסה של ADIO בשוק הישראלי. שבוע שעבר קיימה ADIO ישראל את אירוע ההשקה של הפעילות בישראל בהשתתפות מאות יזמים ומנהיגים עסקיים. אירוע ההשקה הוא למעשה יריית הפתיחה של ADIO ישראל בתהליך תמיכתה בחברות מתעשיות אסטרטגיות בכניסתן לשוק באבו דאבי.

בד בבד חברת Aviv Scientific הישראלית העוסקת במחקר והטיפול בתהליך ה-aging, מקימה מרכז רפואי בדובאי. המרכז הרפואי, שיתמקד בטיפול ובאופטימיזציה של תפקודי המוח והגוף משתרע על פני 7,000 מ"ר והוא המרכז השני של Aviv Clinics בעולם, לאחר שהראשון נחנך בפלורידה, ארה"ב, ב-2020. זהו אחד מהמיזמים הראשונים בתחום הרפואה המתקדמת בין חברות ישראליות לאמירויות לאחר נירמול היחסים בין המדינות.

במרכז בדובאי צפויים לעבוד כ-100 אנשי צוות והוא כולל צוות מולטי דיסיפלנארי של רופאים, אחיות, נוירופסיכולוגיים, פיזיולוגים, דיאטנים, אנשי דאטה וטכנולוגיה. במרכז יהיו 3 תאי לחץ כשבכל אחד מהם 28 מושבים - מה שהופך אותו למרכז הגדול בעולם לטיפול בתאי לחץ.

השקת המרכז החדשני נערכה בדובאי בנוכחות שייח' אחמד בן סעיד אל מכתום, יו"ר רשות התעופה האזרחית ומנכ"ל ה-Emirate Airlines וסולטן אחמד בן סוליים, יו"ר רשות המסחר הבינ"ל של דובאי ויו"ר ומנכ"ל חברת DP WORLD.

כמו כן השתתפו בטקס הפתיחה נציגי ממשל בכירים באיחוד האמירויות, הקונסול הכללי החדש של ישראל בדובאי, אילן שטולמן סטארוסטה ופרופ' שי אפרתי, מנהל מרכז סגול לרפואה היפרבארית ומחקר בביח שמיר (אסף הרופא) ומייקל לובל, ממייסדי Aviv Scientific ומנהל הפעילות העסקית החברה.

סולטן אחמד בין סוליים, אמר בטקס כי החדשנות טבועה ב-DNA של איחוד האמירויות והיא שאפשרה לדובאי להפוך למיקום מרכזי במסחר העולמי בכל התחומים, ולמשוך אליה כמה מהפתרונות הכי חדשניים וחכמים בעולם. "פתיחת Aviv Clinics, שפועל באותה גישה פורצת דרך, היא עדות לסביבה האמיצה והשאפתנית שהחזון של דובאי יצר".

הקונסול הכללי החדש של ישראל בדובאי, אילן שטולמן סטארוסטה הדגיש כי שיתוף הפעולה וההשקעה ההדדית בתחומי מפתח אשר כוללים מזון, ביטחון ורפואה הולכים ומתחזקים. לדבריו הקליניקה החדשה של Aviv בדובאי היא דוגמה מצוינת להצלחה ההדדית, ולחשיבות ההולכת וגדלה של חדשנות וקידמה בשירותי רפואה בשתי החברות.

יונתן פרמינגר, מנכ"ל Aviv Scientific מסר כי "מעבר להיבט המדיני המרגש, המרכז החדש בדובאי יאפשר לעוד אנשים לשפר את חייהם בזכות פירות הפיתוחים הרפואיים והטכנולוגיים של Aviv בכל הקשור למקסום יכולותיהם הקוגניטיביות והפיזיולוגיות".

לפי הודעת החברה, הפרוטוקול הרפואי עליו מתבססת התכנית של Aviv Clinics, שנוסדה בשנת 2017, פותח על ידי פרופ' שי אפרתי וצוות Aviv והוכח במחקרים קליניים כפרוטוקול המשפר יכולות קוגניטיביות כגון זיכרון, קשב, יכולת קבלת החלטות, מהירות עיבוד מידע ועוד.

לפי הערכות של מכון היצוא וגופים אחרים, יצוא הסחורות והשירותים לאמירויות בחודשים האחרונים של 2020 לאחר חתימת ההסכמים הגיעה כבר להיקף של מיליארד דולרים, נתון שהפתיע גם את התחזיות האופטימיות ביותר.