אזורים ודלק נכסים רכשו קרקע בצומת פת בירושלים להקמת בניין מגורים ושטחי מסחר

דלק נכסים ואזורים רוכשות קרקעות בסמוך לצומת פת ומול עמק הצבאי בירושלים, עליהן מפעילה כיום דלק ישראל תחנת דלק • בכוונתן לפעול לשינוי הייעוד, כך שיתאפשר לבנות בניין מגורים הכולל בין 220 ל-250 יחידות דיור וכן שטחי מסחר

אבי לוי, יו"ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר
אבי לוי, יו"ר להב אל.אר / צילום: איל יצהר

התוכנית להשבחת הנדל"ן שבבעלות חברת דלק ישראל יוצאת לדרך. לאחר שבסוף מרץ האחרון העבירה דלק ישראל את מרבית המקרקעין שבבעלותה לידי חברה אחות בשם דלק נכסים שהוקמה לשם כך, חתמה דלק נכסים בשבוע שעבר על הסכם לשיתוף-פעולה עם חברת אזורים, שעוסקת בייזום בנייה למגורים.

היום החל שיתוף-פעולה לנפק תוצאות, כאשר השתיים חתמו על הסכם לרכישת מלוא זכויות החכירה בקרקעות המצויות בשכונת גונן ה' בירושלים, בסמוך לצומת פת ומול עמק הצבאים. על קרקעות אלו מפעילה כיום דלק ישראל תחנת דלק, והן כוללות שטחי מסחר נוספים המושכרים לצדדים שלישיים.

במסגרת העסקה, ישלמו דלק נכסים ואזורים למוכרי הקרקעות סכום כולל של 92.5 מיליון שקל, בתוספת מע"מ. בנוסף, ישלמו השתיים לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) סך של 39.8 מיליון שקל בצירוף מע"מ, וזאת תמורת שדרוג של הזכויות הנרכשות מזכויות חכירה לזכויות בעלות בקרקעות.

צומת פת מהווה את אחד הצמתים המרכזיים בירושלים ונהנה ממיקום אסטרטגי הנמצא על צירי הרכבת הקלה ובסמוך לעורקי כביש מרכזיים. בכוונת דלק נכסים ואזורים לפעול על מנת לשנות את הייעוד של הקרקעות, כך שיתאפשר לבנות עליהן בניין מגורים הכולל בין 220 ל-250 יחידות דיור וכן שטחי מסחר.

לדברי שתי החברות, שינוי הייעוד המדובר תואם את מדיניות התכנון של הוועדה המחוזית ירושלים לבינוי על צירי הרכבת הקלה, כפי שזו פורסמה באפריל 2019. בינתיים, תמשיך הקרקע להניב דמי שכירות של 3.8 מיליון שקל בשנה, אשר ישולמו לרוכשות החל מינואר 2022.

רון אבידן, מנכ"ל אזורים, מסר היום כי "זוהי העסקה הראשונה שנחתמה בין שתי חברות המובילות בתחומן ומהווה אבן דרך משמעותית בהמשך שיתוף-פעולה אסטרטגי עתידי וארוך טווח. כמו כן אנו מאמינים כי בטווח הרחוק, האזור של צומת פת בירושלים הוא בעל פוטנציאל אדיר להציף ערך ובשורה לתהליך ההתחדשות של שכונת הקטמונים. התחדשות שתביא עמה אוכלוסייה חזקה ותתרום להתפתחות השכונה והאזור כולו".

אבי לוי, יו"ר להב אל.אר, מסר כי "עסקה זו משקפת את האסטרטגיה המשותפת של שלוש החברות - שילוב מנצח של דלק נכסים, המזהה הזדמנויות פיתוח במחירים אטרקטיביים, אזורים, מותג מוביל בתחומי המגורים עם ידע בתחום התכנון, השיווק ומיתוג הפרויקטים ודלק ישראל שתהנה מהפעלת התחנה עד הקמת הפרויקט. אני סמוך ובטוח ששיתוף-הפעולה בין החברות יוביל להזדמנויות נוספות ויהווה חלק מתהליך ההשבחה של דלק ולהב אל.אר".

לפני חודשים אחדים מכרה קבוצת דלק את השליטה בדלק ישראל לידיהם של חברת הנדל"ן המניב להב אל.אר (שבשליטת אבי לוי) ושל איש העסקים אורי מנצור. העסקה ששיקפה לדלק ישראל שווי של 750 מיליון שקל, ובעקבותיה מחזיקה כיום להב אל.אר ב-40% ממניות דלק ישראל, ואילו מנצור מחזיק ב-35% ממניות החברה. ה-25% הנותרים מוחזקים עדיין בידי קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה.

לאחר החתימה הצהירו הצדדים על כוונתם להקים חברה בת שתרכז את ההחזקה בנכסי הנדל"ן של דלק ישראל ותפעל לפיתוחם. בסוף מארס 2021 העבירה דלק ישראל את מרבית אחזקותיה במקרקעין לידי דלק נכסים כן חלק מהתחייבויותיה.

דלק נכסים מוחזקת באופן זהה לאופן אחזקת המניות בדלק ישראל. במסגרת ההסכם להקמתה, נקבע עוד כי דלק נכסים תשכיר את התחנות שהועברו אליה לדלק ישראל, ובמקביל תתמקד בפיתוח וייזום של פרויקטים נדל"ניים על הקרקעות שהועברו אליה ועל קרקעות שנמצאות בבעלות צדדים שלישיים ושבהן פועלות תחנות דלק נוספות של דלק ישראל.

לצורך מימוש התוכנית התקשרה דלק נכסים בהסכם לשיתוף-פעולה עם אזורים, במסגרתו תאתר דלק נכסים הזדמנויות לשינויי יעוד מקרקעין בתחנות דלק, מייעודם הנוכחי למטרות מגורים ומסחר, ותציע לאסורים לחבור אליה להקמת הפרויקט. במסגרת ההסכם, שנקבע לחמש שנים, חתמו כעת השתיים על רכישת הקרקע בצומת פת.

אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן, עוסקת בייזום פרויקטים של בנייה למגורים ונסחרת בבורסה לפי שווי של 2.75 מיליארד שקל לאחר זינוק של 261% שרשמה מנייתה בשלוש השנים האחרונות. להב אל.אר, שבשליטת אבי לוי, פועלת בתחום הנדל"ן המסחרי בגרמניה ונסחרת בבורסה לפי שווי של 940 מיליון שקל

אתמול דיווחה אזורים כי חתמה ברבעון הראשון של 2021 על חוזים מחייבים למכירת 451 יחידות דיור בהיקף כספי כולל של כ-1 מיליארד שקל (כולל מע"מ). לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד התקשרה אזורים בחוזים למכירת 153 יחידות דיור בהיקף כספי כולל של 315 מיליון שקל (כולל מע"מ).