חדרה: פרדסי אגודת "דורשי ציון" יהפכו לשכונת ענק

השכונה החדשה תוקם על שטח של 800 דונם ותכלול 4,650 יחידות דיור • מדובר באירוע מעניין מבחינה נדל"נית משום שאין בשנים האחרונות תוכניות בסדר גודל כזה המוקמות על קרקעות בבעלות פרטית

שכונת המגורים החדשה שתבנה בדרום חדרה / הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים
שכונת המגורים החדשה שתבנה בדרום חדרה / הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד תוכנית להקמתה של שכונת מגורים חדשה בדרום העיר חדרה, בין הכבישים 4 ו-2, בסמוך למרכז העיר חדרה, יער חדרה ותחנת הרכבת.

התוכנית, ששטחה 800 דונם, כוללת 4,650 יחידות דיור. מדובר באירוע מעניין מבחינה נדל"נית משום שאין בשנים האחרונות תוכניות בסדר גודל כזה המוקמות על קרקעות בבעלות פרטית.

השכונה החדשה מתוכננת על קרקעות שנקנו בסוף המאה ה-19 ע"י אנשי אגודת דורשי ציון, שבראשה עמד יהושע סירקין, שנטעו בה פרדס. בחלק המזרחי של הפרויקט, בסמוך לכביש מס' 4 ניתן עדיין למצוא מבנים חקלאיים הכוללים בית אריזה, משאבה ובריכת אגירה שהיו חלק מהחווה שהוקמה במקום.

שכונת המגורים החדשה שתבנה בדרום חדרה / הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים
 שכונת המגורים החדשה שתבנה בדרום חדרה / הדמיה: יסקי מור סיון אדריכלים

תיק התיעוד של המקום, שהוכן ע"י דר' שרי מרק ומאיר אפשטיין, מראה שבשנות ה-60 של המאה ה-20 עדיין היו באזור פרדסים. ע"פ התוכנית המופקדת מתחם החווה מוגדר כשצ"פ. מבני החווה ישומרו.

בשכונה החדשה מתוכננים מבנים מעורבי שימושים של 23-24 קומות הכוללים מגורים, תעסוקה ומסחר ושטחים למוסדות ציבור (לדוגמה גני ילדים בקומת קרקע) לאורך רחוב יהודי פקיעין, שהוא הרחוב הראשי של התוכנית; בדופן הצמודה לכביש 4, מתוכננים מבנים למסחר ותעסוקה של 7-8 קומות; מסביב לפארק המרכזי מתוכננים מבני מגורים של 13-14 קומות; בשאר חלקי התוכנית הבינוי הוא בגובה של 7-10 קומות.

מתוך 4,650 יחידות הדיור, 1,162 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, 250 יחידות דיור יוקצו עבור דיור מוגן ו-250 יחידות דיור יוקצו עבור דיור בר השגה.

בנוסף, התוכנית כוללת כ-160 דונם עבור שטחי ציבור שיתנו מענה הן לצורכי השכונה והן לתוכניות התחדשות עירונית המקודמות באזור, בהם קריית חינוך חדשה, בתי כנסת, גנים ומעונות יום, מועדון נוער ועוד. כמו כן, התוכנית כוללת כ-160 דונם של שטחים פתוחים.

התוכנית הוכנה ביוזמת בעלי הקרקע הפרטיים הרבים ועיריית חדרה. התכנון הוא של משרד יסקי מור סיון אדריכלים.

מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, ציינה כי "מדובר בשכונה חדשה המבוססת על מדיניות מינהל התכנון לחיזוק עירוניות, וכוללת עירוב שימושים, רשת רחובות, קרבה לשטחי ציבור, צפיפות גבוהה ועוד, הממשיכה את מרכז העיר לכיוון מערב, תוך חיבור השכונה החדשה אל תחנת הרכבת".