הירוק היום ירוק מאוד: ביידן יתחייב להפחית את פליטת גזי החממה ב־50% עד 2030

לפי הודעת הבית הלבן, הצהרת הכוונות המתכננת של הנשיא היא צעד נוסף של ממשלו במלחמה בשינויי האקלים • ביידן צפוי להכריז בקולו על יעד זה בפסגת האקלים של המנהיגים העולמיים במהלך סוף השבוע

ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP
ג'ו ביידן / צילום: Rogelio V. Solis, AP

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתחייב להפחית את פליטת גזי החממה בארה"ב ב-50% עד 2030, כך הודיע ​​הבית הלבן היום (ה'). ההצהרה החדשה מהבית הלבן, היא צעד נוסף של ממשל ביידן להילחם בשינויי האקלים.

זו מגמה הפוכה לזו של קודמו בבית הלבן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שפרש מהסכם פריז, עצר את כל המאמצים הפדרליים להפחתת הפליטות המקומיות וביטל למעלה מ-100 תקנות סביבתיות לטובת ייצור דלקים מאובנים.

הנשיא צפוי להכריז בקולו על יעד זה בפסגת האקלים של המנהיגים העולמיים במהלך סוף השבוע. כל 40 המנהיגים העולמיים שהנשיא הזמין לפסגה הווירטואלית צפויים להשתתף בה כולל נשיא סין שי ג'ינגפינג, שמדינתו נמצאת בסכסוך גלוי עם ארה"ב.

היעד החדש שהוצג הוא יותר מכפול מההתחייבות הקודמת של המדינה במסגרת הסכם האקלים בפריז מ־2015. אז הבית הלבן בראשות הנשיא ברק אובמה התחייב לצמצום הפליטות ב־26%־28% עד 2025 מהרמה שנמדדה ב־2005.

יעד זה שזכה להתעלמות מופגנת מצד הממשל הקודם, בין היתר על ידי משיכת ידו מהסכם פריז, לא נמצא אפילו במחצית הדרך לעמוד ביעד זה.

אם התכנונים של ביידן, שמקווה לדחוק לשיתוף פעולה עולמי לטיפול במשבר האקלים בפסגה, ישאו פרי, האיחוד האירופי, בריטניה, הודו וסין יתחייבו לצמצמם את פליטות הגזים באופן משמעותי הרבה יותר ממה שהיה עד כה.

בריטניה והאיחוד האירופי התחייבו כבר לצמצם את הפליטות ב־68% ו־55% בהתאמה עד 2030. סין, הפולטת הגדולה בעולם, התחייבה כי ב־2030 היא תגיע לשיא פליטות גזי החממה, ועד שנת 2060 היא תהיה ניטרלית לגמרי.

התחייבויות צריך לקיים

ההתחייבות החדשה של הנשיא עומדת בקנה אחד עם הבטחת הקמפיין שלו להפחית את פליטות הפחמן של מגזר האנרגיה בארה"ב עד 2030 ולהעמיד את המדינה בדרך לפליטת אפס נטו עד 2050.

זהו כאמור צעד נוסף של הנשיא ביידן. כך, בחבילת התשתיות שהוצגה החודש בהיקף של 2.3 טריליון דולר (ויש כבר המעריכים כי היא תסתיים ב־4 טריליון דולר), הנשיא הכניס מספר תוכניות שמטרתן להקטין את נפח הפליטה על ידי מעבר לאנרגיות ירוקות.

החבילה עדיין לא עברה בקונגרס, והיא צפויה להתנגדויות רבות מצד המפלגה הרפובליקאית, שיו"ר המיעוט בסנאט מטעמה, מיטץ' מקונל, כבר הגדיר אותה כ"מלאה בסוסים טרויאנים". אם החוק יעבור לבסוף, זה יהיה אחד המאמצים הפדרליים הגדולים ביותר אי פעם מצד הממשל להפחתת פליטות הגז.