למה הקורונה פגעה בגיוון בהייטק ואיך הופכים לחד-קרן בלי משרד?

הסטארט-אפ דיל שווה 1.25 מיליארד דולר, אז איך זה שעדיין אין לו משרדים • וגם מה השלב הבא בפרויקט הענן הממשלתי נימבוס • סיכום השבוע שהיה בהייטק

לא חייבים משרד כדי להפוך לחד קרן / צילום: Associated Press, David Zalubowski
לא חייבים משרד כדי להפוך לחד קרן / צילום: Associated Press, David Zalubowski

שבוע טוב,

איך הופכים לסטארט-אפיסטים כמעט בלי כוונה?

לאיציק מלכה, ניר כהן ויואב כהן לא הייתה שום כוונה להקים סטארט-אפ. מלכה וניר כהן, יוצאי חיל ההנדסה, הקימו יחד חברה קבלנית משגשגת לפינוי מוקשים ויואב כהן בנה קריירה צבאית ארוכה שהסתיימה בתפקיד מפקד יחידת 9900, מערך איסוף המודיעין הגיאוגרפי של צה"ל.

רק שמלכה התרגז שעבודות פינוי המוקשים נעשות כולן עדיין ידנית בצורה סיזיפית ומסוכנת. "האמנתי שאפשר לבנות מנוע טכנולוגי שיכוון את פינוי המוקשים בצורה מדויקת", הוא אומר. כדי להגשים זאת הוא הגיע למרכז כנרת ליזמות וחדשנות. "לא הבנתי שאני הולך לעשות סטארט-אפ ומה זה סטארט-אפ בכלל. המרכז בכנרת מתמחה בטכנולוגיות חקלאות ומים, וכשהגעתי לשם שאלו אותי איך אנחנו מתקשרים לזה. אמרתי שגם אנחנו עובדי אדמה וקוצרים את המוקשים שמישהו אחר זרע".

הוא סחף לעניין את שותפו הוותיק ניר כהן ואחר כך את גם יואב כהן, שהשתחרר בדיוק מצה"ל, והשלושה הקימו את M4 אנליטיקס. "אני לא טכנולוג ולא חשבתי שאקים סטארט-אפ, אבל הרעיון של המוקשים נשמע לי גם כמו תרומה הומניטרית לאנושות. חשבתי שהייתי בצד השני, אז בוא נעזור קצת לעולם", יואב כהן אומר.

הרעיון שלהם התבסס על שימוש בצילומי אוויר ולוויין כדי להכווין את עבודת הפינוי של מוקשים והם התחילו לקדם אותו בעזרת מיליון וחצי שקל מכספם. "פינוי כל המוקשים ברמת הגולן הוערך בפרק זמן של מאה שנה וביותר ממיליארד דולר", אומר מלכה. "אבל אנחנו האמנו שנוכל לעשות את זה בחמש שנים ו-80 מיליון דולר בלבד".

בכל זאת כשהתחילו לנדוד בין קרנות הון סיכון כדי לגייס כסף חיצוני גילו שהם בבעיה. "התשובות ששמענו היו שהשוק שאנחנו מכוונים אליו קטן, שהתחום שלנו לא סקסי, מסוכן מדי ולא מתאים לקרנות הון סיכון", נזכר יואב כהן. "קרנות הון סיכון מחפשות טכנולוגיה שיכולה לצמוח מהר במספרים אקספוננציאליים. השוק ההומניטרי שאנחנו פנינו אליו בירוקרטי מאוד וצריך לנהל תהליכים ארוכים. בהון סיכון מצפים לא רק שתפתור בעיה, אלא שתסביר איך תעשה כסף ותוכיח שתוכל להגיע לקהל שלך מהר. אז חזרנו לחדר העריכה", מוסיף מלכה.

לפני שנה הם שינו כיוון והחליטו ליישם את הטכנולוגיה שפיתחו לשימוש חדש. במקום מוקשים, כיום 4M אנליטיקס מפתחת מערכת חכמה למיפוי תשתיות תת-קרקעיות כמו צינורות גז, נפט, ביוב, חשמל ותקשורת. "היעד שלנו הוא להגיע למיפוי כל התשתיות בארה"ב בתוך פחות משלוש שנים ולהפוך לגוגל מפות של תת הקרקע, שירכז את כל המידע הקיים על השכבה הזאת", אומר מלכה. "אם לקוח ירצה לדעת באיזה תוואי להעביר פרויקט, כל מה שהוא יצטרך הוא להיכנס אלינו ולקבל בתוך 60 שניות תשובה איפה לחפור ואיפה לא".

בגרסה החדשה M4 אנלטיקס גייסה כבר יותר מ-3 מיליון דולר מאנג'לים ומקרן ההון סיכון הישראלית 2F ועומדת לפני סבב גיוס משמעותי נוסף. ובכל זאת, האם לא חבל להם שנאלצו לנטוש את משימת המוקשים החשובה בגלל חוסר מימון? "גם בתחום התשתיות יש לא פחות אימפקט. בארה"ב אנשים מתים בכל שנה מפיצוץ של צינורות גז ונפט, ובארץ בשנה שעברה פגיעה בצינור ביוב זיהמה את נחל ציפורי. אלה דברים שאנחנו יכולים למנוע", אומר יואב כהן.

מוזמנים לקרוא את הסיפור המלא ממוסף G כאן.

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן

לשאלות, הצעות והערות - מוזמנים לכתוב לי ofir-d@globes.co.il

1. חד-קרן נטול משרדים

את הסטארט-אפ דיל (Deel), שהפך השבוע לחד-קרן עם גיוס 156 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד, קשה להגדיר בתור חברה ישראלית או לחלופין כחברה אמריקאית או צרפתית. כראוי לחברה המתמחה בתשלומי שכר גלובליים, דיל מונה כיום 120 עובדים החיים ב-26 מדינות. בארץ לחברה יש 20 עובדים. משהו אחד שאין לדיל בשום מקום בעולם זה משרדים. המייסד אלכס בואזיז, עוד לא בן 28, חווה בעצמו מסלול חיים בינלאומי למדי. יליד צרפת, שלמד ב-MIT ובאימפריאל קולג' בלונדון, לפני שהשתקע בישראל. בואזיז מכוון גבוה ומצהיר: "אנחנו בונים חברה שתהיה שווה 100 מיליארד דולר בעתיד".

2. זמנים טובים בהבאנה

אינטל תרחיב את פעילות קבוצת הפיתוח לשבבי ה-AI המתבססת על הרכישה של הסטארט-אפ הישראלי הבאנה לפני שנה וחצי. אינטל תגייס לפעילות כ-400 מפתחים נוספים, רובם בישראל אך גם באתרי החברה בפולין, ארה"ב ובהודו.

מאז נרכשה הבאנה על ידי אינטל היא צמחה בקצב מואץ, מכ-180 לכ-800 עובדים. לאחר מהלך ההתרחבות המדווח צפוי היקף כוח האדם בחברה לעבור את סף ה-1,000. הבאנה היא חוד החנית של אינטל במרוץ החימוש למשימות בינה מלאכותית בדאטה סנטרים, שהוא חלק ממרוץ חימוש דאטה סנטרים כולל שבו מעורבות חמש ענקיות הענן - אמזון, גוגל, מיקרוסופט, יבמ ואורקל.

3. הקורונה עצרה את גיוון ההייטק

הביקוש לעובדים בהייטק עדיין גבוה ונכון לדצמבר 2020 עמד מספר המשרות הפתוחות בתעשייה על 13 אלף, כש-60% מהחברות דיווחו על קושי בגיוס עובדים לתחום הפיתוח. אך לפי דוח ההון האנושי בהייטק לשנת 2020 שפרסמו ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל ורשות החדשנות ההשתלבות בתעשייה של נשים, ערבים וחרדים, האוכלוסיות הנמצאות בייצוג נמוך בענף ואמורות למלא את החוסר בתעשייה, דווקא נעצרה בשנת הקורונה.

4. נימבוס תם ולא נשלם

אמזון AWS וגוגל קלאוד נבחרו לזוכות במכרז הענן הממשלתי נימבוס. היקף אספקת שירותי הענן צפוי להגיע לכ־1-1.5 מיליארד שקל בשנה. בימים אלו מתקיים שלב נוסף בפרויקט, שבו ייבחרו עשרות ספקים מקומיים שיסייעו בהגירת מערכות הממשלה לענן ובפיתוח מערכות לענן. אולם שתי המפסידות במכרז, אורקל ומיקרוסופט, כבר הגישו עתירות במטרה להעניק להן ארכה לתקוף את תוצאות המכרז, מה שעשוי לעכב את היישום.

5. "נהיה חברת הסייבר הגדולה בישראל"

גיא כספי, מנכ"ל ומייסד דיפ אינסטינקט, חוגג גיוס 100 מיליון דולר ומפזר הבטחות.

6. אפליקציה למניעת היריון

האם אפליקציות שמזהות את זמן הביוץ יוכלו להחליף את הגלולות המסורתיות? שתי אפליקציות כאלו כבר קיבלו את אישור ה-FDA.

7. החלון עדיין פתוח

חברת הפינטק פאגאיה מקדמת הנפקה בוול סטריט לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר ואאוטבריין הגישה תשקיף חסוי.

8. מצאו שוק

לדאטה ריילס לקח זמן למצוא את המיקוד העסקי. אחרי שעברו להתמקד במחלקות הפיננסיות בארגונים קטנים ובינוניים, הם מגייסים 18.5 מיליון דולר.