לילה מתוח בדרום: השקט נשמר בעוטף עזה, הלימודים יתקיימו כסדרם

התרעות צבע אדום הופעלו בשדרות ובקיבוצים גבים, ניר עם, איבים, נירים ומפלסים • דובר צה"ל אישר כי רקטה אחת נורתה ויורטה ע"י כיפת ברזל • כעבור כשעה שוגרה רקטה נוספת • בלילה הקודם שוגרו 36 רקטות לשטח ישראל, שש מהן יורטו

כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen
כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen

 התרעות צבע אדום הופעלו הערב (שבת) באזור שדרות ויישובים נוספים בעוטף עזה, בהם קיבוץ גבים, ניר עם, איבים ומפלסים. דובר צה"ל אישר כי רקטה אחת נורתה משטח הרצועה, ויורטה על ידי כיפת ברזל. הירי בוצע אחרי שעות בהן נשמר שקט יחסי באזור. עד כה לא דווח על נפגעים או נזק.

כעבור כשעה נורתה רקטה נוספת מעזה, והתרעת צבע אדום הופעלה בקיבוץ נירים. דובר צה"ל מסר כי היא נפלה סמוך לגדר הגבול. סמוך לחצות הודיע צה"ל כי זוהה שיגור כושל משטח הרצועה.

במקביל, כ-700 פלסטינים מפגינים בכמה מוקדים לאורך גדר המערכת בגבול עזה. בכל מוקד המפגינים הבעירו צמיגים והשליכו אבנים. לדברי גורמי צבא, ההפגנות מתקיימות בצורה מאורגנת.  לאורך הלילה האחרון נורו 36 רקטות לעבר המועצות האזוריות אשכול, נגב וחוף אשקלון, ומתוכן שש יורטו. בתגובה, כלי טיס של חיל האוויר תקפו תשתיות תת-קרקעיות ומשגרי ירי של חמאס. הירי במהלך הלילה היה המאסיבי ביותר בשבועות האחרונים, בהם מפעם לפעם שוגרו רקטות מהרצועה לעבר יישובי האזור.

מוקדם יותר היום כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב בבסיס הקריה בתל אביב עם ראשי מערכת הביטחון, בהם שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש שב"כ נדב ארגמן, ראש המל"ל מאיר בן שבת וכן בכירים נוספים. בתום הישיבה, נתניהו אמר כי ישראל נערכת לכל תרחיש מול רצועת עזה וקרא להרגעת הרוחות.

בכירים ישראלים אמרו לאחר הדיונים כי ישראל מעוניינת להרגיע את המצב ברצועת עזה ולהימנע מהסלמה נוספת. הם ציינו כי ישראל העבירה ביממה האחרונה מסרים הן לפלסטינים והן לירדן לפיהם ישראל מעוניינת בהרגעת המצב בירושלים, שם נערכים כמה ימים ברציפות עימותים אלימים בין ערביי מזרח העיר, יהודים וכוחות הביטחון - וכי אין כל כוונה לפגוע בחופש הפולחן של המוסלמים בעיר - במיוחד לאור חודש הרמדאן.  במערכת הביטחון מעריכים כי הסיבה להתחממות בדרום מצויה במתרחש בירושלים ובהר הבית.

לאור המצב, צה"ל מתגבר את אוגדת עזה בכוחות לוחמים. לפי הנחיות ראש אגף מבצעים האלוף אהרון חליוה, מתקיים רענון במטרות לתקיפה על רקע החשש להידרדרות ביטחונית רחבה עד כדי מערכה נגד חמאס. בנוסף, הרמטכ"ל כוכבי הנחה להעלות את רמת הדריכות של חיל האוויר. כוכבי גם הודיע היום כי הוא דוחה את טיסתו לארצות-הברית שתוכננה להיום בשל ההסלמה הביטחונית.

הבוקר הנחה צה"ל את תושבי עוטף עזה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, להפסיק עבודות חקלאיות באזורים הצמודים לגדר המערכת, לחדול את כל פעילויות החינוך ולסגור את חוף זיקים - ולאחר פחות משעה ביטל את ההגבלות.