הקורונה משתוללת בהודו. אז למה הטיסות לישראל נמשכות כמעט כרגיל?

בהודו - המונה 1.3 מיליארד תושבים - נרשמים שיאים של תחלואה ותמותה מקורונה • קנדה, איחוד האמירויות וכוויית השהו את הטיסות הישירות מהודו אליהן - אולם בישראל התנועה האווירית נמשכת, והמגיעים מהודו נשלחים לבידוד • משרד הבריאות: "הנושא נמצא בדיונים"

מוכר תמרים מול מסגד בהידראבאד, הודו / צילום: Associated Press, Mahesh Kumar A.
מוכר תמרים מול מסגד בהידראבאד, הודו / צילום: Associated Press, Mahesh Kumar A.

"עכשיו בחדר בידוד במיון איכילוב עובד זר מהודו בן 26 שנחת בארץ כשהוא כבר עם סימפוטמים וכמובן לא מחוסן. איך ולמה נתנו לו להיכנס? ככה הורסים את כל ההישג המדהים שהגענו אליו?", כך פרסם דובר בית החולים איכילוב, אבי שושן, בטוויטר. העיניים אכן נשואות להודו בדאגה אולם הדאגה צריכה להיות גם כאן - הטיסות מהודו לתל אביב נמשכות בינתיים, והסכנה לייבוא התחלואה משם היא ממשית.

הערב, בסביבות השעה 18:30, תנחת טיסת אייר אינדיה מניו דלהי בתל אביב. על סיפון המטוס צפויים להיות ישראלים שחוזרים מהודו, וכמו כן עובדים זרים. כיום, מופעלות שתי טיסות בשבוע של אייר אינדיה. בשעה שמדינות כמו קנדה, איחוד האמירויות וכוויית השהו את הטיסות הישירות מהודו אליהן - בישראל התנועה האווירית נמשכת. כל הנוסעים שמגיעים לישראל מחויבים לעבור בדיקת קורונה PCR לפני ההמראה והם מבצעים בדיקה נוספת לאחר הנחיתה. העובדים הזרים - שרובם הגדול לא מחוסן - נשלחים לבידוד. בשלב זה, הם ללא צמידים אלקטרוניים למעקב, משום שהרעיון שכבר נידון שבועות ארוכים - טרם הבשיל לכדי מעשה.

משרד הבריאות אמנם פרסם אזהרת מסע בריאותית לשבע מדינות - בכללן גם הודו - אולם מעבר לזה לא ננקטו צעדי זהירות נוספים, כמו למשל הטלת חובת בידוד גם למחוסנים הנכנסים מהמדינות שהוגדרו כמסוכנות לביקור משום ששיעורי התחלואה בהם גבוהים ונוכחות הווראינטים בהם מדאיגה. המדינות שנכללו בפרסומי המשרד הן אוקראינה, אתיופיה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו וטורקיה.

בתדריך לעיתונאים שהתקיים עם הפרוייקטור פרופ׳ נחמן אש הוא ציין כי נבחנים "צעידים נוספים שיש לבצע כדי לשמור על כניסת תחלואה מבחוץ. בין השאר בידוד למחוסנים השבים ממדינות לגביהן יש אזהרת מסע. ככל שנראה שהנתונים מצדיקים זאת, המדיניות תשתנה".

אלא שבשעה שמשרד הבריאות לוקח את הזמן ובוחן צעדים נוספים, התחלואה בהודו משתוללת והיא כבר זולגת לישראל. במדינה המונה 1.3 מיליארד תושבים נרשמים שיאים של תחלואה ותמותה. בימים האחרונים נרשמים כ-350 אלף מאובחנים חדשים כל יום וכ-2,500 מתים.

במשרד התחבורה אומרים כי המשרד ורשות שדות התעופה פנו בשעות האחרונות לגורמים במשרד הבריאות כדי לבחון במידת הצורך את הכנסתם לבידוד של הנוחתים בטיסות הישירות מהודו, או לחלופין לבטל באופן זמני את הטיסות הישירות בין ישראל להודו. משרד הבריאות הנחה כי הנוסעים הזרים יילקחו לבידוד במלוניות פיקוד העורף והנוסעים הישראלים יועברו לבידוד ביתי.

רשות האוכלוסין וההגירה מודיעה למעסיקים עובדים זרים בענף הסיעוד על צמצום זמני בכניסת עובדים זרים מהודו. ״על רקע מספר טיסות שהגיעו מהודו בהן נתגלו חולי קורונה ובשל חשש ממשי להמשך הגעת עובדים זרים מהודו לישראל בעת הזו יביא להתפשטותם של וריאנטים חדשים, הוחלט על צמצום כניסת עובדים זרים מהודו למינימום בתקופה הקרובה ועד להודעה אחרת״.

עוד מעודכנים המעסיקים כי עובדים שיגיעו לישראל מעתה יידרשו להיכנס לבידוד במלונית, ולאחר מכן יידרשו לקבל חיסון. 

תגובת משרד הבריאות לשאלת גלובס האם נשקלת הפסקת הטיסות מהודו: "הנושא נמצא בדיונים במשרד הבריאות יחד עם גורמים נוספים".