"תחושה של הקטנה וזלזול": ביקורת על קמפיין "אולטרסאונד ביתי" של קופת חולים כללית

על הפרסומת, בה מככב לי בירן, נמתחה ביקורת בשני אספקטים: חוסר רגישות לנשים שעברו לידה שקטה, וביקורת על כך שהיא מקטינה את החשיבות של תחושות האישה במקרים שאינה מרגישה בתנועות העובר • הכללית: "אין בקמפיין חלילה כל כוונה להקל ראש בסיטואציות מצערות כמו אובדן הריון. צר לנו אם הסרטון גרם צער למי מלקוחותינו"

מתוך הקמפיין של קופת חולים כללית עם לי בירן / צילום: הערוץ הרשמי של קופת חולים כללית ביוטיוב
מתוך הקמפיין של קופת חולים כללית עם לי בירן / צילום: הערוץ הרשמי של קופת חולים כללית ביוטיוב

לפני ימים ספורים עלה לאוויר קמפיין חדש של שירותי בריאות כללית, שאמור לקדם שירות חדש וחדשני לנשים בהריון - אולטרסאונד ביתי.

"מאמי, אני לא זוכרת מתי הרגשתי אותו זז, אולי נלך לאולטרסאונד", מביעה האישה ההריונית שמככבת בפרסומת את החשש שאין כמעט אישה שלא התמודדה איתו במהלך ההריון. בתגובה שואל האב לעתיד האם הגברת ההריונית בטוחה, כי הרי היא יודעת מה זה לצאת עכשיו מהבית.

ברגע זה מתפרץ לחדר הזמר לי בירן עם כמויות רמקולים ניידים, מלווה בדמות המותג "חמודי", ופוצח בגרסת כיסוי לשיר "זה היה ביתי", שהמילים שלו - כמקובל בז'אנר שירי הפרסומת - עברו התאמה למסר המפרסם "אולטרסאונד ביתי" ש"חוסך את הזמן, חוסך פקקים וחוסך את הלחץ".

מדובר כמובן בסרטון הומוריסטי, אלא שעשרות אימהות שנתקלו בו ברשת כלל לא מצאו אותו משעשע, ובמהלך הימים האחרונים זכתה הפרסומת לתגובות רבות שמתחו עליה ביקורת בשני אספקטים עיקריים: חוסר רגישות לנשים שעברו לידה שקטה, וביקורת על כך שהיא מקטינה את החשיבות של תחושות האישה ומורידה את המודעות לנשים לכך שבמקרה שלא מרגישים את תנועת העובר - יש לגשת למיון.

תוך ימים ספורים נרשמו קרוב ל-5,000 אינטראקציות ברשת ולמעלה מ-500 תגובות - נתונים גבוהים יחסית לפרסומת שמשודרת מספר ימים.

אחד הפוסטים שהשפיע במיוחד וזכה לתגובות רבות התפרסם בעמוד הפייסבוק "הורות בזכות", ובו גוללה אם לילדה צעירה את סיפורה הפרטי, שחשף כיצד בזכות ההתעקשות שלה להקשיב לגוף ולעובר - למרות שכל האינדיקציות שבידי הרופאים היו חיוביות - ניצלה הבת שלה ברגע האחרון.

"יש לי לא מעט חברות שלצערי עברו לידה שקטה אחרי שלא הרגישו את התינוק שלהן, וכל פעם שהן נתקלות בפרסומת הזאת, הלב שלהן נשבר עוד קצת. עם קצת מחשבה ומודעות, נראה לי שאפשר היה לעשות את זה אחרת.

"דבר שני ומעצבן במיוחד הוא שיש תחושה של הקטנה וזלזול בתחושת האישה. לא פעם, כשאישה בהריון אומרת משהו על החששות או על התחושות שלה, מיד כולם אומרים לה שהיא היסטרית. לצערי, ההקטנה והזלזול בתחושות אלה עלולים להוביל לכך שנשים לא ילכו לבדוק דברים שמטרידים אותן, כי הן 'סתם היסטריות', ומה לצאת עכשיו מהבית, לעמוד בפקקים, לחכות לרופא וכל הבלגן הזה - למה הוא טוב? יוצא לי להיתקל בנשים שמתייעצות אם ללכת לבדוק דבר כזה או אחר במהלך ההריון, לא פעם כשהן לא מרגישות תנועות. כמעט תמיד התגובות הן בסגנון ' תרגיעי' ו'הכול בסדר'".

כאמור, האם גוללה את סיפורה הפרטי, ובתגובה קיבלה עשרות תגובות ששיתפו סיפורים אחרים והביעו כעס על הפרסומת של הקופה, שהוגדרה "מעצבנת ולא רגישה".

אתמול (א') כבר עלתה לאוויר וורסיה מקוצרת של הפרסומת, ובנוסף עלו סרטונים נוספים שאינם כוללים את הפתיח שהכעיס. מדובר כפי הנראה בנגזרות שונות לאותו סרטון שתוכננו מראש, ומעניין יהיה לראות האם הפרסומת המקורית תחזור בהמשך.

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "השירות שכללית משיקה בקמפיין נותן מענה לצורך לדעת שהכול בסדר גם ללא צורך לצאת מהבית, ולהגביר את תחושת הביטחון והשקט הנפשי. מדובר במכשיר אולטרסאונד ביתי שמתחבר לסמארטפון ושולח את הסריקות לפיענוח על-ידי מומחים לרפואת נשים בבית החולים שהקים עם מיטב מומחיו מוקד ייעודי ומקצועי למתן מענה.

"הקמפיין אומנם מנגיש את המידע בצורה קלילה וחיובית, אך אין בו חלילה כל כוונה להקל ראש בסיטואציות קשות ומצערות כמו אובדן הריון. צר לנו אם הסרטון גרם צער למי מלקוחותינו".