כמה באמת עולה לכם להעביר כסף באפליקציית תשלומים?

כל תשלום או העברה דרך ביט, פיי ופייבוקס כפוף לתשלום עמלה אם אינכם לקוחות של הבנק • איך בכל זאת ניתן להוזיל את העמלה?

אפליקציית bit / צילום: Shutterstock, Maor Winetrob
אפליקציית bit / צילום: Shutterstock, Maor Winetrob

האם אנו משלמים עמלה על משיכה של כסף שמשולם בביט? התשובה היא כן, יש עמלה על כסף שנמשך מאפליקציית התשלום בישראל: ביט, פיי ופייבוקס. את העמלה הזו גובה הבנק. בשימוש באפליקציית תשלום, מחויב כרטיס האשראי הצד המשלם, והכסף מועבר אל חשבון הבנק של הצד המקבל. העמלה הזו היא מה שמכונה "עמלת שורה".

באחרונה גילתה גילי (שם בדוי), בת 32, כי בכל פעם שמשולם לה כסף דרך ביט, היא משלמת 1.8 שקלים על עצם ההגעה של הכסף אל חשבון הבנק שלה. "לא היה לי מושג שיש על זה עמלה. הייתי בשוק".

כמה אנחנו משלמים על עמלות השורה הללו? לפי דיווח של בנק ישראל שמתייחס למחצית הראשונה של 2020, עמלות שנגבות מאתנו על כסף שהגיע מביט, ולמעשה על כל פעולה שלא נעשית מול בנקאי, מה שמכונה "ערוץ ישיר" (משיכת מזומן מכספומט, העברת כסף לחשבון אחר, משיכת צ'ק וכן הלאה), הן בגובה של 1.2-2.9 שקלים לפעולה, תלוי בבנק. לצד עמלות אלה, יש גם עמלות שנגבות עבור פעולות מול פקיד. שני סוגי עמלות אלה הן עמלות המכונות עו"ש - עובר ושב.

מה אפשר לעשות? ראשית, כדאי לדעת שאם אתם לקוחות של בנק הפועלים ומקבלים את הכסף דרך אפליקציית ביט ששייכת לבנק - ובאותה מידה, אם אתם לקוחות של בנק לאומי ומקבלים כסף דרך פיי או לקוחות בנק דיסקונט ומקבלים כסף דרך פייבוקס - אז לא תחויבו בעמלה.

בפייבוקס יש גם פונקציה שמאפשרת לכם לצבור כסף שמשולם לכם באפליקציה ואז לקבל אותו בבת-אחת לחשבון הבנק. המשיכה של הכסף באופן מאוחד חוסכת את הצורך לשלם עמלה בכל העברה באופן נפרד. יש בה גם אפשרות למשוך את הכסף לכרטיס האשראי במקום לחשבון הבנק, דבר שגם הוא חוסך בעמלה.

ישנם גם שני מסלולי עמלות מוזלים בבנקים שכדאי להכיר ויכולים להוזיל את העמלה שאתם משלמים על כל פעולה שהיא, כולל קבלת כסף בביט. כל מה שצריכים לעשות הוא לבקש להשתייך לאחד מהם.

המסלול הראשון מאפשר לבצע עשר פעולות ערוץ ישיר ועוד פעולה אחת מול פקיד בחודש, בסכום של 10 שקלים - פחות משקל לפעולה. זה מסלול מפוקח ואחיד לכל הבנקים. מסלול שני, מורחב, כולל 50 פעולות של ערוץ ישיר ועוד עשר פעולות פקיד בחודש ב-22 שקל בממוצע. המחיר משתנה במעט בין הבנקים; פחות מ-0.4 שקלים לפעולה.

לפי נתוני בנק ישראל, נכון ל-2020 היו בישראל כ-2 מיליון חשבונות - 26% מסך החשבונות בישראל - שלא צורפו לאחד מבין המסלולים האלה. 74% מהחשבונות נמצאים באחד המסלולים המוזלים (13%) או משלמים עד 10 שקלים בעמלות.

האמת היא שיש אפילו אפשרות יותר טובה ממסלולי העמלות המוזלים: לא לשלם עמלות עו"ש בכלל. יש בנקים שבהם לא משלמים כלל עמלות עו"ש בתנאים מסוימים, כמו בנק אגוד, מזרחי טפחות, הבינלאומי, בנק יהב או הבנק הדיגיטלי של לאומי, פפר.