בג"ץ החליט להקפיא את מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים

בג"ץ הורה לרה"מ לנמק עד מחר מדוע ההחלטה למנות היא תקפה • מוקדם יותר אמר היועמ"ש מנדלבליט כי ההצבעה על אקוניס הייתה לא חוקית ותמך בהוצאת צו שיחייב את הממשלה למנות שר משפטים • בישיבת הממשלה הבוקר נדחתה מועמדותו של בני גנץ לתפקיד

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

21:12

בג"ץ הקפיא את מינוי אקוניס והורה לנתניהו לנמק מדוע לא תבוטל ההחלטה. מחר (ד') בשעה 15:30 יתחדש הדיון במינוי השרים.

בג"ץ שוקל לשדר את הדיון בשידור חי בעקבות בקשת כתבי משפט מכל גופי התקשורת בהם גלובס.

התנועה לטוהר המידות: "טוב שבג"ץ עצר את הניסיון לפגוע בשלטון החוק".

התנועה לאיכות השלטון: "בית המשפט העליון בלם את הניסיון הבוטה של ראש הממשלה לפגוע בשלטון החוק במדינת ישראל. כבר למעלה משנה שאנחנו מתריעים על החוק הרע ועל ההשלכות שלו, ועל כך שבחסות ממשלת השיתוק הלאומי מדינת ישראל הפכה לבת ערובה בידיו של נאשם בפלילי".

■■■

הסתיים הדיון בבג"ץ בדרישה למנות שר משפטים ובמשמעות ההצבעה בישיבת הממשלה היום (ג') על מועמדותו של השר לפיתוח אזורי אופיר אקוניס לשר המשפטים. היועץ המשפטי לממשלה הודיע לפני הדיון כי הוא תומך בהוצאת צו שיחייב את הממשלה למנות שר משפטים וכי ההצבעה על מועמדותו של אקוניס היום בישיבת הממשלה לא חוקית.

במהלך הדיון טען עוה"ד של דוד נתניהו פטר מפורום קהלת כי "צריך לתת למגרש הפוליטי להתגלגל", לא נדרשת הסכמה להעלות להצבעה את מועמדותו של אקוניס וכי מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני לא ברור ואין דרישה לפריטטיות.

שופטי בג"ץ הבהירו כי מעמדו של ההסכם הקואליציוני מעוגן בחוק יסוד "ואפשר פשוט להסתכל על החוק". עוד אמרו השופטים כי חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת. הנשיאה חיות הוסיפה ש"יש צורך לשמור על רציפות שלטונית חיונית, אי אפשר להמשיך בריק הזה" והשופט פוגלמן העיר כי "אילוצים פוליטיים לא יכולים להביא להתפרקות מסמכויות שלטוניות".

חיות הוסיפה כי מעקרון הרציפות, כאשר מצהירים כי שר בעל זיקה לראש הממשלה החליפי, המינוי הוא לפי הזיקות ובמקרה של שר המשפטים הזיקה היא לחליפי.

נציגו של נתניהו ביקש דחייה בת 48 שעות בטרם הרכב השופטים יקבל החלטה והנשיאה חיות השיבה: "מה יקרה בתוך 48 שעות שלא קרה מאז יום חמישי בו התכנסנו לראשונה בנושא?" ואמרה כי היום תתקבל החלטה בנוגע למינוי של אקוניס ומחר יימשך הדיון בסוגיית הרחבה של מינוי שר משפטים.

בישיבת הממשלה נדחתה מועמדתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ ונתניהו העלה להצבעה את מועמדותו של השר לפיתוח אזורי אופיר אקוניס חרף התנגדותו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ, זאת בניגוד להחלטת הממשלה הקובעת כי סדר היום בעבודת הממשלה ודיוניה ייעשה רק בהסכמה מראש של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי. 17 שרי גוש הליכוד הצביעו בעד ו-10 שרי גוש כחול לבן התנגדו.

היועץ המשפטי לממשלה שנכח בישיבת הממשלה ביקש להביע את עמדתו אך לא ניתנה לו האפשרות. בעקבות השתלשלות זו פנה מנדלבליט לבג"ץ והודיע באופן חריג כי ההצבעה נעשתה באופן לא חוקי ומכוון וכי לפי חוק יסוד הממשלה יש לראות בתוצאה כאילו היה שוויון בין הקולות ולראות בה כהצעה שלא התקבלה.

לפני הדיון הגישו 18 כתבי משפט מכל גופי התקשורת ובהם גלובס לשדר אופן ישיר את הדיון היום בבג"ץ נדחתה בנימוק שלוחות הזמנים לא מאפשרים זאת.

בשבוע שעבר קיים בג"ץ דיון בעתירות למינוי השרים. השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות הביעו ביקורת קשה על התנהלות הממשלה באי מינוי שרים ובראשם שר המשפטים ואפשרו דחייה עד להיום בצהריים להביא לדיון בממשלה את נושא מינויו של שר המשפטים.

לאור התנהלות ישיבת הממשלה היום, אחר הצהריים יצאו מפגינים רבים לגשרים ולצמתים להפגין נגד נתניהו ומהדגלים השחורים נמסר - "עם ישראל לא יישב בשקט בזמן שהנאשם מבצע הפיכה שלטונית. קוראים שוב לראשי המפלגות להתכנס מיד ולהודיע על הקמת ממשלה להצלת הדמוקרטיה".

העתירות הוגשו לבג"ץ על ידי התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות.

■■■

18:53

הדיון בבג"ץ נפתח בשאלה מה דין ההצבעה על מינויו של השר אקוניס. התנועה לאיכות השלטון להכריז על בטלות על מינויו של אופיר אקוניס כשר משפטים. יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, טען: "למרות הפריטטיות בממשלה, התקבלה החלטה בניגוד גמור לעמדת היועמ"ש ובניגוד להסכמת שני הצדדים בממשלה - הנדרשים בחוק. על כן, 'המינוי' בטל מעיקרו. מדובר בנסיבות סופר חריגות. נדרש פתרון מיידי, אי אפשר להמשיך בלימבו הזה".

‏עו"ד עומר מקייס התנועה לטהר המידות: "אין כרגע שר משפטים בישראל, אנחנו בדעה אחת עם היועמ"ש שהחלטת הממשלה אינה חוקית ולכן לא מונה שר משפטים".

ענר הלמן, מנהל מחלקת הבג"צים נציג היועמ"ש: "מבחינתנו אין שר משפטים. לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אין שר משפטים ולכן אין צורך בצו ביניים לבטל את ההחלטה".

עו"ד פטר, המייצג את רה"מ נתניהו: "לא נקבע הסדר פריטטי במפורש ולכן עקרון הפריטטיות לא חל".

השופט עוזי פוגלמן: "זו תפיסה קצת רדיקלית".

הנשיאה חיות לעורך דינו של נתניהו: "חוות הדעת של היועץ היא מחייבת אלא אם כן בית המשפט קבע אחרת".

פוגלמן: "אבל הממשלה מחוייבת לחוות דעת של היועץ".

פוגלמן: "צריך לאפשר ליועץ המשפטי להשמיע את עמדתו".

עו״ד פטר: "אפשרו למנדלבליט לטעון בתחילת הישיבה".

‏השופט הנדל: "אתה אומר שמה שכתוב כאן בעמדת היועץ אינו אמת?"

בעקבות ישיבת הממשלה הסוערת והניסיון למנות את השר אקוניס יצאו אחר הצהריים פעילי המחאה להפגין נגד נתניהו. מהדגלים השחורים נמסר: "עם ישראל לא יישב בשקט בזמן שהנאשם מבצע הפיכה שלטונית. קוראים שוב לראשי המפלגות להתכנס מיד ולהודיע על הקמת ממשלה להצלת הדמוקרטיה".

18:03

היועמ"ש הודיע לבג"ץ - "אי-מינוי שר משפטים באופן מיידי הוא בלתי סביר באופן קיצוני. בנוסף, לא ניתן פתרון מיידי לסוגיית ההשלכות הבריאותיות מרחיקות הלכת של פקיעת ההכרזה על קיום דיונים בבית המשפט בהשתתפות עצורים ואסירים בדרך של היוועדות חזותית. זאת לנוכח עמדתם הברורה של גורמי הבריאות בדבר הסיכון הבריאותי החמור הטמון בהמשך המצב הקיים. לפיכך, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלת לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים בממשלה ה-35".

ראש הממשלה קיבל אישור מהיועץ המשפטי לייצוג פרטי היום בבג"ץ ובדיון ייצג אותו עו"ד דוד פטר מפורום קהלת.

17:54

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הודיע לבג"ץ כי הממשלה קיימה הצבעה לא חוקית על מינויו של השר אופיר אקוניס למשרד המשפטים. בשעה 18:30 יתכנסו שופטי בג"ץ לדון בעתירה למינוי השרים והשר אקוניס יצורף כמשיב לעתירה. בקשת 18 כתבי משפט מכל גופי התקשורת ובהם גלובס לשדר באופן ישיר את הדיון היום בבג"ץ נדחתה בניוק שלוחות הזמנים לא מאפשרים זאת.

"קיים פגם מנהלי חמור ביותר בכך שלא ניתנה לי האפשרות להציג את חוות דעתי המשפטית ביחס לאי חוקיות ההצבעה על מינוי השר אקוניס לתפקיד שר המשפטים, עובר לקיום ההצבעה, וזאת אף שלאחר שאמרתי כי לעמדתי מדובר בהצעה לא חוקית שאין לקיימה. כתוצאה מכך השלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי".

היום התקיימה הצבעה בממשלה על מינויו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ כשר משפטים. בהצבעה רוב השרים הצביעו נגד- כל שרי גוש הליכוד ולכן היא לא אושרה. מיד לאחר מכן הציע נתניהו להצביע על מינויו של השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס לשר המשפטים. גנץ הביע את התנגדותו מיד ומנדלבליט ביקש להבהיר כי לאור התנגדותו ובהתאם להחלטת הממשלה לפיה יש צורך בהסכמה מראש של ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי, ההצבעה אינה חוקית.

"למרבה הצער, לא ניתנה לי רשות הדיבור, ירף בקשותיי וראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה לקיים את ההצבעה על ההצעה בסלי שהתאפשר לי להציג את חוות דעתי המשפטית" כתב ממנדלבליט לשופטי בג"ץ.

בהמשך הדין הצביעו 17 שרי גוש הליכוד בעוד ש-10 שרי גוש כחול לבן התנגדו לה. לעמדת מנדלביט מאחר וכל שרי כחול לבן הצביעו נגד ההחלטה, לפי חוק יסוד הממשלה יש לראות בתוצאה כאילו היה שוויון בין הקולות ולפיכך הלראות בה כהצעה שלא התקבלה.

בשבוע שעבר קיים בג"ץ דיון בעתירותלמינוי השרים. השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות הביעו ביקורת קשה על התנהלות הממשלה באי מינוי שרים ובראשם שר המשפטים ואפשרו דחייה עד להיום בצהריים להביא לדיון בממשלה את נושא מינויו של שר המשפטים. 

16:30

ראש הממשלה נתניהו פנה לאחר הדיון ליועמ"ש בבקשה שיעביר לבית המשפט את העמדה הבאה: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינויו של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין וברוב קולות, ראש הממשלה מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים".

16:00

מכחול לבן נמסר: "נתניהו והליכוד ניסו לבצע פיגוע נוסף בדמוקרטיה - וכחול לבן מנעה מהם. הם ביקשו לפרק את סמכויותיו של משרד המשפטים בשל גחמה פוליטית - ולא נתנו להם. הם ביקשו להעביר הצבעה לא חוקית שלא היתה על סדר היום למינוי אקוניס לשר משפטים בניגוד לעמדת היועמ"ש - ונכשלו. והם מבקשים שוב לממש את מזימת אפריל - ואנחנו לא נאפשר להם. כחול לבן בהובלת גנץ תמשיך לשמור על הדמוקרטיה עד שתורכב ממשלת שינוי שתחזיר את ישראל למסלול".

15:36

ישיבת הממשלה נסגרה מבלי לדון בבקשת משרד הבריאות להטיל הגבלות על הבאים ממדינות שבהן התפשטות הקורונה נרחבת לרבות הודו.

14:50

הממשלה דחתה את מינויו של בני גנץ לשר המשפטים. בעד ההצעה הצביעו 10 שרים כאשר 17 התנגדו לה. מיד לאחר מכן ביקש נתניהו להצביע על מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים. הממשלה אישרה את המינוי, אך היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי ההצעה אינה חוקית וביטל אותה.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מסר בתגובה לאירועים בישיבת הממשלה: "כל מי שהעלה בדעתו אפילו לרגע לחתום על הסכם כלשהו עם נתניהו, קיבל תזכורת שאין שום סיכוי שהוא ימלא את חלקו בשום הסכם.

"אם היה מי שעוד חשב שנתניהו צריך לשבת ליד שולחן הממשלה - היום הוא קיבל תזכורת שהוא חייב כבר ללכת. הזלזול הבוטה בשלטון החוק, בכל הסכם שהוא חתם עליו, השקרים כדרך חיים - כל זה פרץ היום סביב מינוי שר המשפטים. הוא פשוט לא מסוגל לא לרמות".

14:20

התפתחות של הרגע האחרון: לאחר שהסכים לדחייה של 48 שעות במינוי שר משפטים, גנץ שינה את דעתו ואמר: "נמאס לי. שקלתי דחייה אבל ירדתי מזה לא תהיה פשרה. תעלו את המינוי שלי עכשיו".

בעקבות הדברים הישיבה יצאה להפסקה.

13:40

מסתמנת הסכמה בין נתניהו לגנץ לדחייה של 48 שעות בהחלטה, ובמהלכן ינסו השניים להגיע לפשרה בסוגיית מינוי שר משפטים.  בישיבת הממשלה הבהיר גנץ כי הוא מוכן לכך, על אף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, אך יעמוד על כך שהוא בלבד יעמוד לבחירה לתפקיד.

נתניהו אמר "בית המשפט העליון קיבל החלטה שאנחנו נקיים היום דיון בממשלה על מינוי שר המשפטים. קודם כל אנחנו מקיימים את החלטת בית המשפט. לדעתי, מינוי שר המשפטים ראוי שייקבע על ידי הממשלה שסביר להניח, וכך אני מקווה, תקום בימים הקרובים. לכן, למנות שר משפטים קבוע ברגע זה - זה דבר מלאכותי ולא מדרך הפעולה הרגילה שהיינו רוצים לעשות. הדבר הזה נכפה, כך אומרים לנו, בגלל בעיית העצורים. התקווה שלי להגיע לפתרון מוסכם במהלך הדיון הזה עם שר הביטחון. הייתי רוצה לנסות להגיע לפתרון מוסכם ולקחת 48 שעות לאחר שנקיים את הדיון, שיפתור את הבעיה הספציפית של העצורים, אבל יהיה ברור שאנחנו לא באים ומנסים לכפות משהו על הממשלה הבאה שתקום. אם הצעתי תתקבל ע"י שר הביטחון, ובית המשפט יקבל זאת אז אני מקווה מאוד שנגיע לפתרון מוסכם על שנינו. אם לא יגיע הדבר ובית המשפט יגיד 'תחליטו' - והוא מחייב אותנו להחליט מיד, אז נקום ונתכנס ונחליט מיד. אני מנסה למנוע בדרך הזאת התנגשות מיותרת שאפשר אולי לדלג עליה. טוב נעשה אם ניקח נשימה עמוקה ל-48 שעות ואני מקווה שביהמ"ש ייתן לנו ארכה זו כי ייתכן מאוד שנגיע להסכמה".

13:05

ראש הממשלה נתניהו מבקש דחיה נוספת בהחלטה על מינוי שר משפטים. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "הייתי רוצה להגיע לפתרון מוסכם, לקחת נשימה עמוקה ושאני ושר הביטחוןננסה להגיע לפשרה תוך 48 שעות". גנץ הסכים עקרונית ובלבד שהוא יהיה המועמד היחידי, אך היועץ המשפטי מנדלבליט דחה את ההצעה.

גנץ:  "יש פה היתממות מוחלטת. ההסכם בין הגושים נקבע שמשרד המשפטים בגוש כחול לבן. אני מילאתי את המקום באופן טכני ל-3 חודשים וההנחה הבסיסית היא שאחרי 3 חודשים ממנים שר קבוע. הממשלה הרלבנטית כרגע היא הממשלה הנוכחית ולכן הפתרון המוסכם הוא למנות אותי. אני המועמד של גוש כחול לבן למשרד המשפטים. אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה - אבל לא תהיה החלטה אחרת ,בין אם זה נוח לך או לא. משרד המשפטים הוא משרד חיוני. העובדה שחודש אין שר משפטים זו תקלה ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר. מילאתי המקום במשרד בצורה ממלכתית וכך תכננתי להמשיך. כל דבר אחר זו היתממות, לא תהיה שום עמדה אחרת. מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כמו שהיא צריכה שר אוצר. אין משרד שעושה פעולה שמשרד המשפטים לא מעורב בו, זה משרד רוחבי. אני אומר בצורה חד משמעית: יש פתרון אחד והוא למנות אותי ולשמור על החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל."

מנדלבליט טען כי בג"ץ כבר סירב לדחיה: "כבר ביקשנו מבג"ץ לדחות את מינוי שר המשפטים ובית המשפט אמר שלא - זו סוגיה דחופה של סכנת חיים (בגלל הבאת העצירים פיזית לדיונים). רה"מ אמר ביום ראשון שעד היום יהיה דיון כדי לפתור את הבעיה הזו".

10:45

הממשלה תכונס לפני הצהריים לישיבה טעונה שבה תועלה דרישת יו"ר כחול לבן בני גנץ למנותו במינוי קבע (עד להקמת ממשלה חדשה) לשר המשפטים. בהודעה שפרסם הבוקר גנץ נאמר כי אמש העבירה לשכת שר הביטחון הצעה עליה ידרוש גנץ להצביע בישיבה.

בלשכת שר הביטחון מדגישים שגנץ ושרי כחול לבן לא יאפשרו את ביזור הסמכויות של משרד המשפטים: "כחול לבן תעמוד כחומה בצורה על משמר הדמוקרטיה ולא תיתן לנאשם בפלילים ושליחיו לרסק את מערכות החוק כדי להימלט מאימת הדין".

מאחורי גנץ ניצב בג"ץ, שלמעשה בהחלטת פשרה שלשום של הנשיאה חיות כפה על נתניהו להביא את הסוגיה לדיון בממשלה. נתניהו הסכים אך הבהיר כי אין זה אומר שאכן תתקבל החלטה לאשר מינוי שר משפטים. אחת מהאפשרויות שממנה חוששים בכחול לבן היא כי נתניהו יביא לאישור מועמד אחר מטעמו, ומכיוון שההחלטה חייבת להיות פריטטית, קרי בהסכמת שני הגושים, ההצבעה תסתיים בתיקו, ולא יהיה מינוי, אך נתניהו יוכל להגיד לבג"ץ כי ניסה.

ברקע הדברים, ישנה שיחה חשאית שלפי הפרסומים התקיימה בין נתניהו לגנץ ובה הציע לו נתניהו את ראשות הממשלה בממשלת אחדות חדשה, לשנה הראשונה והאחרונה לכהונתה. ככל הידוע גנץ סירב, אך יש כלפיו לחצים מכיוונים שונים, ובהם המפלגות החרדיות, להסכים לכך.

מאז תחילת אפריל אין בישראל שר משפטים מכהן. גנץ שימש כממלא-מקום שר המשפטים מאז התפטרותו של השר לשעבר אבי ניסנקורן בדצמבר אשתקד, אבל כשכהונתו הזמנית פקעה אחרי שלושה חודשים - נתניהו סירב למנותו לתפקיד במינוי קבוע. מלבד שר המשפטים, זה יותר מחודשיים אין גם שר במשרדי התקשורת, מים והשכלה גבוהה - מינויים זמניים נוספים שפקעו ונקלעו למשבר המינויים בין הליכוד וכחול לבן.

פרט לאלה אמורה הממשלה לדון בשני נושאים: האחד הוא המצב בירושלים ובדרום, אף שזה אמור להיות דיון קצר, לאחר הדיון הארוך בקבינט על נושאים אלה, וכן על הגבלות חדשות על הבאים ממדינות נגועות קורונה ובראשן הודו. ככל הנראה תובא לדיון הצעה לכפות בידוד על הבאים ממדינות אלה, גם אם הם מחוסנים או מחלימים. הבידוד על הזרים (עובדים בתחום הסיעוד ברובם) יהיה במלוניות ועל הישראלים בבתיהם. לא צפויה החלטה על עצירת הטיסות מהודו.