המהלך של אקוניס והתפקיד של אוחנה: מאחורי הקלעים של ישיבת הממשלה הסוערת

אקוניס התבשר על מועמדתו לשר המשפטים ולא היה יכול לסרב • הפיצוץ אתמול בישיבה שלח את בנט וסער לזרועותיהם של ממשלת השינוי, רגע אחרי שנראה שממשלת ימין היא בהישג יד

בנימין נתניהו / צילום: Shutterstock
בנימין נתניהו / צילום: Shutterstock

גלי ההדף של הפיצוץ אתמול בישיבת הממשלה נמשכים, ונראה כי פגעו בסיכוייו של נתניהו להרכיב גם את הממשלה הבאה. אם רגעים לפני כן הייתה היתכנות לממשלת ימין- היא הצטמצמה משמעותית והמו"מ בגוש האחדות חודש.

את התוכנית להצבעה על אופיר אקוניס כשר משפטים רקם נתניהו בימים שלפני ישיבת הממשלה הגורלית. יום קודם לכן זימן ללשכתו את אקוניס והודיע לו על כוונתו להצביע על מינויו לשר משפטים. לאקוניס לא הייתה אפשרות לסרב.

ביום ישיבת הממשלה, התכנסו בחדר אחד נתניהו, אקוניס ושר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה והשלושה צפו והשתתפו יחד בישיבת הממשלה שנערכה בזום. אוחנה הוא זה שניהל את המערכה מול שרי כחול לבן, בעוד אקוניס נשאר דומם בכסאו. תוך כדי הישיבה, נתניהו עוד ניסה לשכנע את יו"ר כחול לבן ומ"מ שר המשפטים להסכים על דחייה נוספת במינוי ולהגיע להסכמות.

בדיוק כשהיה נראה שגנץ עומד להסכים להצעת נתניהו, התפזרה הישיבה לחמש דקות הפסקה, שבמהלכה התייעץ עם מי ממקורביו, וממנה גנץ חזר נחוש וצועק. "מצביעים עכשיו על מינוי שר. עכשיו", הודיע לשרים. כשזה קרה - הצביעו השרים על גנץ, אך לא הושג הרוב הדרוש ומיד לאחר מכן שלף נתניהו את מועמדו לתפקיד: השר אקוניס. היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט זעם על התנהלותו של נתניהו והנוכחים בישיבה מספרים שהפך אדום מרגע לרגע.

משם התפצלה המערכה על מינוי שר משפטים לשתיים: חלק אחד התקיים בבג"ץ וצפוי להמשך היום במישור המעשי. ובחלק השני - הפוליטי: התרחקו השותפים הפוטנציאלים של נתניהו לאחור. בליכוד טענו שגם קודם לכן לא ניתן היה לשכנע את סער להצטרף לממשלת ימין, אולם ברור שאחרי מופע האימים בממשלה הסיכויים אפסו לחלוטין. בנט מבחינתו שעוד הותיר את הדלת פתוחה להצעות נתניהו, מתקשה לקחת אותן ברצינות נוכח מה שהתרחש אתמול.

כך, היום צפויה להתקיים סדרה של פגישות משא ומתן בגוש השינוי. בכל הצדדים מקווים שם לפשרות מהירות וחתירה להצגת ממשלה לנשיא כבר בשבוע הבא. בנט כזכור הבטיח כי ימצה את המהלכים בימים הקרובים. נקודת המחלוקת העיקרית בין סער ללפיד נותרה מינוי יו"ר כנסת. בעוד סער מעוניין למנות את אלקין, לפיד נחוש למנות את מאיר כהן מטעמו. בכל מקרה הדיווחים על בעיות בלתי פתירות, פינו את מקומם לפגישות וניסיונות גישור. אולי הפעם  זה יצליח.