לאחר הפשיטה על מקס סטוק: צעד ראשון לקראת תביעת נגזרת

אחד מבעלי המניות בחברה הגיש בקשה לעיין במסמכי החברה לצורך הגשת תביעה נגזרת נגד מנהליה, לאחר שרשות המסים פשטה השבוע על משרדי החברה והפכה את החקירה שמתנהלת נגד החברה לגלויה

חנות מקס סטוק / צילום: בר - אל
חנות מקס סטוק / צילום: בר - אל

ימים ספורים בלבד לאחר הפשיטה של רשות המסים על משרדי חברת מקס סטוק  והפיכת החקירה נגד החברה לגלויה, הגיש אחד מבעלי המניות בחברה בקשה לעיין במסמכי החברה לצורך הגשת תביעה נגזרת נגד מנהליה בגין הפרשה.

המבקש דורון ויסברוד, בעל 250 מניות בחברת מקס סטוק בע"מ, מבקש מביהמ"ש להורות על החברה לחשוף בין היתר את שמם של נושאי המשרה בחברה שנחקרו על-ידי רשויות המדינה בנוגע לביקורת המכס והיבוא בחברה; פרוטוקולי/סיכום החקירה של נושאי המשרה בחברה עליהם הם חתומים בנוגע לביקורת המכס והיבוא; פירוט לגבי הראיות שברשות החברה שהוצגו בפני נושאי המשרה אשר נחקרו בידי רשויות המדינה; פירוט מלא של המידע שנתבקש מהחברה במהלך הביקורת של רשויות המדינה וכן פירוט המוצרים לגביהם מתנהלת החקירה , בעילה של העלמת מיסים ומכסים והיקפם.

לאור השלב המקדמי שבו נמצאת החקירה, והעובדה שמרבית פרטיה עדיין לא נחשפו, ניתן להניח כי הבקשות שקשורות בפרטי החקירה ידחו, בין היתר לאור העובדה כי חשיפתם עלולה לשבש את החקירה.

ויסבורד מבקש בנוסף, כי יועברו לידיו פרוטוקולים מדיונים בדירקטוריון החברה בנוגע לביקורת המכס והיבוא בחברה; פרוטוקולים מדיונים בהנהלת החברה בנוגע לביקורת המכס והיבוא בחברה; מסמכי מדיניות החברה לגבי ביצוע ופיקוח על תשלומים ומסים לרשויות, לרבות המכס; דוחות ביקורת פנימית, דוחות בדיקה או מסמכים שהוכנו על ידי החברה בקשר עם ההתנהלות אל מול רשויות המס והמכס.

בראשית השבוע דיווחה חברת מקס סטוק על פשיטה שביצעה רשות המסים על משרדי החברה בקיסריה ותשאול בכירים בחברה. "במסגרת חקירה המתנהלת בנושא מכס ויבוא, הגיעו נציגי בית המכס חיפה למשרדי החברה, ביצעו חיפוש במסמכיה ותישאלו נושא משרה", נכתב בדיווח.

החקירה מבוצעת על ידי אגף המכס ברשות המסים כאשר בלב החקירה עומד חשד להעלמת סכומי מכס משמעותיים במסגרת פעילות היבוא של החברה, שמהווה כ-50% מפעילותה.

ככל הידוע, בכירי מקס סטוק נדרשו לספק לרשות המסים מסמכים הנוגעים לפעולות יבוא ספציפיות שנעשו. בעת הפשיטה תושאל בכיר בחברה במשרדים עצמם, ובכיר נוסף זומן לתשאול במשרדי רשות המסים. בשלב זה נמסר לשני הבכירים כי הם אינם נחקרים באזהרה.

מקס סטוק, שבשליטת קרן אייפקס שבראשות זהבית כהן, עוסקת במסחר קמעונאי באמצעות הפעלת רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית. החברה, שהונפקה בבורסה בתל אביב בספטמבר האחרון ונסחרת כיום בשווי של כ-2 מיליארד שקל (עלייה של כ-10% מאז ההנפקה), מפעילה כ-50 סניפים, רובם באמצעות חברות-בנות והיתר באמצעות זכיינים.

החברה הציגה לאחרונה תוצאות חזקות בסיכום שנת 2020, הודות להשפעות משבר הקורונה וההישארות הממושכת של הציבור בבתים, בעוד שחנויות הרשתות פעלו במהלך מרבית תקופת הסגרים, בדומה לרשתות מזון ופארם .

זאת לאחר שסיכמה את שנת 2020 עם הכנסות של 1.01 מיליארד שקל - זינוק של 36% לעומת השנה שקדמה לה. הרווח הנקי של הרשת עמד על 73 מיליון שקל - גידול של 23% ביחס ל-2019 .

מבקש מידע על הליך קבלת ההחלטות שהוביל לחקירה

בבקשה לקבלת המסמכים מהחברה, שהוגשה באמצעות עוה"ד צביקה מצקין ויצחק פשה, צוין כי מטרת הבקשה הינה גילוים של מסמכים ספציפיים בכל הקשור לפרשת החקירה של רשויות המדינה, אשר דווחה בדיווח המיידי לבורסה.

לטענת המבקש, יש חשיבות לקבלת המידע בייחוד נוכח העובדה כי לפי הדיווחים בתקשורת החקירה נוגעת לחשש לאי-תשלום מסים, מכסים ותשלומים אחרים הנדרשים לפי כל דין.

"מטרת הבקשה היא גילוי מסמכים ספציפיים של החברה בכל הקשור להליך קבלת החלטות בקשר עם הפרשה ומסמכים המפרטים דיונים והחלטות של החברה בכל הנוגע לנורמות התנהגות ואמצעי פיקוח על העברת תשלומים ומסים לרשויות המדינה כנדרש מפעילות החברה", נכתב בבקשה.

עוד נטען כי "רק לאחר בחינת הפרוטוקולים והמסמכים המבוקשים, יהיה אפשר להבין, האם ואיך הפרו בעלי התפקידים ונושאי המשרה את חובותיהם לפי הדין והאם ישנה פגיעה בחברה ו/או בבעלי המניות שלה נוכח הדיווח לבעלי המניות במערכת המאיה על ביצוע ביקורת במשרדי החברה, חקירה, חיפוש ותשאול של הרשויות ותפיסה של מסמכי החברה ונושאי המשרה בה".