משפחתו של מנכ"ל סמסונג המנוח תשלם מס ירושה בסך של 10.8 מיליארד דולר

לי קון־הי מת באוקטובר האחרון • משפחתו תשלם במשך תקופה של חמש שנים מס "שווה ערך לסך הכנסות הממשלה הקוריאנית ממסים בשנה שעברה פי שלושה או ארבעה"

מנכ"ל סמסונג המנוח לי קון־הי עם אישתו ובתו ב-2010
מנכ"ל סמסונג המנוח לי קון־הי עם אישתו ובתו ב-2010

משפחתו של מנכ"ל סמסונג המנוח, לי קון־הי, הודיעה כי הסכימה לשלם מס ירושה עצום בגובה יותר מ־12 טריליון וון קוריאני, סכום שווה ערך לכ־10.78 מיליארד דולר. לי היה בעל המניות העשיר ביותר בדרום קוריאה, לפי דיווח של "רויטרס" מסוף 2020. מדובר במס ירושה מהגדולים ששולמו אי פעם בדרום קוריאה בפרט ובעולם בכלל.

בהודעה מטעם המשפחה נכתב כי "כפי שנקבע בחוק, המשפחה מתכננת לשלם את מלוא מס הירושה במשך תקופה של חמש שנים, החל באפריל 2021". המשפחה ציינה כי המס שהיא עומדת לשלם הנו "שווה ערך לסך הכנסות הממשלה הקוריאנית ממסים בשנה שעברה פי שלושה או ארבעה".

לי מת באוקטובר בגיל 78, אחרי שהצמיח את קבוצת סמסונג לקונגלומרט הגדול ביותר בדרום קוריאה. הוא לקח את מושכות ניהול החברה לפני יותר מ־30 שנים, בשנת 1987, מאביו, לי ביונג־צ'ול שייסד אותה. סמסונג היא "הצ'בול" - קונגלומרט גדול המנוהל כחברה משפחתית - הגדול ביותר בדרום קוריאה.

מבחינה היסטורית, הצ'בולים (chaebols) שיחקו תפקיד חשוב מאוד בפיתוח הכלכלה של דרום קוריאה. כיום אזרחים רבים במדינה מבקשים כי הממשלה תבצע רפורמות מרחיקות לכת כדי לרסן את כוח הצ'בולים, בגלל החשש שמתפתח במדינה "קפיטליזם של מקורבים".

המניות ירדו

בבעלותו של לי היו 4.18% ממניות סמסונג אלקטרוניקה רגילות, 0.08% מהמניות המועדפות, נתח של 20.76% בעסק ביטוח החיים של סמסונג, 2.88% בסמסונג C & T ונתח של 0.01% בסמסונג SDS, כך דווח ב"רויטרס" לאחר מותו באוקטובר 2020. מיד לאחר הודעת המשפחה על תשלום מס הירושה, המניות של כל החברות האלה ירדו. בשלב זה לא ברור איך יחולק ההון של לי, שנאמד בכ־23.4 מיליארד דולר, בין בני המשפחה.

המשפחה ככל הנראה תבחר לממן את תשלומי מס הירושה מדיבידנדים ממניות אבל עשויה גם לבקש הלוואות מהבנקים, כך דיווחה סוכנות הידיעות "יונהאפ".

בנוסף הודיעה המשפחה של לי כי היא תתרום טריליון וון (כ־900 מיליון דולר) למטרות רפואיות. כמו כן, האוסף של יושב הראש המנוח לי הכולל עתיקות, ציורים מערביים ועבודות של אמנים קוריאניים -23 אלף יצירות בסך הכל - ייתרם לארגונים לאומיים למן "העברת העברת המורשת התרבותית שלנו לדורות הבאים".