אסון הר מירון | סיקור שוטף

אסון נוראי: 45 הרוגים ויותר מ-150 פצועים בהילולה בהר מירון

צוותי הרפואה טיפלו ביותר מ-150 פצועים, וכעת מאושפזים בבתי החולים 21 פצועים • מח"ש פתחה בבדיקת האירוע • לקראת יום האבל הלאומי שהוכרז ביום ראשון תבוטל ישיבת הממשלה. ביום זה יורדו דגלי המדינה לחצי התורן במבני ציבור, מחנות צה״ל ובנציגויות ישראל בחו״ל • ביידן התקשר לנתניהו להביע תנחומים

אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
אלפים משתתפים בלוויה של הרוג באסון הר מירון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

18:54

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן התקשר לראש הממשלה נתניהו והביע תנחומים על האסון במירון. נתניהו הודה לו, והביע תודות גם לראשי מדינות אחרים ששלחו ניחומים. נתניהו הגיע אחר הצהריים לבית החולים שערי צדק לתרום דם.

"כמו רבים מאזרחי ישראל באתי לתרום דם כאקט של הזדהות עם הפצועים וכאקט של הזדהות עם הטרגדיה הנוראית שקרתה כאן. ברגעי מבחן העם שלנו מתלכד וזה מה שאנחנו עושים ברגע זה גם כן.

"אני אעשה הכל, ממשלת ישראל תעשה הכל, לעזור למשפחות הנספים. אנחנו יודעים את הצער העמוק שלכם, אנחנו יודעים שעולמכם חרב - אנחנו נעזור לכם להשתקם בכל דרך שנתונה בידינו.

"שוחחתי עכשיו עם הנשיא ביידן, הוא התקשר אליי וביקש להביע את תנחומיו וצערו על הטרגדיה שהתרחשה כאן. אני מודה לו בשמכם אזרחי ישראל. כמו גם לנשיא פוטין, לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, למנהיגי אירופה, מנהיגים בעולם הערבי - מבחריין, האמירויות ומנהיגים רבים אחרים שמשתתפים בצערנו ובצערם של כל אזרחי ישראל. ברגעים האלה, אנחנו יחד יותר מתמיד".

 ריבלין קיבל טרם כניסת השבת את אגרת התנחומים של יו״ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בעקבות האסון בהר מירון.

באגרת מביע עבאס את צערו ״על האסון שגרם למותם של עשרות קורבנות,״ ומוסיף: ״אנו מתפללים עבור הקורבנות ומאחלים החלמה לפצועים.״

15:44

במקביל לשבע הלוויות מהרוגי האסון בהר מירון שהחלו בשעות האחרונות בירושלים, מהומות בכניסה למכון לרפואה משפטית באבו כביר. משפחות המבקשות להיכנס לזהות את יקיריהם נותרו בחוץ במשך זמן ארוך ולמרות כניסת השבת המתקרבת.

ח"כ שלמה קרעי העביר תיעוד מהאירוע ללשכת ראש הממשלה בבקשה שהנושא יטופל.

לקראת יום האבל הלאומי שהוכרז ביום ראשון הודיע כעת מזכיר הממשלה על ביטול ישיבת הממשלה שתוכננה להתקיים. "לבנו עם המשפחות שאיבדו את יקיריהן ואנו שולחים ברכת רפואה שלמה לפצועים", מסר מזכיר הממשלה צחי ברוורמן.

בתוך כך הודיע משרד החינוך כי ינחה את בתי הספר לשוחח עם התלמידים בתחילת השבוע על האסון. השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד גיבש עקרונות מנחים לקיומו של השיח, תוך התאמתו למידת הקרבה של התלמידים לאירוע, לשלב ההתפתחותי שלהם ובהתאם לאוכלוסייה.

בנוסף, הנחה שר החינוך גלנט להעמיד את "קו הסיוע הרגשי" לטובת הורים, צוותי חינוך ותלמידים. הקו יאוייש על ידי אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי, וייתן תמיכה רגשית וליווי על פי הצורך. הקו יפעל מדי יום בין השעות 8:00 -20:00 ובימי שישי החל מהשעה 14:00-8:00.

יו"ר ימינה נפתלי בנט שהגיע גם הוא הבוקר למירון לאחר ראש הממשלה אמר במקום כי "יש פה אירוע מהקשים בתולדות מדינת ישראל. סיפרו לי בפירוט כרגע את הפרטים המאוד קשים מהאירוע. אנחנו, כל עם ישראל, כל אזרחי ישראל, ביחד מתפללים לשלומם של הפצועים ושולחים חיבוק למשפחות ההרוגים".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה לפתוח בחקירה בחשד לגרימת חבלה ברשלנות או הריגה ברשלנות נגד חברי הממשלה השונים - לרבות ראש הממשלה נתניהו, שר הפנים אריה דרעי, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ושר הבריאות יולי אדלשטיין - עקב פעולותיהם המינהליות בתכנון ואישורי האירוע בהר מירון.

התנועה לאיכות השלטון ציינה בפנייתה הדחופה כי ״מדובר באסון לאומי וקשה, אשר לעמדת התנועה חייב להיבדק ולהיחקר בכל פן אפשרי, לרבות אצל חברי הממשלה שחרגו מסמכותם וביצעו פעולות מינהליות בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים בנושא, ומבלי שהחלטתם החריגה אושרה כדין בממשלה״. התנועה ציינה במכתבה כי על אף שגורמי המשימה השונים ביקשו להגביל את מספר המשתתפים בהילולות ל״ג בעומר ועל אף כל ההזהרות, פעלו השר לביטחון פנים ושר הפנים לפתיחת האירוע ללא כל הגבלות.

14:50

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום כי "זהו יום קשה וכואב. אסון שובר לב. תפילותינו ומחשבותינו נתונות אל הפצועים ואל משפחות ההרוגים והנעדרים באסון הנורא שארע אמש בהר מירון. אני שולח תודה מעומק הלב לעוסקים ללא הרף מאז אמש, במלאכת החילוץ והטיפול הרפואי. זוהי השעה לחבק את המשפחות. לתת יד לכל המחפשים אחר יקיריהם. לאמץ את הפצועים אל ליבנו. לבכות יחד".

מחוץ לבית הנשיא הוצב שולחן זיכרון ובו 45 נרות נשמה, כמספר ההרוגים באסון, אותם הדליק הנשיא.

מוקדם יותר היום פורסמה ברשתות החברתיות של בית הנשיא קריאה למשפחות המחפשות אחר יקיריהן לפנות גם אל בית הנשיא לסיוע בטלפון: 02-6707221. קו הטלפון יאויש גם במהלך השבת.

13:50

משרד הבריאות פרסם כעת את מצב 21 הפצועים שמאושפזים בבתי החולים. בביה"ח הדסה עין כרם ישנו נפגע אחד במצב בינוני; בביה"ח נהריה יש נפגע אחד במצב קל; בפוריה מאושפז נפגע אחד במצב קל; בביה"ח זיו בצפת ישנם 14 מאושפזים, שישה במצב קל ו-8 נפגעים במצב בינוני; בביה"ח רמב"ם מאושפזים ארבעה במצב קשה.

13:45

חברת הביטוח איילון מבטחת מתחם מסויים בהר עם גיבוי משמעותי של ביטוח משנה מחו"ל. ככל שתקבע זיקה לאחריות הביטוחית, איילון תטפל באירוע בהתחשבות מירבית בנפגעים. לגלובס נודע אם יתברר שאיילון אכן חייבת בכיסוי, גבול האחריות בפוליסה עומד על 18 מיליון שקל. בגלל הגיבוי של מבטחי המשנה החשיפה של איילון היא מיליונים בודדים.

חברת הביטוח מסרה כי היא משתתפת באבלן הכבד של משפחות נפגעי האסון במירון ומאחלת החלמה מהירה לפצועים.

13:10

מספר ההרוגים באסון עלה ל-45.

13:00

בעוד כשעה תתקיים הלוויה ראשונה של אחד מהנספים באסון. בבני ברק פורסמו מודעות על לווית מנחם זקבך ז"ל בן 24. הלוויתו תצא בשעה 14:15 מבית הוריו ברחוב גניחובסקי 29 בעיר. זקבך התגורר במודיעין עילית והותיר אחריו אשה בהריון.

ראש הממשלה נתניהו בזירת האסון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa
 ראש הממשלה נתניהו בזירת האסון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa

12:20

ראש הממשלה נתניהו מסר היום כי "אסון הר מירון הוא מן האסונות הכבדים ביותר שפקדו את מדינת ישראל. אנחנו דואבים על הנספים, ליבנו עם המשפחות וגם עם הפצועים שאנחנו מייחלים להחלמתם המלאה. היו פה מראות קורעי לב, אנשים שנמחצו אל המוות, כולל ילדים. חלק גדול מהנספים עדיין לא זוהה ואני מבקש להימנע מהפצת שמועות ברשתות החברתיות כי הדבר הזה קורע את לב המשפחות. תנו לרשויות לעבוד.

אני חייב גם לציין שהייתה פה פעולת חילוץ מהירה של המשטרה, כוחות החילוץ והביטחון ואנחנו אסירי תודה להם - הם מנעו אסון גדול בהרבה. אנחנו נערוך בדיקה יסודית, רצינית ומעמיקה כדי להבטיח שאסון כזה לא ישנה. אני מבקש להכריז ביום ראשון על יום אבל לאומי. בואו נתייחד כולנו עם היגון של המשפחות ותפילה לשלום הפצועים".

12:15

כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים ביטלו את השידורים הרגילים להיום ובמקום הם משדרים חדשות ברצף. ב"קשת 12" מסרו כי החדשות ימשכו ברצף עד 22:00. כל תוכניות היום, כולל גלית ואילנית, אופירה וברקו, ארז וקטורזה, לא ישודרו היום. "ברשת 13", "חדשות 13" משדרים שידור מיוחד שצפוי להימשך כרגע עד תום המהדורה של אילה חסון.

בתאגיד השידור הציבורי עלו לשידור בלילה בשעה 1:52 עם רובי המרשלג ומאז משדרים בגל פתוח ב"כאן רשת ב", ב"כאן מורשת" ובכל פלטפורמות הדיגיטל של "כאן חדשות". ב"כאן מורשת" שידרו כל הלילה גם כן, כולל בדיגיטל וברדיו, לאחר שבתכנון המקורי היו אמורים להעביר בשידור חי את ההילולה. השידורים ימשכו עד הלילה ב"כאן 11" וב"כאן רשת ב".

ערוץ 20 היה הראשון שהחל לשדר שידור מיוחד. למרות שמדובר בערוץ קטן ללא משאבים וכוח אדם כמו חברות החדשות הגדולות, הוא המשיך כל העת לשדר ברצף. אנשי הערוץ שידרו מההילולה במירון מהשעה 12:00 בצהריים וירדו מהאוויר זמן קצר לפני שהאסון התרחש. תוך זמן קצר הם חזרו לשדר עם צוות מהמקום והמשיכו בשידור רציף עד השעה 12:00 בצהריים היום. 

בתאגיד כאן מורשת שידרה כל הלילה, ברדיו כמו ערוץ 20, כולל בדיגיטל וברדיו. באו לשדר את אירוע ההילולה והפכו לכתבי של אסון. בהמשך כאן ב וכאן 11 לקחו את הפיד

10:50

ראש הממשלה נתניהו הגיע הבוקר להר מירון כדי לעמוד מקרוב על הטיפול באסון. במהלך השעות האחרונות נאספות עוד ועוד עדויות על הדוחק והצפיפות הגדולה שהובילו למותם של 44 בני אדם שהגיעו להתפלל בקברו של רבי שמעון בר יוחאי בהילולה שנערכה הלילה לזכרו בהר מירון. בעת ביקורו, חרדים במקום קראו לעברו קריאות והתעופפו כמה בקבוקי פלסטיק באוויר.

ראוי לציין כי בכל שנה נרשמת צפיפות דומה בהר ואזהרות מפני אסון כפי שהתרחש נשמעו לא פעם.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה כבר מסתכל על היום שאחרי. בהודעה שמסר השר הוא הודיע כי "ברור שיהיה צורך בבדיקה עצמאית ובלתי תלויה לכלל ההיבטים הנוגעים לתכנון האירוע, היערכות, אחריות, תשתיות וכדומה. אני שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחות ומתפלל להחלמתם המהירה של הפצועים.

"בשלב זה כוחות הביטחון וההצלה מרכזים מאמץ בסיוע לזיהוי הקורבנות, הודעה למשפחות, מציאת מנותקי קשר והשבת הציבור לבתים״.

אבינועם קוטשר שהיה אתמול בהר, סיפר לגלובס כך: "אני הולך כל שנה להדלקה הראשונה של חסידות בויאן. הייתה היערכות כמו שהיה בכל שנה, רק בתוספת מחסומים והייתה צפיפות יותר גדולה. הייתה תחושה שמשהו הולך לקרות שם. תמיד ההתנהלות היא 'פרטץ' ויש צפיפות גדולה, אבל הפעם לא הייתה זרימה פנימה והחוצה. היו עוד ועוד אנשים שנכנסו פנימה. צריך לווסת את הכניסה של העולים להר ולא על ההר עצמו".

בבתי החולים נותרו 30 פצועים מהאסון. מהם 17 בזיו, 5 ברמב"ם, 3 בנהריה, 1 בהדסה עין כרם ו-1 בהעמק בעפולה.

10:35

הדיווחים על האסון במירון תופסים בשעות האחרונות את כותרות כלי התקשורת בעולם ומנהיגים מרחבי העולם שולחים השתתפות בצער ובאבל. שר החוץ של גרמניה הייקו מאס פרסם הודעה ולפיה ארצו מזועזעת ומתאבלת ביחד עם העם הישראלי בשל האסון הכבד. שגרירת גרמניה בישראל פרסמה הודעה דומה.

מברקי ההשתתפות בצער הגיעו למשרד החוץ גם מהאיחוד האירופי אוסטריה אוקראינה ועוד מדינות, רובן מאירופה. הממונה על שגרירות ארצות הברית בישראל, ג'ונתן שראייר פרסם גם הוא הודעת ניחומים, השתתפות באבל המשפחות ואיחולי החלמה לפצועים.

10:25

שר הביטחון, בני גנץ: "‏בשעה הקשה הזו, אין מילים שיכולות לנחם ואין מילים שיכולות לתאר את גודל הכאב מהאסון הנורא בהר מירון. מעומק ליבי, אני משתתף בצערן הכבד של המשפחות שאיבדו את היקר להן מכל ומתפלל להחלמתם של הפצועים.

"‏מאז הלילה פעלו כוחות הביטחון, החילוץ וההצלה של פיקוד העורף, פיקוד הצפון וחיל האוויר שכם אל שכם עם המשטרה וכל הכוחות בשטח בכדי להציל חיי אדם. זו שעה קשה וליבנו עם המשפחות. יש לנו מחוייבות עליונה לחקור ולבדוק את הכשלים, להפיק לקחים ולהטמיעם כדי שאסון כזה לעולם לא יחזור".

המשטרה עוסקת מאז תחיל האסון גם בזיהוי הקורבנות ופועלת לאיתור הנעדרים באסון. בין השאר מסתייעת המשטרה במסמכים שעל הקורבנות והפצועים, בטלפונים ניידים ובזיהוי על ידי קרובים וחברים. כדי לענות על פניות הציבור נפתח מוקד חירום שמספרו 110, ושם מסייעים השוטרים לאיתור הנעדרים. במכון לרפואה משפטית בתל אביב הוקצה מתחם נפרד לקרובי הנעדרים.

ההודעות המלאות של המשטרה ומשרד הבריאות להלן: 

ממשרד הבריאות נמסר: "המכון לרפואה משפטית באבו כביר, ערוך לקליטת ההרוגים באסון וכן לקליטה ולסיוע עבור משפחות המגיעות לזהות את יקיריהם. במקום עובדים סוציאליים מהרשויות החרדיות הרלוונטיות ודוברי יידיש. המכון פועל על מנת לסיים את תהליך הזיהוי מהר ככל הניתן בכוח אדם מתוגבר. החלו בתהליך העברת הגופות למכון. הליך הזיהוי ייעשה בצורה מדעית במהירות האפשרית ככל שניתן".

מדוברות המשטרה נמסר: " משטרת ישראל החלה משעות הבוקר בזיהוי הקורבנות ופועלת לאיתור הנעדרים באירוע מירון. לשם מלאכת הזיהוי אנו מבקשים מקרוביהם של הנעדרים להצטייד, עוד בטרם הגעתם אל המכון לרפואה משפטית, בכל פיסת מידע העשויה להצביע או לסייע בזהות הנעדרים.

ככל שניתן, להלן הפרטים הנדרשים של הנעדרים:
▪️תמונות מזהות.
▪️מספרי תעודות זיהוי.
▪️מספרי מכשירים ניידים.
▪️סימנים רפואיים מזהים על גוף הנעדרים לרבות- צלקות/ניתוחים/כתמי לידה/קעקועים וכדומה.
▪️צילומי שיניים ורנטגן.

כפי שצויין מלאכת הזיהוי מתבצעת במכון לרפואה משפטית בכתובת דרך בן צבי 67 ת"א-יפו, במקום הוקצה מתחם נפרד לקרובי הנעדרים. בכל שאלה או מידע משטרת ישראל מעמידה את מוקד 110 לרשות האזרחים בנוגע לאירוע מירון".

10:00

הודעה מטעם היועץ המשפטי לממשלה: "נבקש לעדכן כי בתום התייעצות דחופה שהתקיימה מוקדם יותר הבוקר בראשות היועץ המשפטי לממשלה עם מ"מ פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, ומנהלת המחלקה לחקירות שוטרים, הוחלט כי מח"ש תתחיל מיידית בבדיקה על מנת לברר האם עולים חשדות לפלילים מצד שוטרים במסגרת אירוע האסון במירון.

"בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה הנחה כי משטרת ישראל לא תגבה בשלב זה עדויות משוטרים המעורבים באירוע, במסגרת חקירת המשטרה שכבר נפתחה. אנשי מח"ש כבר פועלים במסגרת הבדיקה, ונמצאים בזירת האירוע. היועץ המשפטי לממשלה ומ"מ פרקליט המדינה יקיימו הערכות מצב נוספות ויקבלו את ההחלטות המתאימות על-פי התקדמות הבדיקה של מח"ש".

07:00

אסון כבד הלילה התרחש הלילה בהר מירון. 44 בני אדם נמחצו למוות ויותר מ-150 נפצעו ופונו לבתי החולים, 18 מהם במצב קשה. מדובר באחד האסונות האזרחיים הקשים ביותר מקום המדינה, אם לא הקשה שבהם.

ממדיו של האסון מתבררים כעת כשנשמעות עוד ועוד עדויות מהשטח. סמוך לשעה 1:00 מאות נלכדו במעבר צר ונפלו זה על זה. הפצועים מספרים על עומס חריג ומתארים מראות קשים שלא ישכחו. אחרים נתקעו במקום ולא הצליחו להיחלץ או למצוא את יקיריהם בשל קשיי קליטה שנוצרו. באזור הר מירון עדיין תקועים אנשים שהגיעו להילולה ומחפשים דרך לחזור לבתיהם.

פינוי הנפגעים במהלך הלילה על ידי כוחות ההצלה / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
 פינוי הנפגעים במהלך הלילה על ידי כוחות ההצלה / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

מותם של 38 איש נקבע עוד במקום. לבית החולים ציו שבצפת פונו 47 פצועים, והיתר פוזרו בין המרכזים הרפואיים נהריה, פוריה שבטבריה ורמב"ם בחיפה. פצוע נוסף הועבר במסוק לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.

"מדובר באחד האסונות האזרחיים הקשים ביותר שידעה מדינת ישראל וקשה לעכל את גודל האסון", אמר הלילה מנכ״ל מד״א אלי בין עם סיום פינוי הפצועים והנפגעים לבתי החולים. "גם לצוותי מד"א המורגלים למראות קשים אירוע בסדר גודל כזה הוא קשה מאוד. אנחנו מתפללים ומאחלים רפואה שלמה לפצועים ומשתתפים בצערן של המשפחות שיקיריהן נספו באסון הכבד״, הוא הוסיף.

לפי הודעת דובר צה"ל הוקפצו לוחמי חטיבת החילוץ והוזנקו מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669 לסייע בנקודת קריסת הגג בהר מירון.

מימדי האסון במירון שבו נהרגו הלילה עשרות אנשים כתוצאה מדוחק עוד מתבררים הבוקר, ובמערכת הפוליטית מגיבים בזהירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אסון כבד בהר מירון. כולנו מתפללים לרפואת הנפגעים. אני מבקש לחזק את כוחות ההצלה הפועלים במקום".

העיתונאי יוסי ברגמן שהיה בהר בעת האסון סיפר כי ראה את שיירות האמבולנסים מפנות את הפצועים והבין את מימדי האסון שהתרחש מול עיניו: "ראיתי פינוי של הפצועים לתוך מרפאת ילדים צעירים שלא טעמו טעם חטא. שיירות של אלונקות אחת אחרי השנייה. רגע מצמרר שבחיי לא אצליח לשכוח", אמר ברגמן לגלובס.

הר מירון. הבוקר לאחר האסון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich
 הר מירון. הבוקר לאחר האסון / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

שר הביטחון לשעבר, יו"ר ימינה נפתלי בנט הגיב גם הוא על האסון הכבד במירון: "זהו אחד האסונות הגדולים בתולדות מדינת ישראל. ליבנו דואב וכואב על עשרות הרוגים. ליבנו עם המשפחות האבלות. תפילותינו למען הפצועים. אבינו שבשמיים שלח רפואה שלמה לחולי עמך וחזק את ידי אנשי כוחות הביטחון וההצלה".

ח" כ איתמר בן גביר שהגיע למקום במהלך הלילה העיד על הצפיפות הגדולה שהייתה בהר: "במשך שעה סיירתי במקום. בשלב מסוים שני שוטרים הצליחו להוציא אותי ואת העוזרים שלי בדוחק רב ומספר דקות לאחר מכן התרחש האסון". 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן התייחס לאסון במירון וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לילה עם בשורות קשות במיוחד. אני מייחל להחלמת הפצועים במהרה ושולח תנחומיי למשפחות הפצועים". ח"כ עמר בר לב קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית מיד: "אסון לאומי נורא אירע הלילה במירון. ליבי עם משפחות עשרות ההרוגים, מאות הפצועים ואלפי בני משפחותיהם. כישלון קולוסאלי של המשרד לבט"פ ומשטרת ישראל. ועדת חקירה ממלכתית - מיד".

הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף: "המשכיל בעת ההיא יידום, אין זו עת לחיפוש אשמים. אני קורא לציבור הרחב להתפלל ולקרוע שערי שמים לרפואת הפצועים, לתמוך ולחזק את המשפחות שאיבדו את קרוביהם. ויה״ר שיבולע המוות לנצח וימחה ה׳ דמעה מעל כל פנים אמן".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: "כוחות המשטרה בפיקוד המפכ"ל עושים כמיטב יכולתם לפנות כעת את צירי התנועה כדי לאפשר לאלפי האנשים שעדיין שוהים על ההר לצאת בבטחה לבתיהם. ‏אני קורא לכל הציבור להישמע להוראות. ‏למרבה הצער רבים מהנפטרים טרם זוהו כמתחייב ומטבע הדברים יש משפחות רבות שעדיין בחוסר ידיעה".