פנאקסיה קובעת תג מחיר של 20 מיליון שקל לבית מרקחת להפצת קנאביס

חברות הקנאביס הרפואי מישראל עם הפנים לחו"ל: פנאקסיה מוותרת על ההפצה בארץ,  תיקון עולם מגדילה שיווק בבריטניה

ד"ר דדי סגל / צילום: ענבל מרמרי
ד"ר דדי סגל / צילום: ענבל מרמרי

כחצי שנה עברה מאז החל פיילוט יצוא הקנאביס מישראל, ולמרות שהיצוא טרם הוסדר רשמית, הפעילות שבמשך זמן רב הייתה חלום והבטחה הולכת ומתממשת. מספר חברות קנאביס ישראליות ביניהן אינטרקיור, יוניבו, BOL ושיח כבר ביצעו משלוחים לאירופה. כעת חתמה גם תיקון עולם קנביט על הסכם שיווק גדול בבריטניה.

במקביל, חברת פנאקסיה מרגישה מספיק נוח לגבי פוטנציאל היצוא שלה, והיא מצמצמת חלק מפעילותה המקומית. חברת הקנאביס דיווחה במהלך סוף השבוע על מכירת פעילות בית המרקחת וההפצה שלה בישראל ל-IMC (חברה ישראלית הנסחרת בבורסה בקנדה), תמורת 20 מיליון שקל במזומן ומניות IMC. בית המרקחת של פנאקסיה הוא אחד הגדולים בישראל בתחום של מכירה והפצה של קנאביס, ויש לו אלפי לקוחות. 

פנאקסיה, הנסחרת בשווי של כ-300 מיליון שקל בבורסה תל אביב, היא בעלת מפעל עיבוד קנאביס בלוד, שבו פותח מגוון של מוצרי קנאביס בצורות מתן שונות, שאותם החברה משווקת בשוק הישראלי, ומסוף שנת 2020 גם באירופה. IMC, בעלת שווי של יותר מ-300 מיליון דולר, מגדלת ומשווקת קנאביס רפואי בישראל, בגרמניה ובקנדה.

עד היום השקיעה פנאקסיה בבית המרקחת שסמוך למפעל כ-2 מיליון שקל, כך שמדובר גם ב"מיני אקזיט" רווחי. החברה מסרה כי העסקה צפויה לשפר את הרווחיות התפעולית שלה, נוסף על שיפור אורגני הצפוי ברווחיות שלה עם פתיחת היצוא לאירופה והגדלת ההכנסות.

"השוק האירופי מהווה הזדמנות גדולה יותר"

לדברי ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה ובעל השליטה בחברה: "בית המרקחת היה נכס חשוב עבורנו בתקופת אסדרת הקנאביס הישנה, כאשר כל חברה מכרה את המוצרים שלה ישירות ללקוחות שלה, ואחר כך כאשר עברנו לאסדרה החדשה אבל המשכנו לתמוך באותם מטופלים.

"היום אנחנו הולכים ומתרכזים יותר בפיתוח מוצרים חדשים ובשיווק שלהם לחו"ל באמצעות שותפים, וניהול של בית המרקחת אולי הכי גדול בארץ להנפקת קנאביס, כולל כל מה שכרוך במלאים ובלקוחות, לוקח מאיתנו יותר מידי תשומת לב ניהולית". בית המרקחת משרת כמה אלפי לקוחות בתחום הקנאביס.

במקביל, חברות קנאביס ישראליות אחרות דווקא רוכשות בתי מרקחת המתמחים בתחום הקנאביס, כדי להיות בעלות כל שרשרת הערך בישראל וקרובות יותר ללקוח הקצה. סגל: "עבור IMC השוק הישראלי הוא מהותי והם רוצים להיות קרובים ללקוח הקצה". 

פנאקסיה הודיעה לאחרונה כי תרשום בדוחות הרבעון הראשון של 2021 הכנסות של כ-19 מיליון שקל, גידול של כ-56% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סגל: "המוצרים שלנו בישראל ימשיכו להיות משווקים בכל בית מרקחת שיש בו קנאביס. במקביל אנחנו ממשיכים להגדיל את הפעילות שלנו באירופה. בגרמניה, שהיא כרגע השוק העיקרי שלנו, יש לנו כבר הזמנות חוזרות מן השותף המקומי, ואנחנו מחכים להשקה של מוצרים נוספים בקרוב.

"בקפריסין אנחנו מוכרים קנאביס ישירות לממשלה. בצרפת אנחנו משתתפים בפיילוט יוקרתי מאוד שבו אנחנו בינתיים מספקים מוצרים ללא תמורה, בתקווה להיות שחקן משמעותי בשוק הזה, וגם משם אנחנו כבר מקבלים הזמנות חוזרות. הכוונה שלנו היא להיות במדינות נוספות באירופה כבר בשנה הבאה".

לדבריו "השוק הישראלי מאוד חשוב לנו, אבל השוק האירופי מהווה הזדמנות גדולה יותר, עם אפשרות לרווחיות גבוהה יותר".

IMC פועלת בגרמניה, בקנדה ובישראל, והיא מתמחה בגידול קנאביס. ברבעון הראשון היא צפויה לרשום הכנסות של כ-9 מיליון דולר קנדי (כ-24 מיליון שקל), וצפי ההכנסות לרבעון השני של 2021 הוא 17-19 מיליון דולר קנדי, לאחר שישולבו בדוחות החברה גם ההכנסות של חברת Trichome הקנדית, שאותה רכשה IMC בסוף שנה שעברה בעסקת מניות.

IMC שבשליטת אורן שוסטר מגדלת קנאביס בישראל בחממות, ובקנדה במתקן מקורה, ונוסף על כך היא משווקת קנאביס בגרמניה ממקורות שונים, שחלקם לא בבעלותה. בגרמניה מוצריה משווקים על-ידי רשת של עשרה מפיצים, מהם חברה אחת שנרכשה על-ידי IMC בשנת 2019.

הסכם משמעותי לתיקון עולם

חברת הקנאביס תיקון עולם קנביט חתמה על הסכם למכירת שמני קנאביס לשוק הבריטי (הממלכה המאוחדת) בהיקף של 37 מיליון שקל. ההסכם נחתם מול חברת ITH Pharma הבריטית, והוא בלעדי מבחינת השני הצדדים בטריטוריות שבהן פועלת ITH. בחודש אוקטובר התקשרה קנביט לראשונה עם ITH. כעת ההסכם מורחב לשלוש שנים ובהיקף משמעותי. לדברי החברה, בקרוב צפויות להגיע עסקאות נוספות מסוג זה. תיקון עולם קנביט נסחרת בתל אביב בשווי של כרבע מיליארד שקל.

בשבוע שעבר הודיעה החברה כי תמכור קנאביס לשוק הברזילאי בהיקף של רבע טונה. נוסף על כך יש לחברה הסכמי שיווק בגרמניה, באוסטריה ובשוויץ, במדינות אלה היא ממתינה לאישורי יבוא לתוך מדינות היעד, שתלויים בין היתר בפיקוח על המתקנים שלה בארץ. החברה מעריכה כי תקבל אישורים כאלה במהלך הרבעון, כתלות באפשרות להתנייד מאירופה לישראל בצל הקורונה. ב-2020 רשמה תיקון עולם קנביט הכנסות של 21 מיליון שקל.