הפניקס ומגדל על הכוונת של ניר צוק: מנסה לגייס לפי שווי של 2 מיליארד ש' לבנק דיגיטלי

לצד צוק, למיזם החדש הצטרפו גם שמואל האוזר ויובל אלוני • הבנק החדש החל בפגישות עם מוסדיים, כאשר פגישה עם הפניקס כבר נקבעה

ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו  / צילום: Palo Alto Networks
ניר צוק, מנכ"ל פאלו אלטו / צילום: Palo Alto Networks

יזם ההייטק ניר צוק, מראשוני צ'קפוינט ומייסד החברה המתחרה שלה פאלו אלטו, בדרך להקים בנק דיגיטלי חדש, וכבר החל לקבוע פגישות עם גופים מוסדיים על מנת לבחון את השתלבותם במיזם החדש. למיזם הצטרף גם יו"ר רשות ני"ע לשעבר, שמואל האוזר. את הקמת הבנק החדש מוביל היזם יובל אלוני, והשלושה כבר פנו לבנק ישראל על מנת לקבל רישיון בנקאי.

עם זאת, לא מדובר בבנק במתכונת המוכרת, הן מבחינת השירותים שהוא יציע ללקוחות, וייתכן שגם מבחינת דרכי הגישה שלו ללקוחות. הבנק החדש צפוי להציע ללקוחות הלוואות ומוצרים פיננסיים נוספים, בתנאים שיהיו תחרותיים ביחס לנותני האשראי הקיימים כיום. הלקוחות יוכלו ליצור קשר עם הבנק גם בנקודות מכירה שיפוזרו בנקודות קמעוניות, דוגמת רשתות שיווק או מרכזי קניות.

צוק, האוזר ואלוני מבקשים לגייס כסף מגופים מוסדיים להקמת הבנק. זאת, בניגוד לבנק הדיגיטלי הראשון של אמנון שעשוע, שמימן מכיסו יחד עם שותפיו את הקמת הבנק וכבר קיבל את הרישיון לפעול מבנק ישראל. בבנק החדש מבקשים לגייס לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד שקל.

לגלובס נודע כי לשם כך החלו בבנק החדש בסבב פגישות עם המוסדיים, כאשר עם חלקם, דוגמת קבוצת הביטוח הפניקס, כבר נקבעה פגישה, בעוד שעם גופים אחרים כמו מגדל נערכה פנייה ראשונית. כמו כן נעשתה פנייה לכלל ביטוח. 

הסכום אותו מבקשים בבנק החדש לגייס גבוה יחסית, אך שוק הפינטק הישראלי והעולמי כולו נמצא בפריחה חסרת תקדים, ולכן זהו עיתוי מתאים עבורם לצאת במסע גיוס.

לפי שעה לא החליטו בבנק החדש מה יהיה המודל העבודה מול המוסדיים מהם יגייס את הכסף. ייתכן כי יתגבש מודל של שותפות מסוימת או לחילופין מודל של הפצת מוצרי הגוף המוסדי על ידי הבנק. נבחנת גם אפשרות של מודל של בנקאות פתוחה, בו לקוחות הבנק שירצו בכך יאפשרו לגופים פיננסיים אחרים לפנות אליהם עם הצעות לרכישת מוצרים פיננסיים, כך שהבנק החדש יהווה פלטפורמת תיווך בלבד בין הלקוח לגוף המוסדי.

בבנק החדש כבר החלו בהליך קבלת הרישיון מבנק ישראל, אך מודעים לכך שגם לאחר קבלתו נכונה להם עוד עבודה רבה. בין היתר, שואף צוק לנצל את הידע והיכולות שצבר בעולם ההייטק על מנת להקים בעצמו את מערכת הליבה של הבנק, גם זאת, בניגוד לבנק הדיגיטלי ששכר את שירותי התפעול שלו מצד שלישי.

מבנק ישראל נמסר ביחס לתהליך קבלת הרישיון: במסגרת התפתחות התחרות הבנקאית, הפיקוח על הבנקים מלווה מיזמים שונים המעוניינים לפתח פעילות בנקאית עתידית. איננו מתייחסים באופן ספציפי למיזם זה או אחר.