הרעיון שנולד בהכנות לחתונה של בני הזוג אלון שווה כבר 1.1 מיליארד דולר

חברת האניבוק הודיעה על גיוס 155 מיליון דולר שמכניס אותה למועדון חדי-הקרן הישראלי • כך הפך התסכול של עוז ונעמה אלון מהספקים בחתונתם, לאפליקציה שעוזרת לעשרות אלפי עסקים אמריקאים קטנים להתנהל פיננסית ועסקית

מייסדי האניבוק, עוז אלון (מימין), נעמה אלון ודרור שמעוני / צילום: האניבוק
מייסדי האניבוק, עוז אלון (מימין), נעמה אלון ודרור שמעוני / צילום: האניבוק

הרעיון לחברת האניבוק (HoneyBook) נולד לראשונה במהלך ההכנות לחתונה של בני הזוג נעמה ועוז אלון אי שם ב-2009. בני הזוג אלון, נעמה מעצבת גרפית עצמאית דאז ועוז בעלים של הבר "בקי" באבן גבירול בתל אביב, נותרו מתוסכלים מהזמינות והתקשורת האיטית והמקוטעת מול נותני השירותים באירוע.

אחרים אולי היו מעדיפים לקלל ולהתעצבן אך בני הזוג אלון החלו במקום לגלגל בראש רעיון להקמת אפליקציה שתסייע לאותם נותני שירותים לנהל את התקשורת עם הלקוחות בצורה יעילה יותר. "זה מצחיק כי נעמה ואני כבר היינו בעלי עסקים קטנים באותו הזמן ובכל זאת האסימון נפל לנו שיש בעיה רק כשמצאנו את עצמנו בתפקיד הלקוחות של עסקים קטנים", אומר עוז אלון.

האניבוק הוקמה בפועל ב-2013 על ידי בני הזוג אלון (עוז מכהן כמנכ"ל, נעמה כסמנכ"לית מוצר) יחד עם דרור שמעוני, מתכנת במקצועו (סמנכ"ל הטכנולוגיות), ושאדיה סיגלה, יזמת אמריקאית שכבר אינה מעורבת בחברה.

באופן טבעי המוצר הראשוני שפיתחה החברה היה פלטפורמה לנותני שירות בתחום האירועים כמו צלמים ומאפרים כדי לתקשר עם הלקוחות שלהם ולקבל תשלומים אונליין, במקום להסתמך על מזומן וצ'קים. אולם במהלך השנים האפליקציה של האניבוק התרחבה מעבר לענף האירועים ומסייעת לעסקים קטנים מכל הסוגים והתחומים, כולל מעצבי פנים, קואוצ'רים ואדריכלים, לנהל לידים, לקבוע פגישות, להוציא הצעות עבודה, חוזים וחשבוניות ולקבל תשלומים.

"עסקים קטנים נדרשים כיום להגיע לאותה רמת מקצועיות ושירות כמו חברות גדולות וזה קשה", אומר אלון. "די ג'יי אחד אמר לי שהמתחרה העיקרית שלו היא אמזון כי הלקוחות מצפים ממנו לענות להם באותה המהירות כמו החברה הענקית. אם פעם הסטנדרט היה מענה תוך 24 שעות, עכשיו זה תוך 24 דקות. אנחנו עוזרים לעסקים לנהל את כל התקשורת הזו בצורה אוטומטית בלחיצת כפתור".

דמי מנוי ועמלת סליקה

היום (ג') הכריזה האניבוק על גיוס של 155 מיליון דולר במסגרת סבב D. לפי הודעת החברה, חלק קטן מכספי ההשקעה הופנה לסקנדרי במסגרתו עובדים מימשו אופציות. הגיוס בוצע לפי שווי חברה של כ-1.1 מיליארד דולר (אחרי הכסף), מה שמכניס את האניבוק רשמית לרשימה המתארכת של חדי-קרן ישראלים. כולל הסבב הנוכחי גייסה האניבוק מאז הקמתה 248 מיליון דולר.

סבב הגיוס הנוכחי הובל על ידי הקרן Durable Capital Partners, שהובילה בין השאר את הגיוס של חברת הפינטק הישראלית טיפלתי בשנה שעברה. בסיבוב השתתפו עוד מספר משקיעים חדשים כמו קרן באטרי, טייגר גלובל, אורן זאב ומנכ"ל טוויטר לשעבר דיק קוסטלו. מבין המשקיעים הקיימים של האניבוק השתתפו בסבב OurCrowd, סיטי ונצ'רס ו-Norwest . הקרנות Hillsven, וינטג', UpWest ואלף, שהשקיעו בעבר בחברה, לא השתתפו.

המודל העסקי של האניבוק מבוסס על שני מקורות הכנסה. החברה גובה דמי מנוי של 9 דולר עבור גרסה מצומצמת או 39 דולר לחודש לגרסה מלאה של האפליקציה. בנוסף האניבוק גובה עמלת סליקה על תשלומים שהעסקים הקטנים מקבלים דרך האפליקציה. "אנחנו דומים במודל שלנו לשופיפיי", אומר אלון. "אני חושב שעמלת סליקה זה אדיר כי לנו ולבעל העסק הקטן יש אינטרס משותף. אם הם מצליחים ומקבלים יותר תשלומים אז גם אנחנו מצליחים. זה משהו שמפקס את החברה על האינטרס של הלקוח". לדבריו לחברה יש עשרות אלפי משתמשים משלמים בארה״ב. הכנסות החברה עומדות על כ-50 מיליון דולר במונחי ARR (הכנסה שנתית חוזרת).

הגיוס הנוכחי מגיע בסוף שנה מלאה תהפוכות עבור האניבוק. "אני מודה שבחודשים מרץ, אפריל, מאי לא האמנתי שנהיה איפה שאנחנו היום. מכיוון שהמודל העסקי שלנו בנוי על זה שהלקוחות מצליחים, אז כשהם לא מצליחים ואין להם עסקאות אנחנו בבעיה. זה מה שקרה בתחילת הקורונה כאשר הפעילות נכנסה לקיפאון", אלון אומר. "בסוף החלטנו לא לפטר או להוציא עובדים לחל"ת ובמקום להפחית משכורת לעובדים, כשההנהלה הפחיתה פי שניים. זאת הייתה תקופה מאוד מפחידה".

"לגייס עובדים בישראל קשה כמו בסן פרנסיסקו"

אולם כמו חברות טכנולוגיה רבות אחרות, גם האניבוק גילתה בהמשך כי הקורונה היא דווקא הזדמנות להתרחבות. "מה שקרה אחר כך הוא שעסקים כמו יועצים עסקיים או קואוצ'רים התחילו פתאום לחפש לקוחות גם מעבר לאזור הגיאוגרפי הספציפי שלהם בהשפעת הקורונה. בעקבות הדיגיטציה ראית בעלת עסק קטן מפנסילבניה שהתחילה לעשות עסקים עם בעל עסק אחר בניו יורק והם נכנסו יחד לתחומים חדשים", אלון אומר. "אנחנו בעצמנו יזמנו עשרות מפגשים משותפים בין בעלי עסקים קטנים כדי שילמדו אחד מהשני איך להפוך את המשבר להזדמנות".

יש לא מעט אפליקציות מתחרות שמציעות שירותים דומים בשוק, מה הייחוד שלכם?
"יש הרבה תחרות מהמון כיוונים אבל מבחינתנו התחרות המשמעותית היא משירותי תשלומים כמו פייפאל, סקוור ואינטואיט. קיימים חקיינים בשוק שעושים דברים דומים אלינו אבל לא מספקים סליקת תשלומים ולכן אנחנו מנצחים מבחינת פתרון שמקיף את כל האספקטים יחד. בגלל שאנחנו מקבלים גם עמלות סליקה וגם דמי מנוי, הערך של הלקוח עבורנו יותר גדול ואנחנו יכולים להשקיע יותר ברכישת לקוחות מאחרים".

האניבוק מעסיקה כיום כ-100 עובדים, מחציתם במרכז הפיתוח בארץ ומחציתם בסן פרנסיסקו. החברה נמצאת במגמת התרחבות בכוח אדם ואלון מודה כי קשה יותר מבעבר לגייס עובדים בשוק ההייטק הישראלי הרותח. "אני חושב שבישראל ובסן פרנסיסקו קשה באותה מידה לגייס כי שניהם מרכזי טכנולוגיה", הוא אומר. "הנטל הוא עלינו המעסיקים לשכנע שכדאי לעבוד אצלנו, שיש לנו תרומה חיובית לעולם ואנחנו נותנים ערך. אני חושב שבגדול זאת דינמיקה בריאה דווקא וככה היינו רוצים שדברים יתנהלו".