אפל פיי | ניתוח

הקרב מתחיל: אפל פיי נוחתת היום בישראל, וזה כל מה שצריך לדעת

בעלי האייפון, כמעט רבע ממחזיקי הטלפונים בארץ, יוכלו מהיום להצטרף למשחק התשלומים הדיגיטליים עם נחיתתה של אפל פיי בישראל • חברות כרטיסי האשראי מחכות לאור ירוק מענקית הטק כדי להציע הטבות ייחודיות, הכול כדי להפוך לכרטיס ברירת המחדל של המשתמשים הישראלים בארנק הדיגיטלי

אפל פיי. חברות כרטיסי האשראי מחזרות אחר המשתמשים / צילום: Shutterstock
אפל פיי. חברות כרטיסי האשראי מחזרות אחר המשתמשים / צילום: Shutterstock

"תחרות חדשה מצד חברות ביג-טק (אפל, גוגל, פייסבוק, אמזון ועוד) וחברות פינטק, לצד חדירה של טכנולוגיות חדשות, שינויים בהתנהגות הלקוחות ומודלים עסקיים חדשים בעולם הפיננסי, עלולים להשפיע משמעותית על המערכת הבנקאית בארץ ובעולם בטווח הבינוני-ארוך", כך הגדירו בבנק הפועלים את הסיכון התחרותי האסטרטגי על הארנק הדיגיטלי של הבנק, ביט, בדוחות הכספיים האחרונים של החברה.

התחרות הזו מגיעה לישראל עם תחילת הפעילות של אפל פיי בארץ, הגוף הבינלאומי הראשון שיתפעל ארנק דיגיטלי בישראל. הבשורה הגדולה בהגעה של ענקית הטכנולוגיה לישראל היא קודם כל עבור מחזיקי הטלפונים של אפל, המהווים כ-28% מהטלפונים הניידים בישראל. אלו יוכלו סוף-סוף להצטרף למשחק התשלומים החדש, לאחר שאפל חסמה שימוש בכל הארנקים הדיגיטליים שכבר הושקו בישראל ומתירה ללקוחותיה להשתמש רק בארנק הבית שלה.

נכון להיום רק 1% מהעסקאות בישראל מתבצעות באמצעות ארנק דיגיטלי. זהו שיעור רחוק מאוד מהשיעור באיחוד האירופי שעומד על 20%. משתמשי אפל נחשבים לצרכנים דיגיטליים וחדשניים יותר ממשתמשי הטלפונים הניידים מבוססי אנדרואיד (Early adaptors), כלומר מאמצים מהר יותר משאר האוכלוסייה טכנולוגיות חדשות, במיוחד כשמדובר במוצר של אפל, לכן גורמים בשוק חוזים שאפל תצליח להביא חלק גדול ממחזיקי הטלפון הנייד להשתמש בארנק הדיגיטלי ואולי זה יהיה המאיץ לתחרות על פניה של הצרכנות הפיננסית החדשה.

לכן, על פניו, כולם יכולים להרוויח מהבאזז שתביא איתה אפל לישראל. הסיבה לכך היא שמצד אחד הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ידעו מראש כי לא יוכלו לעבוד באופן עצמאי עם מכשירים של אפל, אלא רק באמצעות אפל פיי, אך מצד שני מעל רבע מציבור מחזיקי הטלפון הניידים יהיו חשופים, אם ירצו, למוצרים שלהם באמצעות הארנק הדיגיטלי של אפל. לעומתם, למשתמשי אנדרואיד יש בחירה אמיתית, ושם כן צפוי איום על הארנקים הישראליים - כך שכאשר גוגל פיי וסמסונג פיי יגיעו לישראל, הם יכולים להוות תחרות ואיום אמיתיים.

הקרב על הלב של מחזיקי האייפון

כאמור, מחזיקי אייפון של אפל מהווים כמעט רבע מבעלי הטלפונים הנייד בישראל, וברור לכל המנפיקים - הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, שהם לא יכולים להרשות לעצמם לוותר על פלח זה מהאוכלוסייה. לכן, לצד התחרות בין הארנקים הדיגיטליים, ישנה תחרות נוספת מי יהיה המנפיק שיהפוך לברירת המחדל עבור המשלמים באפל פיי.

כל חברות כרטיסי האשראי והבנקים שמספקים כרטיסי אשראי מחכים לאור הירוק מאפל לצאת בהטבות ייחודיות למשתמשי אפל פיי, כולל מי שמחזיקים בארנק דיגיטלי מתחרה (הפועלים שמחזיק בארנק של ביט, לאומי שמאפשר תשלום דרך האפליקציה שלו ודיסקונט ומרכנתיל, להם ארנק דיגיטלי משלהם). למרות שאפל מאפשרת לעדכן בארנק שלה יותר מכרטיס אשראי אחד, בשוק מודעים לכך שהצרכנים נותנים לבחור כרטיס אחד בלבד שאת המספר שלו הם יקלידו ובו הם ישתמשו, והחל ממחר ייפתח הקרב על לב הצרכן במטרה למשוך את האפליסטים להשתמש בכרטיס הנבחר כברירת המחדל לתשלום. העובדה שכולם נענו לדרישת אפל לא לפרסם את המבצעים לפני ההשקעה הרשמית ממחישה את הכוח שיש לאפל על המנפיקים בשוק המקומי.

עם זאת, בהחלט יתכן כי לצד הבנקים וחברות כרטיסי האשראי מי שבסוף יקבע מי יהיו האפליקציות שישרדו את התחרות, הם דווקא מועדוני החברים. בישראל, בניגוד לעולם, קיימים מועדוני צרכנות רבים. חלק כבר נכנסו למשחק אבל על הגדר יש לא מעט שחקנים שעדיין מעניקים ללקוחות שלהם הנחות, הטבות וגם הלוואות באמצעות המנפיקים הקיימים ומחזיקים בכוח קנייה רב. רובם, מעניקים הנחות במעמד הקנייה, דוגמת הנחות במזון לתינוקות או טיטולים, ולכן אפליקציות או ארנקים דיגיטליים שידעו להתחבר לצרכים המיידיים של ציבור הצרכנים יוכלו לשרוד את המאבק על לבו וכיסו של הצרכן הישראלי, ולא מן הנמנע שלא כולם ישרדו את החודשים הקרובים.

מיישרים קו עם העולם

כאמור, אפל פיי היא הארנק הדיגיטלי הבינלאומי הראשון שנכנס לישראל. נכון, בארץ פועלים בנקים בינלאומיים שמציעים בנקאות תאגידית, אבל הם לא מנפיקים כרטיסי אשראי או מאפשרים ללקוחות מהשורה לפתוח חשבון פרטי, ולכן עבור המערכת הפיננסית בישראל ובראשה בנק ישראל זהו יישור קו טכנולוגי של ישראל עם העולם המתקדם.

עבור הישראלים לא מדובר רק בהתפתחות טכנולוגית שיכולה להשפיע על החיים בארץ, אלא גם היחסים של העסקים המקומיים עם תיירים מבחוץ שיגיעו לכאן מצוידים בארנק הדיגיטלי, ולא פחות חשוב, של הנוסעים לחו"ל, כאשר העולם ייפתח מחדש, כיוון שמחזיקי הארנק הבינלאומי יוכלו לשלם באמצעותו בחנויות בחו"ל, ללא צורך בהמרת שקלים לדולרים או למטבע המקומי.

מכאן, שהגעתה של אפל לארץ מכניסה את ישראל לזירה הבינלאומית מבחינה טכנולוגית, מבחינת חווית צרכן וגם מבחינה פיננסית, כך שהתשתית שהוביל בנק ישראל כרגולטור בהחלט יוצרת עליית מדרגה עבור המערכת הפיננסית בארץ כולה וגם עבור הצרכן הפשוט.

שאלות ותשובות

האם תחול עלות נוספת על צרכן שישתמש בארנק דיגיטלי?
על הצרכן לא תחול שום עלות עודפת מעבר לזו שהוא משלם בגין שימוש בכרטיס אשראי פלסטי. להיפך. הצרכן יוכל לקבל הצעות ערך והנחות, וכן הטבות מקוונות ומבוססות מקום, שאי אפשר לתת נכון לביום באמצעות כרטיס אשראי רגיל. לדוגמה, הנחות על מוצרים ושירותים שנרכשות בשכיחות גבוהה וכן הצעות פיננסיות כמו אשראי מתקדם יותר, כיוון שנותני האשראי יוכלו לבצע חיתום חכם יותר ומותאם אישית.

האם יש עלות גם לבית העסק?
מבחינת העסקים עסקה באפל פיי היא בדיוק כמו כל ארנק אחר ובדיוק כמו כל עסקה בכרטיס אשראי. העלות היחידה היא התקנת מסוף קורא EMV והיא אינה קשורה רק לאפל פיי אלא לכל עסקה הקוראת כרטיס אשראי ללא מגע או שימוש בארנק דיגיטלי לתשלום. חשוב לציין שתשתית EMV יותר מאובטחת ובטוחה מגיהוץ כרטיס האשראי ומאפשרת שליחת מידע עשיר יותר שיוריד את שיעור הזיופים וגם יעשיר את חוויית הלקוח, כך שהמעבר לתשתית זו הוא כדאי גם עבור הצרכן וגם עבור בית העסק.

מה קורה אם יש תקלה בשירות או שלקוח רוצה לבטל חיוב?
תקלה בארנק דיגיטלי אינה שונה מתקלה בכספומט או ממקרים בהם מערכת הסליקה בבית העסק לא פועלת. עם זאת, חשוב לדעת כי כל הגנות הצרכן החוקיות שחלות על כרטיסי חיוב רגילים חלות גם על הארנקים הדיגיטליים. לכן, לקוח שיפנה לחברת כרטיס האשראי על מנת לבטל עסקה או לדווח על עסקה חריגה יקבל את כל ההגנות המגיעות לו, בהתאם לחוק.

במקרה שבו הטלפון הסלולרי שלכם נגנב ונעשה בו שימוש לרעה בידי אדם זר, באחריות האפליקציה של הארנק הדיגיטלי להשיב לכם את הכסף. מכיוון שהאפליקציות שייכות לשלוש חברות כרטיסי האשראי בישראל - ישראכרט, כאל ומקס - הרי שהלכה למעשה זו חברת כרטיסי האשראי שאחראית. במקרה שהיה שימוש לרעה בשימוש באפליקציית אפל-פיי - האחריות תוטל עליהן באותה מידה.

מחודש יולי, כל העסקים בישראל מחויבים לאפשר תשלום באמצעות EMV (מלבד תחנות דלק) עד כמה ישראל מוכנה לכך?
על פי נתוני שב"א, נכון לסוף אפריל 46% מהמסופים ויותר מ-80% מכרטיסי האשראי מאפשרים תשלום ללא מגע, כולל כל העסקים הגדולים שמחויבים לעמוד בהוראה זו כבר מחודש פברואר האחרון. בנוסף, כ-50% מהעסקאות בהן הלקוח מגיע לנקודת המכירה כבר נעשות ללא מגע.