חגיגה לאייפוניסטים? אפל פיי דחפה את הבנקים להציע הנחות. לחודש בלבד

הבנקים וחברות כרטיסי אשראי מציעים מבצעים כדי שהמשתמשים יחברו את הכרטיס שלהם לאפל פיי, הארנק הדיגיטלי של אפל • הבנקים מציעים בעיקר החזרים בעוד שחברות האשראי העדיפו הטבות לצרכנות יומיומית • רוב ההטבות מוגבלות לחודש ההשקה

תשלום בטלפון. המנפיקים יאלצו לחלוק את עמלת הסליקה עם אפל / צילום: Shutterstock
תשלום בטלפון. המנפיקים יאלצו לחלוק את עמלת הסליקה עם אפל / צילום: Shutterstock

הקרב על לבם וכיסם של האייפוניסטים יצא לדרך עם השקתו בישראל של אפל פיי, הארנק הדיגיטלי של אפל, ביום רביעי. כל המנפיקים חיכו עד לקבלת האישור מענקית הטכנולוגיה על מנת לפרסם את ההטבות שהם מעניקים למי שיבחר בכרטיס האשראי שלהם - גם שעות ארוכות אחרי שמשתמשי אפל בישראל כבר החלו לשלם באמצעות הארנק הדיגיטלי.

את המבצעים וההטבות שהעניקו המנפיקים אפשר לחלק לשתי קבוצות. לקבוצה הראשונה משתייכים בעיקר הבנקים, אשר העניקו הנחה או החזר ללקוח בכל עסקה שתיעשה בכרטיס האשראי שלהם, לרוב בכפוף למגבלות נוספות, ולרוב גם עם הגבלת זמן - חודש ההשקה של אפל פיי בישראל.

כך למשל, בנק הפועלים מציע ל-7,500 הלקוחות הראשונים שלו שיירשמו לארנק הדיגיטלי של אפל החזר בגובה של 10% ועד 100 שקל בתקופת המבצע. יש לציין כי לבנק הפועלים ארנק דיגיטלי משלו, ביט קארד, אך הוא אינו יכול להפעיל אותו על גבי מכשירי אפל, ולכן לא נותר לו אלא לשתף פעולה גם עם אפל.

לקוחות בנק לאומי, שגם הוא מחזיק בארנק דיגיטלי משל עצמו, יקבלו החזר כספי של עד 50 שקל, מהשקל הראשון, לא משנה מה סכום העסקה.

מקפה חינם ועד 100 שקל החזר

בקבוצה השנייה נמצאות רוב חברות כרטיסי האשראי, אשר העדיפו לייעד את ההטבות לצרכנות יומיומית. אלה שלחו את לקוחותיהן לרשתות המזון, למסעדות ולבתי הקפה או לרשתות הפארם.

במקס יעניקו מגוון הטבות בתשלום בנייד ברשתות מזון ופנאי מובילות, החל מקפה ועד לשוקולד חינם. לקוחות כאל ייהנו מ-10% החזר על כל מחזור הקניות שישולם באפל פיי עד לסכום החזר של 100 שקל במהלך חודש ההשקה. בישראכרט ובמאסטרכארד יחזירו 20 שקל ללקוחות שירכשו במעל 20 שקל ברשת מקדונלד'ס, וכך גם ברשת סופר פארם ורשתות קמעונאיות נוספות כגון BIG וויקטורי.

לקוחות אמריקן אקספרס יקבלו בתקופת ההשקה הטבה של 10% CASH BACK, עד לסכום של 100 שקלים ועד אלף רכישות.

גם מועדני חברים משתמשים בכניסת הארנק הדיגיטלי של אפל על מנת לשכנע את בעלי האייפון להשתמש בכרטיס שלהם. כך למשל מועדון "הייטקזון" שמנפיק כרטיס אשראי של חברת כאל מציע 50 שקלים מתנה לרכישה באתר הייטקזון למי מחבריו שיצרף את הכרטיס לשירות של אפל, מעבר להטבה של כאל.

אפל פיי יצר באזז צרכני אדיר בקרב הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. היכולת של ענקית הטכנולוגיה לחייב אותם לשמור בסוד את ההטבות, ואולי אף יותר מכך להפנים ששחקן בינלאומי חזק הגיע לארץ ואין להם ברירה אלא לשתף איתו פעולה, משנה את חוקי המשחק. גם אם יש להם ארנק דיגיטלי משלהם שפועל רק על גבי טלפונים של אנדרואיד, שני השחקנים הגדולים בתחום הבנקאות בארץ, וגם חברות כרטיסי אשראי מתחרים כעת על לבם של בעלי האייפונים, שהיוו כ-28% ממכירות הסמארטפונים ברבעון השלישי של 2020.

זבנג וגמרנו או השפעה לטווח ארוך?

את ההשפעה הגדולה על השוק נראה רק בעוד כמה חודשים, הרבה אחרי שההטבות שניתנו לחודש ההשקה יסתיימו. שימוש רציף בארנק דיגיטלי במקום בכרטיס אשראי רגיל מצריך חינוך מחדש של שוק שרגיל "לגהץ" או להשתמש בכסף מזומן. ולראייה, למרות שבארץ פועלים כבר שבעה ארנקים דיגיטליים שיעור העסקאות שהתבצע דרכם עמד עד עתה על 1% בלבד.

האייפוניסטים נחשבים לדיגיטליים יותר ויכולים להזניק את השימוש בעסקאות המתבצעות כך, ולכן ככל שהם ימשכו את השוק קדימה, כל השחקנים יכולים להרוויח מכך, גם מפעילי הארנקים הפועלים על אנדרואיד, שרבים מלקוחותיהם נחשפים בימים האחרונים לאפשרות התשלום החדשה-ישנה.

בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי ניסו כאמור למשוך את הלקוחות עם מוצרי צרכנות יום-יומיים. אולם הטכנולוגיה החדשה מאפשרת להם לעשות הרבה מעבר לכך ולהמשיך לספק ערך מתמשך ללקוחות, בין היתר על ידי הצעות מקוונות ומותאמות אישית, לדוגמה בהלוואות, במוצרי חיסכון ובעתיד אולי במוצרים נוספים כמו שירותי בריאות, למי שיחפוץ בכך. לשם כך יצטרכו כל המשתתפים לבצע קפיצה נוספת בממשק בינם לבין הלקוחות.

אולם מעבר לשאלת הנוחות והערך המתמשך, בסופו של דבר המחיר הוא שעלול לקבוע מה יעדיפו הישראלים. המנפיקים, שעד עכשיו היו הנהנים היחידים מעמלת הסליקה, נאלצים עתה להתחלק בה עם אפל, שגובה מכולם עמלה אחידה של 0.05% מכל עסקה. לכן, הם יצטרכו להראות כי גם בעוד חצי שנה יהיה משתלם יותר לצרכן הישראלי להשתמש בארנק הדיגיטלי וכי מחיר הסליקה לא יגולגל לצרכן הסופי.