"התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות באשר למנהל תקין": הקרב על המעבדות בנתב"ג עולה מדרגה

לאור כוונת משרד הבריאות לאתר ספק להפעלת מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים בנתב"ג במקום לאפשר לזוכה במכרז, חברת פנגיה, להפעיל את המערך - מתקרבת החברה להגשת תביעה נגד המשרד

עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock
עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock

הקרב על הפעלת המעבדות בנתב"ג עולה מדרגה: לאור כוונת משרד הבריאות לאתר ספק להפעלת מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים בנתב"ג במקום לאפשר לזוכה במכרז, חברת פנגיה, להפעיל את המערך - מתקרבת החברה להגשת תביעה נגד המשרד. "התנהלותו של משרד הבריאות מעוררת שאלות כבדות משקל באשר למנהל תקין וכיבוד שלטון החוק", כך טוענת פנגיה במכתב שני שהיא העבירה למשרד הבריאות, זאת לאחר שמכתבה הראשון זכה להתעלמות.

לגלובס הגיב מוקדם יותר השבוע משרד הבריאות כי "משרד הבריאות בוחן את החלופות השונות להפעלת מערך הבדיקות יחד עם משרד המשפטים והאוצר".

ברקע למאבק עומדת החלטת בג"ץ לבטל את המכרז שהפעילה רש"ת בשעתו ובו זכתה חברת אומגה. אומגה, בשיתוף עם בית חולים רמב"ם, מפעילה כיום את מערך הבדיקות לנוסעים היוצאים ולנוסעים הנכנסים. הנוסעים היוצאים משלמים 45 שקל עבור בדיקה רגילה וכ-135 שקל עבוד בדיקה מהירה, כאשר לא מדובר בכלל הנוסעים משום שעומדת להם הזכות לבצע את הבדיקה במכונים פרטיים.

באשר לתנועת הנוסעים הנכנסים, קבע משרד הבריאות כי כל הנוחתים יעברו בדיקות קורונה, כאשר בשלב זה המדינה תשלם על הבדיקות.  המאבק על מערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים משתלהב במהירות מכיוון שכאן מקבלת המפעילה כ-160 שקל על כל בדיקה (רגילה). במילים אחרות - במערך הבדיקות לנוסעים הנכנסים נמצא פוטנציאל גדול בהרבה להכנסה הכספית. בתוך כך יצוין כי כאשר פנגיה תקבל לידיה את מערך הבדיקות, המחירים לנוסעים היוצאים צפויים להתייקר משמעותית.

רש"ת הודיעה כי לאחר ביטול המכרז תקבל חברת פנגיה את הפעלת הבדיקות בשדה התעופה לידיה, אלא שאז גילתה החברה שבכוונת משרד הבריאות לאתר ספק אחר. ברקע למאבק, ב-23 למאי אמורים לנחות בישראל מאות תיירים בקבוצות הראשונות שקיבלו היתר להגיע ארצה. עבורם, בנוסף לבדיקות הקורונה, תבצע הזכיינית גם בדיקות סרולוגיות. כאשר בינתיים לא ברור מי הזכיינית שתרוויח מכך שתנועת הנוסעים צפויה לגדול. פנגיה, שניהלה משך חצי שנה מאבק משפטי נגד הזכייה במכרז האמור - לפי הרוח שהוא משדרת בתכתובות מול משרד הבריאות - לא מתכוונת לוותר.

"פנגיה עמדה על כך כי ככל שמשרד הבריאות יפעל בהתאם ל"כוונות" האמורות הרי שהתנהלות כזו תעמוד בניגוד מוחלט לתכולת המכרז שבו זכתה ותוך פגיעה מהותית בזכויותיה. בכל הכבוד קשה להלום התנהלות שכזו ממשרד ממשלתי", כך במכתב שעליו חתום עוה"ד ערן בצלאל שותף במשרד ש.הורוביץ'

פנגיה טוענת כנגד כוונת משרד הבריאות לבצע הליך תיחור עם נותן שירות שלא השתתף במכרז "תוך דריסה ורמיסה של דיני המכרזים בישראל, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מנהל ציבורי תקין ובאופן המקים חשש לשיקולים זרים של משרד הבריאות (שהרי, מדוע יש להעדיף את האינטרסים של אותם צדדים שלישיים על חשבון זוכה במכרז הכולל את אותם שירותים). אין בכוונת פנגיה להשלים עם מהלך כזה".

עוד נטען כי מצופה ממשרד הבריאות לכבד את החלטת רשות שדות התעופה באשר לזכיית פנגיה בהליך מכרזי: "אין זה ברור מה עומד בבסיס כוונתו של משרד הבריאות להכניס, בדרך לא דרך, ספק שהוא צד שלישי שלא נטל חלק במכרז ש רשות שדות התעופה וליתן לו את השירותים שהם בליבת המכרז". בא כוחה של החברה מזכיר כי משרד הבריאות היה צד להליך המשפטי שהתנהל בחצי השנה האחרונה "ויכול היה להציף בפני בית המשפט על טרוניה באשר לניהול ההליך המכרזי".

פנגיה מצפה לקבל ממשרד הבריאות מענה עד לסוף היום (6.5) בו יודיע על הסרת הכוונה לצאת בהליך מכרזי אחר. בשלב הבא, מתכוונת פנגיה לפנות לערכאות המשפטיות.

משרד הבריאות מסר בתגובה כי "אנו נבחן את הנושא ונשיב ישירות לפניות שהתקבלו על ידי ב"כ החברה. אין בכוונת המשרד לנהל את ההתכתבות בתקשורת. עם זאת יובהר כי החברה זכתה במכרז שאותו הוציאה מנהלת רשות שדות התעופה, ועל כן ראוי היה שב"כ החברה יפנה את טענותיו אליהם, ולא אל משרד הבריאות".