כלל ביטוח ופיננסים רוכשת 14% מסוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi

העסקה נחתמה לפי שווי של כ-50 מיליון דולר • wobi, בבעלות קבוצת האחזקות הציבורית האמריקאית White Mountains, משאירה מאחוריה את הפרשות בהן היו מעורבים המייסד שרון גילר ואמיר ברמלי שהיה שותף בתחילת דרכה

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

כלל ביטוח ופיננסים חתמה על עסקה לרכישת 14% מחברת Wobi, אשר בבעלותה של קבוצת האחזקות הציבורית האמריקאית (White Mountains (NYSE:WTM לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, תמורת 14% בחברה.

Wobi היא פלטפורמת אינשורטק וסוכנות ביטוח דיגיטלית, המאפשרת השוואות מחירים וקניית מוצרי ביטוח המוצעים על ידי כמה חברות ביטוח, במגוון תחומים כרכב, דירה, נסיעות לחו"ל ומשכנתא.

ערן אורן, מנכ"ל Wobi ציין: "מבחינתנו ההשקעה מהווה ולידציה מהותית הן לערך הנגזר מהגידול המואץ של Wobi בשלוש וחצי השנים האחרונות, בהן חל גידול של יותר מפי שתיים בפרמיות של Wobi בענף ביטוח הרכב, והן למודל ההיברידי בו אנו פועלים, בענפי הביטוח הרלבנטיים. חשוב לציין כי במסגרת העסקה Wobi שומרת על עצמאות מלאה ותמשיך לפעול יחד עם כלל ביטוח ושאר שותפיה העסקיים לטובת לקוחותיה".

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח ופיננסים, ציין: "אני בטוח שהשקעת כלל לצד White Mountains יסייעו ל-Wobi להמשיך ולהוביל את הענף כמו גם להתפתח לתחומי פעילות נוספים וחדשניים".

הרכישה שביצעה כלל ביטוח ופיננסים מראה כי Wobi משאירה מאחוריה את משקולות העבר ונהנית מאמון של גוף מוסדי גדול, מעבר לפעילותה כסוכנות ביטוח המתווכת לציבור פוליסות של חברות הביטוח. לאורך 11 שנות פעילותה ידעה Wobi שני אירועים לא פשוטים, שהצריכו לא מעט אורח רוח ולא מעט גב כלכלי כדי להתאושש, מצד החברה האם ווייט מאונטיינס.

תחילת הפעילות בישראל של ווייט מאונטיינס - כללה את רכישת Wobi בשלושה שלבים: הראשון בתחילת 2014, השני קרה ברובו במהלך 2015 לאחר שנדרשה פרידה ממשקיע שהיה בחברה עוד לפניה, והשלישי ב-2018, לאחר שמייסד הסוכנות הישראלי, שרון גילר, עזב את הקבוצה והחברה האמריקאית הגדילה את חלקה בסוכנות מ-96.8% ל-100%.
אלא שהתיאור היבש הזה של רכישת מניות Wobi על-ידי החברה האמריקאית רחוק מלשקף את מה שקרה בזמן אמת.

הרכישה ב-2014 נכפתה על ווייט מאונטיינס כשהתגלה ששותפה בסוכנות אמיר ברמלי חשוד בפלילים, ושקבוצת ההשקעות שלו, רוביקון, הגיעה למשרדי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך (ומאז קרסה בקול גדול ואינה קיימת); ואילו הרכישה האחרונה היא יותר הוצאה מהירה החוצה - וללא תמורה של ממש - של השותף והמייסד של Wobi , גילר, שהפך בסוף 2017 למשקולת אדירה על החברה ועל עתידה לאחר שהתגלה שהפריז בנתונים ואף סילף אותם. התגלית הזו איימה על עתיד Wobi והובילה את ווייט מאונטיינס לתקן את דוחותיה הכספיים ולמחוק יותר מ-100 מיליון שקל בגין ההשקעה בסוכנות הביטוח, שלולא ההנשמה שקיבלה מהחברה-האם הייתה, קרוב לוודאי, קורסת.

"החברה צלחה את המשבר, בעבודה קשה ומאומצת ועם התמיכה של בעלי המניות. כל המודל העסקי של החברה שונה ובנינו את האמון מול חברות הביטוח מחדש", אמר המנכ"ל אורן בראיון ל-G בתחילת השנה שעברה, תוך שהוא מבטיח: "אנחנו במקום אחר, לאחר שהגדלנו את הכנסות החברה בשנים האחרונות". היום התהליך הזה הושלם עם הרכישה של 14% ממניות החברה על ידי כלל.