מרקל נגד היוזמה להסיר ההגנה מהפטנטים על חיסוני הקורונה

בעקבות הודעת ממשל ביידן על כך שהוא תומך בהסרה של ההגנה על זכויות הקניין הרוחני של החיסונים, הבהירה מרקל אתמול כי היא מתנגדת לכך • שתיים מתוך שלוש החברות הגדולות בעולם המייצרות חיסונים נגד קורונה בטכנולוגיית הרנ"א-שליח, הן גרמניות

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

הממשלה הגרמנית יצאה אתמול (ה') באופן נחרץ נגד היוזמה אליה הצטרף הממשל האמריקאי, הקוראת להסיר את ההגנה על הפטנטים המשמשים לחיסונים נגד קורונה. שתיים מתוך שלוש החברות הגדולות בעולם המייצרות חיסונים נגד קורונה בטכנולוגיית הרנ"א-שליח, שעד כה הוכיחה את עצמה כיעילה מעט יותר ובטוחה יותר - הן גרמניות. מדובר בביונטק שפיתחה את החיסון שמיוצר ומופץ בשותפות שווה-בשווה עם חברת פייזר ובחברת CureVac, אחת החלוצות בתחום שצפויה להשיק את החיסון שלה בשבועות הקרובים.

בעקבות הודעת ממשל ביידן על כך שהוא תומך בהסרה של ההגנה על זכויות הקניין הרוחני של החיסונים, הבהירה מרקל אתמול כי היא מתנגדת לכך. "ההגנה על זכויות הקניין הרוחני היא מקור לחדשנות, וחייבת להישאר כזו גם בעתיד", נכתב בהודעה מיוחדת שהוציאה הממשלה הגרמנית, בעקבות הלחץ עליה להבהיר את עמדתה. מעבר לכך, הבהירו בגרמניה, הבעיה אינה בהגנה על הפטנטים, אלא בסוגיות של חומרי גלם, איכות ייצור, הפצה ועוד. "הגורמים המגבילים את הייצור של החיסונים הם יכולות התפוקה וגם השמירה על סטנדרטים גבוהים, לא הפטנטים", נכתב בהודעה של הממשלה הגרמנית.

לפי דיווח בשפיגל, מרקל שוחחה באופן אישי עם פרופ' אוהור שאהין, מנכ"ל חברת ביונטק שפיתחה את חיסון הרנ"א-שליח נגד קורונה, ושחתמה עד כה יחד עם פייזר על עסקאות לייצור קרוב למיליארד מנות, אחרי הודעת הממשל האמריקאית. לפי הדיווח, מרקל ופרופ' שאהין בחנו דרכים כדי לספק את החיסון במחיר זול יותר למדינות מתפתחות, "לא רק בתור משלוח חד-פעמי, אלא באופן קבוע". האיחוד משלם בערך כ-15 אירו למנת חיסון, כאשר נדרשות שתי מנות להשגת חיסון מלא, שלא ברור כמה זמן הוא יעיל.