לאומי גיבש קבוצת משקיעים שתפעל לרכישת השליטה בפז בכמיליארד שקל

הקבוצה, אליה משתייכים ככל הנראה האחים לבנת, קרן תש"י ויזם הנדל"ן רוני יצחקי, צפויה לרכוש עד 25% ממניות חברת האנרגיה • בפז, חברה ללא גרעין שליטה, מחזיקים היום בתי ההשקעות הגדולים וחברות הביטוח בהיקף של בין כ-6.5%% לכ-10%

תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק פז / צילום: תמר מצפי

בנק לאומי גיבש לאחרונה קבוצת משקיעים שתרכוש גרעין שליטה בחברת פז. את הקבוצה אותה גיבש אבי אורטל, מנכ"ל זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, לאומי פרטנרס, מרכיבים ככל הידוע יזם הנדל"ן רוני יצחקי, מבעלי ענקית התשתיות וההובלה תעבורה האחים לבנת, ומקרן תש"י בניהולו של ירון קסטנבאום. הקבוצה צפויה לרכוש בין 20% ל-25% ממניות פז, כאשר יתכן כי תרכוש 20% עם אופציה לרכישת 5% נוספים, בסכום של כמיליארד שקלים, מה שישקף לפז שווי שוק שמתקרב ל-4 מיליארד שקלים, מעל שוויה של פז שנאמד הבוקר בכ-3.4 מיליארד שקלים.

קבוצת המשקיעים ביקשה לבצע את העסקה באמצעות הקצאת מניות פרטית ולא כרכישת מניות מהגופים המוסדיים, בחלוקה של 7.5% לכל אחד מחברי הקבוצה, בעוד בנק לאומי צפוי להחזיק ב-2.5%. מהלך כזה ידלל את החזקת הגופים המוסדיים במניות פז ולכן אלו עתידים להתנגד לעסקה ויעדיפו כי פז תשלים את מכירת בית הזיקוק באשדוד, שמתקדמת במקביל, על מנת ליהנות מדיבידנד נאה, בעיקר כיוון שבית הזיקוק הביא בחודשים אחרונים להפסדים גדולים עבור פז.

עם זאת, יתכן כי ההצעה שהוגשה זה מכבר על ידי קבוצת המשקיעים, עוד טרם מכירת בית הזיקוק, מסמנת כי הם דווקא רואים בו נכס. בכל מקרה, המשך החזקתה של פז בבית הזיקוק או מכירתו לחילופין, ישפיעו על הליך הרכישה מכיוון שמדובר בנכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל, מה שיצריך בדיקות ביטחוניות קפדניות של קבוצת הרוכשים. 

בפז אישרו כי החברה אכן קיבלה מספר פניות והצעות לרכישת מניותיה. בדיווח שהוציאה החברה היא ציינה כי מדובר פניות ראשוניות ממספר גורמים שונים, אשר חלקן כלליות וחלקן קונקרטיות יותר הכוללות הצעה לביצוע מיזוג עם צד שלישי או לביצוע הקצאה פרטית מהותית של מניותיה לצד שלישי.

"דירקטוריון החברה טרם דן בפניות שהתקבלו ובכוונתו לקיים בהן דיון בהקדם", הסבירו בפז, וציינו כי בשלב זה אין ביכולת החברה להעריך מה יהיו תוצאותיהן של הפניות או מה יחליט דירקטוריון החברה בנושא, ואם יהיה בכך כדי להוביל לתהליך של מכירת השליטה בפז או הקצאת מניותיה.

אם קבוצת המשקיעים אכן תרכוש את המניות, היא תהפוך לבעלת השליטה בפז . זאת מאחר שמי שמחזיקים במירב המניות שלה הם חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים, כשקבוצת כלל ביטוח היא המחזיקה הגדולה ביותר עם 9.93% מהמניות. מנורה מבטחים מחזיקה ב-9.8% מהמניות, ומגדל והפניקס אקסלנס ב-9.7% כל אחת, בעוד הראל מחזיקה ב-9.04%, מיטב דש ב-6.76% ופסגות ב-6.43%.

לאומי פרטנרס והאחים לבנת שיתפו פעולה בעבר במכירת מניות חברת תעבורה, אותן מכר לן בלווטניק. לאחר מהלך של מכרז בין כמה גופים מוסדיים (שאושרו על ידי משפחת לבנת) בחרה כת"ש, שאותה מוביל המנכ"ל והיו"ר, אבי פישר, בהצעותיהן של לאומי פרטנרס והפניקס, שירכשו כל אחת 20% ממניות תעבורה תמורת 250.5 מיליון שקל כל אחת, ולפי שווי חברה של כ-1.255 מיליארד שקל לתעבורה. בד בבד, רכשה משפחת לבנת 10% מהמניות לפי שווי דומה, בתוספת פרמיית שליטה של 100 מיליון שקל, שתגדיל את התמורה שתזרום לקופת כת"ש ל-700 מיליון שקל.

הרכישה המסתמנת מצטרפת לשורה של השקעות בהן הייתה מעורבת לאחרונה לאומי פרטנרס, והגדילה באופן משמעותי את הכנסות הבנק. כך לדוגמה הנפקת המניות הראשונית של חברת מותגי הספורט ריטיילורס, אותה מובילים ווליו בייס חיתום ולאומי פרטנרס חתמים, ואיתם הבנק השוויצרי UBS, שיוביל את ההצעה לגופים מוסדיים זרים. בשבוע שעבר פרסמה החברה הבת של קבוצת פוקס תשקיף לגיוס הון לפי שווי של 1.5-1.8 מיליארד שקל, שיופנה הן למשקיעים ישראלים והן למשקיעים זרים.

על פי ההערכות המוקדמות, צפויה ריטיילורס לגייס בהנפקה סכום של 400-500 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, כאשר עוד 200 מיליון שקל תקבל ריטיילורס ממימוש אופציה לרכישת מניות בידי רשת פוט לוקר העולמית.

ריטיילורס מוחזקת כיום בידי קבוצת האופנה פוקס (82.57%), המנכ"ל דב (דובי) שנידמן (7.34%) ולאומי פרטנרס (10.09%). בידי לאומי פרטנרס גם אופציות להגדלת החזקותיה בחברה, והן ימומשו למניות ריטיילורס ויימכרו בהנפקה תמורת 70-100 מיליון שקל, לנוכח בקשת החתמים להגדיל את היקף ההנפקה, על רקע הביקוש הגבוה שמסתמן כבר כעת.

כשבוע לפני כן השלימו לאומי פרטנרס וקרן קיסטון ריט את רכישת מניות השליטה בחברת סאנפלאואר השקעות מתחדשות מידיהם של בעלי השליטה הקודמים, רוני בירם, גיל דויטש, חברת יוניון השקעות של האחים רוקסן ואנדרו חורש (ילדיו של יבואן טויוטה ג'ורג' חורש), וכן חברת רדמייל של המשפחות קליין, נואי וסמית'. במסגרת העסקה רכשה קיסטון 45.01% ממניות סאנפלאואר תמורת 151 מיליון שקל ואילו לאומי פרטנרס שבבעלות בנק לאומי רכשה עוד 20% מסאנפלאואר ב-67 מיליון שקל.

סאנפלאואר עוסקת בייצור חשמל בטכנולוגיית רוח בפולין, ובקיסטון מתכננים להפוך אותה לזרוע ההשקעות באנרגיה מתחדשת של הקרן. משמעות הדבר היא העברה של נכסים לסאנפלאואר הציבורית, בדרך של עסקת בעלי עניין נוספת.

הנכס המרכזי שיוצע לסאנפלאואר הוא שותפות הליוס, שמחזיקה במערכות סולאריות בהיקף של 30.8 מגה-וואט בישראל. לאחרונה חתמה קיסטון על הסכם לרכישת זכויות השותף הכללי והשותפים המוגבלים בשותפות הליוס אנרגיה מתחדשת 1 בתמורה לסכום של 152.5 מיליון שקל. כעת מציעה הקרן להעביר את העסקה לידיה של הליוס באותו המחיר. העברה תבוצע במתכונת של הסבת התקשרות, או המחאת זכויות, או העברת נכסי הליוס לסאנפלאואר.

רכשה את סופר יודה

בשבוע שעבר השלימה פז את עסקת רכישת סופר יודה, רשת מרכולים הכוללת 17 סניפים בתל אביב. עבור הרשת תשלם פז 170 מיליון שקל. בפז הוחלט לשמור את המותג "סופר יודה" שייסד יהודה גואטה "בעקבות ציונים גבוהים שקיבל בסקרי שביעות-רצון לקוחות".

 פז שמה לעצמה למטרה להכפיל את מספר הסניפים של סופר יודה בתוך שלוש שנים. פז כבר פועלת במרכולים שכונתיים באמצעות 17 סניפי ילו מרקט, ובנוסף מפעילה 241 חנויות נוחות הממוקמות בתחנות הדלק שלה ברחבי הארץ. לאחרונה פרסה פז מכולת אוטונומית בכ-100 בנייני מגורים (מיני ילו) בהם ניתן לרכוש מוצרי מכולת באמצעות הארנק הדיגיטלי של yellow. 

שוויה של פז, אותה מוביל המנכ"ל ניר שטרן, עומד בבורסה על כ-3.4 מיליארד שקל לאחר עלייה של 3% במניה בשנה האחרונה.