הרפורמה בדואר מעלה הילוך: משרד התקשורת הגיש את תזכיר החוק

במסגרת תיקון החוק ייפתח תחום הדואר לתחרות מלאה, ויורחבו סמכויות האכיפה והפיקוח של משרד התקשורת

עומדים בתור בדואר ישראל / צילום: Shutterstock
עומדים בתור בדואר ישראל / צילום: Shutterstock

משרד התקשורת מקדם את הפרומה בדואר. המשרד פרסם היום תזכיר חוק, במסגרתו ייפתח תחום הדואר לתחרות מלאה ויורחבו סמכויות האכיפה והפיקוח של משרד התקשורת. לפי המשרד הרפורמה צפויה להביא לשיפור השירות בדואר.

הרפורמה מבוססות על המלצות ועדת רוזן באוקטובר 2020. כך, לפי משרד התקשורת הרפרומה תקדם "פתיחת השוק לתחרות, קיצור משך זמן העברת מכתבים וחבילות, הרחבת נגישות הציבור למרכזי מסירת דואר, קביעת תקן לזמן מענה מקסימלי במוקד הטלפוני, חובת מתן שירותי דואר בבנק הדואר בערוצים ישירים ומקוונים, הרחבה ושיפור השירותים המקוונים, ואכיפה מוגברת על הפרות".

במסגרת תזכיר החוק מוצע לפתוח את כל תחום משלוח דואר לצרכנים פרטיים לתחרות, כך שכל בעל היתר יוכל לספק את השירותים הללו. לאחר התיקון, חברת הדואר לא תספק בבלעדיות אף אחד משירותי הדואר הפנים ארצי, ושחקנים נוספים בעלי היתר יוכלו להתחרות בה.

בנוסף, תיקון החוק מציע להרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת על הפרות בתחום הדואר, וכחלק מכך להגדיל את סכומי העיצומים הכספיים שהמשרד יהיה רשאי להטיל במקרה של הפרה של הוראות החוק או הרישיון. לצד זאת, מוצע להקל ברגולציה על חברת הדואר, שתוכל מעתה לתת שירותים חדשים ללא אישור מראש. כמו כן, מוצע להסיר את הפיקוח על מרבית התשלומים שגובה חברת הדואר עבור שירותי הדואר, למעט שירות שליחת מכתב בודד ב-"דואר 24", מכתב רשום ומכתב לחו"ל.

כמו כן, מוצע לאפשר לחברת הדואר להציע שירותי הדפסת דואר באמצעות תאגיד אחר, כמו בית דפוס לדוגמה, וכן מוצע להעניק לשר התקשורת סמכות לאשר לחברת הדואר לתת בעצמה (ולא באמצעות גורם אחר) שירות הדפסה ללקוח פרטי בתנאים שייקבעו ברישונה.

שר התקשורת איתן גינזבורג מסר כי "הציבור בישראל משווע לשירותי דואר מתקדמים. אני שמח שאחד הצעדים הראשונים שלי במשרד התקשורת הוא לקדם רפורמה עמוקה ומשמעותית, שתגביר את התחרות בשוק הדואר. מגיע לאזרחי ישראל להנות משירותי דואר יעילים, איכותיים ותחרותיים".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין מסרה כי "אנו נחושים להביא שיפור דרמטי בשירותי הדואר, ומצפים שפתיחת השוק לתחרות מלאה, יחד עם הרחבת סמכויות הפיקוח והאכיפה של המשרד, יגרמו לשינוי המיוחל בתחום הדואר בישראל".