עקץ, איים, הפקיד דרכונים ונעלם: הסיפור הלא ייאמן על הונאת המשקיעים של מיכאל בן ארי

מאות משקיעים טוענים כי נעקצו בידי מיכאל (מייק) בן ארי בשיטה שמזכירה מאוד את שיטת הפירמידה שבה פעל גם ברנרד מיידוף • רשות ני"ע שחררה לאחרונה את בן ארי בתנאים מגבילים לאחר שהפקיד את הדרכונים שלו • האם ואיך הצליח בכל זאת לברוח ואיזה איום שיגר למי שהשקיע בו בעבר?

מיכאל (מייק) בן ארי. עקץ, איים, הפקיד דרכון ונעלם. עיצוב: טלי בוגדנובסקי / איור: גיל ג'יבלי
מיכאל (מייק) בן ארי. עקץ, איים, הפקיד דרכון ונעלם. עיצוב: טלי בוגדנובסקי / איור: גיל ג'יבלי

ביום חמישי האחרון שלח מיכאל (מייק) בן ארי הודעת מייל לחלק מהאנשים שהשקיעו אצלו בעבר, והודיע להם כי עזב את גבולות ישראל ולא יחזור עד שרשות ניירות ערך תקבל את תנאיו. ההתפתחות המפתיעה הזו באירוע מגיעה לאחר שמאות משקיעים של בן ארי התלוננו כי עקץ והונה אותם בהונאת פירמידה מתוחכמת, ולאחר שרשות ניירות ערך שחררה אותו מחקירה בתנאים מגבילים.

איך אדם שהפקיד את דרכוניו (הישראלי והאמריקאי) הצליח לברוח מהארץ? לשאלה הזו אין תשובה בשלב זה. למעשה, לגלובס נודע כי ברשות ניירות ערך מנסים לברר האם בן ארי באמת הצליח לצאת במרמה את גבולות הארץ כפי שטען ממקום מחבואו, או שמא הוא מסתתר בישראל מסיבותיו הוא.

אלא שבן ארי לא רק הודיע על היעלמות, אלא גם איים על מי שהשקיעו בו בעבר וטען כי יחזיר כסף רק למי שלא יתבע אותו. הוא הודה במייל ששלח לחלקם לאחרונה כי שיקר לגבי קשריו עם הקרן האמריקאית "בלו ריבר", שבה לכאורה הושקעו הכספים, ואף איים עליהם שידווח למס הכנסה על הכספים ה"לא מדווחים" כביכול שהשקיעו אצלו.

אתמול (ב') הגישו 315 מקורבנותיו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לפירוק חברת EGFE שבבעלותו. זאת, בטענה כי מדובר ב"עקיצת הפונזי מהגדולות והחמורות בישראל, אם לא הגדולה שבהן". בית המשפט הטיל איסור פרסום על בקשת הפירוק, והצו בוטל בעקבות עתירת גלובס, המיוצג על-ידי עורכי הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום.

לטענת הקורבנות בבקשתם, היקף המרמה נע בין 300-600 מיליון שקל, והיא מזכירה את מעלליו של הנוכל הבינלאומי, ברנרד מיידוף. עוד נטען בבקשה כי בן ארי שלח ביום חמישי האחרון הודעת מייל לחלק מהקורבנות, שלפיה הוא עזב את גבולות ישראל ולא יחזור עד שרשות ניירות ערך תקבל את תנאיו. כאמור, בן ארי גם איים במייל כי הוא יחזיר כסף רק למי שלא יתבע אותו וידאג שהתובעים לא יקבלו כלום.

המשקיעים, המיוצגים על-ידי עורכי הדין איתן ארז ומור בן שושן ממשרד איתן ש. ארז, טוענים כי בן ארי, באמצעות החברה שלו, הוציא כספים ממאות משקיעים, שיועדו לכאורה להיסחר באפיקי השקעה שונים. אולם בפועל הוא נמנע מלהשקיע את הכספים והיה משלם להם את הריביות האסטרונומיות שהבטיח להם מכספי הקרן - כך שהמשקיעים החדשים שהצטרפו שילמו למשקיעים הוותיקים יותר (הונאת פונזי). לטענתם, ההונאה התגלתה בתחילת אפריל בעקבות מעצרו בידי רשות ניירות ערך.

בבקשה נטען כי כ-400 קורבנות לפחות איבדו את כספם, חלקם אלמנות, יתומים, נשים שהתגרשו, יורשים שאיבדו את ירושת הוריהם, נכים, לקויי ראייה, זוגות צעירים ופנסיונרים. "רוב הקורבנות היו חסרי ידע והבנה בהשקעות. את הקורבנות הללו הצליח בן ארי להוליך שולל בעזרת הכריזמה שלו ובאמצעות מצגים כוזבים ומפתים שהציג בפניהם", נכתב בבקשה.

לפי הבקשה, היקף הוצאת הכספים מהקורבנות התעצם באופן משמעותי ברבעון הראשון של שנת 2021. זאת, כאשר בן ארי כבר ידע בוודאות שהוא והחברה עומדים לקרוס, ושהוא מצוי תחת חקירה. למרות זאת, נטען, הוא המשיך לגבות מיליוני שקלים מהקורבנות ואף פרע צ’ק של אחת המשקיעות בגובה 200 אלף דולר, יום אחד בלבד לפני מעצרו.

הבטחה להשקעות סולידיות

מהבקשה עולה, כי EGFE , שבשליטת בן ארי ואחיו, הוצגה לקורבנות כחברה בינלאומית, שמציעה שירותים פיננסיים והשקעות סולידיות ובטוחות, עם תשואות חיוביות ליותר מ-800 לקוחות מישראל ומרחבי העולם. בסרטוני השיווק שהוצגו להם, הצהיר בן ארי כי החברה מנהלת 60 מיליון דולר עבור אלף לקוחות.

הקורבנות טוענים כי בן ארי אף הסתייע בגורמים נוספים שעבדו במשרדו, בהם מנהלת המשרד, מנהלת קשרי משקיעים של המשרד. נכון למועד הגשת הבקשה טרם ברורה עד תום מעורבותם בפרשה.

לטענת המשקיעים, בן ארי הצליח באופן מדהים לנהל את עסקי הפונזי שלו במשך יותר מ-15 שנה, "למרות שבדרך-כלל ההיסטוריה מלמדת כי משך החיים של תוכנית פונזי הוא 2-5 שנים עד שהיא מתפוצצת".

מהבקשה עולה כי תוכנית הפונזי התמקדה בעיקר בהשקעות באג"ח מוניציפליות המונפקות בארה"ב על-ידי מדינות או ערים.

לדברי הקורבנות, בן ארי יצר סיפור כיסוי, שלפיו השקעותיו מצליחות לייצר רווחים גבוהים, וכי כספם במושקע בקרנות אמריקאיות כגון קרן "בלו ריבר", שפועלת כביכול מקולורדו ארה"ב. בדיעבד התברר, כך נטען, כי קרן זו ניתקה קשר עם בן ארי עוד בתחילת שנות האלפיים. "למרבה הצער, המבקשים נוכחו לדעת שאותם אפיקי ההשקעה אינם קיימים ונועדו רק לשרת כסות להונאת הפונזי", נטען.

*** חזקת החפות: ההליכים החקירתיים נגד מיכאל (מייק) בן ארי הם בעיצומם. בן ארי מכחיש את החשדות נגדו, ועומדת לו חזקת החפות.