מאז תוכנית ההתנתקות ישראל מוותרת על תושבי הדרום ועוטף עזה

שוב ושוב מצהירה המדינה כי התגובה תהיה עוצמתית, ובכל פעם מחדש שום דבר לא משתנה במציאות חיי תושבי הדרום • זוהי תוצאה ישירה של עזיבת צה"ל את הרצועה - כשהצבא לא שם אין שליטה על המתרחש, אין מודיעין, אין פיקוח, ולארגוני טרור ניתנת יד חופשית

בית כנסת בהתנחלות מורג בגוש קטיף ביום הפינוי - התנתקות / צילום: תמר מצפי
בית כנסת בהתנחלות מורג בגוש קטיף ביום הפינוי - התנתקות / צילום: תמר מצפי

ירי הרקטות אל עבר ירושלים תפס את רובנו בתדהמה. זהו אמנם בבחינת קו אדום ותמונת ניצחון לארגון החמאס, אך יחד עם זאת, אל לנו להתבלבל, גם לא לרגע קט אחד. ראוי ונכון יהיה שבמוקד תשומת הלב של כולנו, ודאי של מנהיגי המדינה, יהיו בראש סדר העדיפות תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה שמאז ההתנתקות בשנת 2005, חייהם הפכו לבלתי נסבלים, זאת בהבדל מחיינו שלנו, ונדמה מניתוח קר של הסיטואציה שוויתרנו עליהם.

פעם אחר פעם מצהירה מדינת ישראל שהתגובה תהיה עוצמתית, ופעם אחר פעם, וגם אחרי לא מעט מבצעים צבאיים בעזה, מאומה לא השתנה במציאות חייהם של תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה. הדבר נעוץ, ככל הנראה, בהחלטה של המדינה, או אז, להוציא את האזרחים וגם את צה"ל מהמשוואה. כשהצבא נמצא גם הוא מחוץ לרצועת עזה, אין שליטה על הקורה בה, אין מודיעין, אין בקרה ופיקוח על העוברים מצפון לדרום, ולהיפך. לכל אלה יש מחיר שעיקרו פגיעה באיכות חייהם של תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה, פגיעה בשגרה היום יום שלהם, הורים וילדים שנדרשים להתמודד עם פחד אינסופי, על כל המשתמע מכך בהיבט הרגשי - מנטלי, סגירתה של מערכת החינוך ועוד.

הרצון לגלות התחשבות והבנה ולהכיל את הקורה בעזה הביא את החמאס לשלוט בה ובמצב וביד רמה, עד כדי שיגור רקטות לעבר ירושלים, וזאת מבלי להניד עפעף. בהבדל מהפעמים הקודמות, הפעם החמאס הוא זה, ולא מדינת ישראל, שמביא לפחות מבחינתו, מכה ניצחת, ובה בעת מבקש לעצור.

אמנם נוכחותו של צה"ל ברצועת עזה תבעה מחירים והביאה לצערנו למותם ופציעתם של מפקדים וחיילים. עם זאת, זו משימתו, להעניק ביטחון והגנה לאזרחי מדינת ישראל. בנוסף, הגנה של צבא על עצמו פשוטה הרבה יותר.

ככל שאין עם מי לדבר בצד השני, או עד שנגיע להסכמות עימו, גם אם יש לכך מחיר כואב, מחיר אותו משלמים שנים רבות בעיקר תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה, נכון יהיה לדעתי להחזיר את השליטה לידיה של המדינה, לגלות אומץ ומנהיגות, להשאיר את הפוליטיקה בחוץ, ולדאוג לסיים את הסבב הנוכחי כשידינו על העליונה, אחרת המחיר לו נדרש ונשלם בעתיד, מחיר המצטרף לזה שכבר שילמנו עד כה, יהיה צורם הרבה יותר.

הבערת ירושלים בטילים היא אמנם חציית קו אדום ואמירה משמעותית. יחד עם זאת, הזכות של תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה לחיים נורמליים, באופן הזהה לכל מי שלא גר שם, עולים עשרות מונים על הבערתה של ירושלים, ונכון יהיה שלצד שיקום ההרתעה של צה"ל, מדינת ישראל תגיב באופן מיידי ובלתי מתפשר, תוביל ולא תהיה מובלת, תקבע את סדר היום, ותעשה כל שנדרש על מנת לדאוג לביטחון המדינה, בדגש בטחון ורווחת תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה, כולל, ועד הגעה להסכמות ולהסדר עם החמאס, גם אם נדמה שהדבר הינו בלתי אפשרי.

מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר ולהפקיר עוד את תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה, ויפה שעה אחת קודם שהיא תתעורר, ותדאג לבצע את המוטל עליה והמחייב אותה, ולו כדי שאלה הגרים שם יחזרו לחייך, ויישובים אלה ימשיכו להיות אבן שואבת ומקום מופלא לגור בו, לכל החפץ.

הכותבת היא ראש עיריית כפר יונה. סא"ל במילואים, הייתה למג"דית הראשונה בצה"ל וחברה בסופרסונס