עקב המצב הביטחוני: חברות תעופה זרות מודיעות על ביטולי טיסות לישראל

החברות שביטלו את הטיסות המתוכננות להיום הן יונייטד איירליינס, דלתא איירליינס, אמריקן איירליינס, אייר פראנס ולופטהנזה • אמש הושבת נתב"ג לנחיתות ולהמראות, וטיסות שתוכננו לנחות נאלצו "לשרוף" זמן באוויר ולטוס במעגלים, עד שלבסוף הופנו לנחיתה בנמלי תעופה אחרים

נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

בעקבות המצב הביטחוני, חברת התעופה יונייטד איירליינס מודיעה על ביטולי טיסות שתוכננו להמריא היום (ד'): מדובר בטיסות מספר 91 ו-90 שתוכננו להמריא מניו יורק לתל אביב וחזור מתל אביב לניו יורק, אשר מבוטלות על-פי הודעת החברה, וכמוהן טיסה מספר 141 ו-140 משיקגו תל אביב וחזור לשיקגו, אשר מבוטלות גם הן. טיסה מספר 84 שנחתה הבוקר תמריא כמתוכנן לניו יורק.

לוח הטיסות של נתב"ג מצביע גם על ביטול טיסת דלתא איירליינס שתוכננה להמריא ב-12 בצהריים ועל ביטול חלק מהטיסות של ישראייר ושל ארקיע לאילת. גם אמריקן אייליינס ביטלה טיסות שתוכננו להיום. 

חברות תעופה זרות נוספות מבטלות את טיסותיהן לתל אביב. כך, אייר פראנס ביטלה את טיסתה מפריז, ולופטהנזה מודיעה על שינוי הלו"ז שלה בקווים מתל אביב ואליה: טיסות החברה שהיו אמורות להמריא מפרנקפורט וממינכן היום (12.5) נדחות למחר, וכמוהן טיסות אוסטריאן איירלייינס שתוכננה להמריא ב-12.5 מווינה, ונדחית למחר.

חשש מרסיסים על המסלול

אתמול (ג') בערב הושבת נמל התעופה בן גוריון לנחיתות ולהמראות, וטיסות שתוכננו לנחות נאלצו "לשרוף" זמן באוויר ולטוס במעגלים (לרוב מעל הים), עד שלבסוף הופנו לנחיתה בנמלי תעופה אחרים. כך, טיסת מטען של חברת קאל וטיסה של חברת אוקראיין איירליינס נחתו בלרנקה והמריאו לישראל כאשר הפעילות בנתב"ג שבה לסדרה. טיסת פליי דובאי שבאה מכיוון ירדן טסה במעגלים עד שהורשתה לנחות.

לרשות חברות התעופה עומד גם נמל התעופה רמון כשדה תעופה חלופי לנחיתות, כשהוא מצויד ביותר מ-60 רחבות חניה למטוסים. הבחירה של חברות התעופה בנמל התעופה החלופי לנחיתה מבוססת על החלטת החברה והטייסים גם בהתאם להסכמים מסחריים שיש לחברות עם נמלי תעופה, בהתאם למסלול הטיסה, מצב הדלק וכדומה. לרוב הבחירה תהיה בלרנקה או בעמאן.

מטח הטילים הוביל אתמול לעצירת ההמראות והנחיתות בנתב"ג לזמן קצר בשעות הערב. הנוסעים שהמתינו בנתב"ג אמש הופנו בשעת הירי למרחב המוגן שבשטחי השדה. רק לאחר סיום הירי והיירוטים מבוצעת בדיקה למסלולים, וכאשר מוודאים שאין עליהם כל שאריות של טילים - מאשרים את הפתיחה מחדש.

החשש, כפי שמסבירים באיגוד הטייסים, הוא שרסיסים נפלו על המסלולים, והם עלולים לגרום לפיצוץ צמיגי המטוס שנערך להמראה ולנחיתה, מה שעלול להוביל לפגיעה במיכלי הדלק ובמערכות המטוס ואף לתוצאה קטלנית.

באיגוד הטייסים מזכירים את התרסקות מטוס הקונקורד בשנת 2000 בפריז בטיסת אייר פראנס שהייתה בדרכה לנמל התעופה קנדי בניו יורק. המטוס התרסק זמן קצר לאחר ההמראה. ממצאי החקירה הובילו למסקנה כי התאונה הקטלנית, שבה נהרגו כל 100 הנוסעים ותשעת אנשי הצוות, נגרמה בגלל רצועה שהתנתקה ממטוס שהמריא דקות ספורות לפני הקונקורד, רסיס מתכת שהיה על המסלול ניקב את צמיג המטוס, הצמיג התפוצץ, וחתיכת גומי פגעה באחד ממיכלי הדלק.

בתוך כך, חברות התעופה מאפשרות לנוסעים לשנות טיסות שמתכוננות לימים הקרובים: ישראייר וארקיע הודיעו כי יאפשרו לנוסעים לשנות את מועד הטיסה ללא דמי שינוי. אל על תאפשר לשנות את מועד הטיסה ואת יעד הטיסה ללא דמי שינוי (עד לסוף חודש מאי) או לקבל שובר בשווי הכרטיס לטובת מימוש עתידי.

היום צפויים לחלוף בנתב"ג כ-9,800 נוסעים (בתנועת הלוך ושוב).