בית משפט בלוקסמבורג ביטל קנס נגד אמזון בסך 250 מיליון אירו

ניצחון לאמזון והפסד למרגרט וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי • וסטגר טענה כי אמזון ניפחה תמלוגים בצורה לא הולמת, ויש לקנוס אותה ב-250 מיליון אירו • מנגד, אמזון טענה לטעויות משפטיות ועובדתיות בטענות נגדה • ביהמ"ש בלוקסמבורג ביטל את הקנס

אמזון / צילום: shutterstock
אמזון / צילום: shutterstock

אמזון רושמת ניצחון: בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי (השני בחשיבותו באיחוד) החליט לבטל קנס של 250 מיליון אירו (303 מיליון דולר) שהטילה הנציבות האירופית על אמזון  בשנת 2017. מרגרט וסטגר, הממונה על התחרות באיחוד האירופי, החליטה אז להטיל על ענקית המסחר קנס של כ-300 מיליון דולר, בטענה כי אמזון ניהלה עסקאות מס בלתי חוקיות והתחמקה ממסים.

וסטגר טענה כי אמזון ניפחה תמלוגים בצרורה לא הולמת כדי להעלות רווחים - ולכן דרשה לגבות מאמזון את התשלום הזה כמסים שלא שולמו בשמונה שנים. איך זה עבד? החברה העבירה את כל המכירות המקוונות באיחוד האירופי דרך חברת התפעול שלה, Amazon EU Sarl - משמע חברת התפעול משלמת תמלוגים גבוהים מדי שנה לאמזון, חברת-האם הרשומה בלוקסמבורג, וכך, על-פי טענת וסטגר, אמזון בורחת ממס הכנסה. 

מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir
 מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

אמזון טענה בתגובה כי ההחלטה להטיל את הקנס מתבססת על טעויות משפטיות ועובדתיות, וכי למעשה היא פעלה לפי החוק הבינלאומי.

בית המשפט בלוקסמבורג קבע כי אמזון לא נהנתה מיתרון סלקטיבי בעסקאות המס שלה בלוקסמבורג. על-פי השופט, הנציבות כשלה להוכיח כי אמזון נהנתה מצד שכזה.

למעשה, הפסיקה לטובת אמזון היא מכה לוסטגר, שמשקיעה בהווה ובעבר משאבים רבים כדי להחיל את כללי המסע השונים על ענקיות הטכנולוגיה ולחייב אותן בתשלומי מס גבוהים.

זו לא הפעם הראשונה שבית המשפט הכללי של האיחוד האירופי הופך החלטות של וסטגר. בשנה שעברה, בית המשפט החליט לבטל קנס לענקית הטכנולוגיה אפל בסך 13 מיליארד אירו, קנס שהאיחוד האירופי קבע שאירלנד צריכה לגבות מאפל. בית המשפט הפך החלטות נוספות גם בסטארבקס, אך תמך גם בהחלטות האיחוד, כמו הקנס נגד Engie הצרפתית שחייבו אותה לשלם 120 מיליון אירו, כי טענו שההסדר מול הרשויות בלוקסמבורג הפחית באופן מלאכותי את המס של החברה, וכי היא נהנית מיתרון מס בלתי הולם.