ניסיונות להרגעת הרוחות: גנץ שוחח עם ראשי רשויות ערביות; במשולש קוראים להפסקת האלימות

שר הביטחון שוחח עם יותר מ-30 ראשי רשויות בחברה הערבית: "לעשות הכל כדי שהחיים יחזרו לסדרם" • קבוצת ראשי ערים ורשויות בשרון ובמשולש פרסמה מכתב משותף נגד האלימות בערים המעורבות • גם ראשי רשויות - יהודים וערבים - פרסמו קריאה להרגעת הרוחות

מכונית עולה באש במהומות בלוד, אמש / צילום: Reuters, Heidi Levine
מכונית עולה באש במהומות בלוד, אמש / צילום: Reuters, Heidi Levine

במסגרת הניסיונות להרגעת הרוחות בקרב ערביי ישראל, ולמניעת המשך המהומות שוחח שר הביטחון בני גנץ עם יותר מ-30 ראשי רשויות בחברה הערבית. גנץ ביקש את סיועם בהרגעת הרוחות והשבת השקט לרחובות הערים והכפרים.

גנץ אמר לראשי הרשויות כי "בעת הזו מוטלת עלינו, מנהיגי הציבור, האחריות לנהוג באופן מאחד ולעשות כל שניתן על מנת להרגיע את הרוחות ולמנוע כל אלימות. רוב מוחלט של אזרחי ישראל הערבים הנם אזרחים שומרי חוק וסדר, ואסור לתת לשוליים קיצוניים לפגוע במרקם החיים המשותף. עלינו לגנות בכל מחיר כל מעשה אלימות ולעשות הכל כדי שהחיים יחזרו לסדרם".

עוד הוסיף גנץ ואמר: "כמו בימי הקורונה בהם פקע"ר ומערכת הביטחון סייעו לרשויות הערביות משום שהנגיף לא הבחין בין יהודים לערבים, כך אני מבקש מכם לשמור על ההנחיות ולדאוג שהתושבים שלכם ישמרו על התגוננות אישית. הטילים לא מבחינים בין יישובים יהודים ליישובים ערבים וצה"ל מגן על כל אזרחי ישראל".

בד בבד התגייסו ראשי הרשויות וחברי המועצות לקריאות משותפות לרגיעה והפסקת האלימות. כך, קבוצת ראשי ערים ורשויות בשרון ובמשולש פרסמה מכתב משותף שהוגדר כקריאת חירום לשמירה על מרקם החיים המשותף. "המאורעות האלימים של הימים האחרונים מדאיגים מאוד, ומדירים שינה מעיננו", כתבו ראשי הערים והרשויות. "רק על-ידי כבוד הדדי ניתן יהיה לאפשר חיים וצמיחה משותפת בירושלים ובארץ כולה. אנחנו פונים אליכם, כי אנחנו מרגישים שאנחנו נמצאים קרוב מאוד להתפשטות לכדי עימותים רחבים בין אזרחים. אנו קוראים מכאן לממשלה לפעול בכל המרץ להסדרת המצב ברמה הלאומית-מדינית בדרכי שלום ובאופן שיעצור את מעגל האלימות, ישיב את השקט וישמור על מרקם ושגרת החיים. במקביל, בנקודה זו חשוב לנו לזכור ולהזכיר שלצד היחסים ברמה הלאומית והמדינית, היכולת שלנו, לקיים באזור השרון והמשולש חיים בטוחים, שגשוג ורווחה, היא דרך שמירה על מערכת יחסים של שכנות ושותפות בין ערבים ויהודים.

"דווקא בעת הסוערת הזו, חשוב לנו לצאת באמירה חדה וברורה אליכם, תושבי האזור הערבים ויהודים - אנחנו מצפים מכם להימנע מהפעלה של כל אלימות פיזית או מילולית, וכל פעולה שיש בה כדי לעודד ולהסית לאלימות, ברחוב או ברשתות החברתיות. חשוב לנו לשמור על חופש המחאה וחופש הביטוי, וזה טבעי שבעת שבה מתלהט הקונפליקט הלאומי יאמרו גם דברים קשים, אך חשוב לשמור גם על גבולות השיח ועל הימנעות מפגיעה באחרים. אנחנו מכירים מקרוב את יחסי השכנות ושיתופי הפעולה החשובים שנרקמים בין הרשויות ובין תושבי האשכול, ואת הכוחות הגדולים המושקעים בתחזוק של שגרת חיים משותפת. זה ההווה וזה העתיד שלנו, ואנחנו קוראים לכם לשמור עליו מכל משמר. אנחנו רואים בכם שותפים ואחראים לדאוג שאכן כך יהיה".

בין החתומים על המכתב ראשי הערים והרשויות מכפר סבא, כפר קאסם, קלאנסווה, טייבה, רעננה, הוד השרון, ג'לג'וליה, אורנית ועוד.

קריאה משותפת גם בערים המעורבות

כתריסר חברי מועצות מהערים המעורבות לוד, עכו, חיפה, תל אביב-יפו, ורמלה, פרסמו גם הם קריאה משותפת להרגעת הרוחות בערים המעורבות. על ההצהרה, יוזמה של פורום מנהיגי הערים המעורבות של עמותת יוזמות אברהם, חתמו בין השאר אדהם ג'מאל ושרי גולדשטיין, סגני ראש עיריית עכו; פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד; נעמה לזימי, חברת מועצת העיר חיפה; עו"ד אמיר בדראן ומוריה שלומות, חברי מועצת העיר תל אביב - יפו; מינו אבו לבן, ורונן רוטשטיין, חברי מועצת העיר רמלה, ועוד.

החתומים כתבו: "אנו, חברות וחברי מועצה, יהודים וערבים, בערים המעורבות בישראל, קוראים לראשי הערים המעורבות, לשותפינו במועצות הערים ולציבור כולו לעשות כל שביכולתם לאפשר ולהכיל מחאה של בני קבוצת המיעוט, להימנע ממעשי אלימות ולבצע פעולות הידברות אשר יפחיתו את המתח בין האוכלוסיות. אנו קוראים לציבור להימנע מהעברת תמונות וסרטונים נפיצים, ובפרט כאלה המציגים מידע כוזב (פייק ניוז) שעלול להבעיר את השטח".

בערב פרסמו ראשי רשויות בנגב מכתב בו קראו להרגעת הרוחות.