האם התרחש אירוע ביטחוני בהר דב? רמז: כן, אבל

הודעה שהופצה אתמול בווטסאפ, במהלך ערב ביטחוני מתוח, קראה לתושבים בצפון להישאר בבתיהם על רקע אירוע ביטחוני • מבדיקת המשרוקית עולה: מדובר בהודעה אמיתית של צה"ל, אך כזאת שעוסקת באירוע שהתרחש לפני כשנה •  המשרוקית של גלובס

הר דב / צילום: תומר ש, ויקיפדיה
הר דב / צילום: תומר ש, ויקיפדיה

"אירוע ביטחוני בהר דב", נכתב בכותרת הודעת הווטסאפ שקיבלו אתמול, במהלך ערב שהיה מתוח מבחינה ביטחונית גם כך, אזרחים בישראל. לפי ההודעה, בעקבות אותו אירוע ביטחוני, צה"ל מנחה תושבי יישובים שונים באזור הגליל העליון והגולן לשהות בבתיהם, אוסר על כל פעילות במרחב הפתוח, וחוסם "צירים במרחב".

האם צה"ל אכן הפיץ הודעה כזאת? התשובה המתחכמת היא: כן ולא. הודעה כזאת אמנם יצאה מטעמו של הצבא, אך לא אתמול, אלא ביולי 2020. אז, לפי דיווחים בעיתונות שהתבססו על מידע מצה"ל, ניסתה חוליה של חיזבאללה לחצות את הגבול בסמוך להר דב, מה שהוביל לחילופי אש ולמתיחות בגזרה שנמשכה מספר שעות. בדיקה בחשבון הטוויטר של צה"ל מראה כי ב-27 ביולי 2020 פורסמה בו הודעה בעלת נוסח זהה לזה שהופץ אתמול. מדובר צה"ל נמסר ל"משרוקית" כי ההודעה שהופצה אתמול היא "אכן פייק". שם גם אישרו כי ההודעה האמיתית, בנוסח זהה, הופצה ביולי 2020.

לטקסט שהופץ אתמול נלוותה הודעה מטעם ווטסאפ לפיה ההודעה "הועברה פעמים רבות" - אינדיקציה מסוימת לכך שכמות לא קטנה של אנשים נחשפה להודעה המלחיצה שלא לצורך. לעומת זאת, בדיקה ברשתות החברתיות לא מעלה מופעים רבים שלה, ונראה ששם היא לא צברה תאוצה.

יחד עם זאת, מופע אחד שלה בפייסבוק דווקא מעלה עניין. ההודעה פורסמה אתמול כלשונה על ידי מודי סעד, ראש המועצה המקומית יאנוח ג'ת שבגליל המערבי. סעד הוא בעל תפקיד רשמי, האם ייתכן שהוא נחשף למידע דרך צינורות אחרים? בשיחה עם "המשרוקית" היום הוא סיפר כי קיבל את ההודעה מאדם שגם הוא גורם רשמי, אבל לדבריו ייתכן שגם אותו גורם ניזון ממידע שמגיע מ"קבוצת וואטסאפ". בשיחה נוספת, ולאחר בירור שערך, ציין סעד כי כעת ברור לו שהמידע לא היה נכון וכי בכוונתו למחוק את הפוסט (כפי שאכן עשה).

פנינו גם לשני רכזי ביטחון בשניים מהקיבוצים שהוזכרו בהודעה. שניהם סירבו להרחיב בפרטים, וביקשו ששמם לא יוזכר, אך אישרו כי נחשפו אתמול להודעת הווטסאפ וכי ידוע להם שמדובר ב"פייק ניוז". אחד מהם הגדיר את המעשה של הפצת ההודעה כ"חמור".

בשורה התחתונה: הודעת הווטסאפ שהופצה אתמול ועסקה באירוע ביטחוני בהר דב לא הגיעה מצה"ל. היא מתבססת על הודעה אמיתית של צה"ל מיולי 2020

תחקיר: יונתן כיתאין