הדוחות מגלים: בנק הפועלים נקט זהירות יתר עם הפסדי האשראי

הבנק פתח את עונת הדוחות והציג תשואה להון של 14.2% • רשם בדוחות הרבעון הראשון הכנסות של כחצי מיליארד שקל בגין ריקברי • פועלים שוקי הון, זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק, תרמה רווח בסך 109 מיליון שקל למאזן

בנק הפועלים, סניף פנקס תל אביב / צילום: איל יצהר
בנק הפועלים, סניף פנקס תל אביב / צילום: איל יצהר

דוחות כספיים של שני גופים פיננסיים גדולים מלמדים כי במערכת הבנקאות וכרטיסי האשראי המונח החם של הרבעון הראשון צפוי להיות הכנסות מהפסדי אשראי, קרי הכנסות הנובעות מהחזר חובות שנחשבו אבודים (ריקברי).

בנק הפועלים רשם ברבעון הראשון הכנסות של 508 מיליון שקל מסעיף זה, לעומת הוצאות של 809 מיליון שקל ברבעון המקביל. השינוי המשמעותי בסעיף זה הוביל את הפועלים להציג רווח נקי של 1.35 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2021, בהשוואה לרווח של 192 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד, ותשואה להון של 14.2%, בהשוואה ל-2% ברבעון המקביל אשתקד.

קיטון בשיעורי ההפרשה הקבוצתית

במגזר משקי הבית רשמו בהפועלים הכנסות בגין הפסדי אשראי של כ-305 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בסך של כ-152 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נבע ברובו מירידה בהפרשה הקבוצתית (שאינה מיוחסת לגורם ספציפי) לרבות בגין הלוואות לדיור, לאור השיפור שחל בפרמטרים המאקרו-כלכליים והמשך הירידה בהיקף החובות הנמצאים בדחיית תשלומים, שהביא לקיטון בשיעורי ההפרשה הקבוצתית. זאת, בנוסף להמשך מגמת הירידה במחיקות האוטומטיות.

במגזר עסקים בינוניים בגין הפסדי אשראי נרשמו ברבעון הראשון של שנת 2021 הכנסות בסך של כ-44 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בסך של כ-79 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במגזר עסקים גדולים ההכנסות בגין הפסדי אשראי ברבעון הראשון של שנת 2021 הסתכמו ב-141 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בסך של 325 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מקס: ריקברי של 5 מיליון שקל

גם חברת כרטיסי האשראי מקס פרסמה את דוחות הרבעון הראשון, שמהם עולה הכנסות בגין ריקברי של 5 מיליון שקל, לעומת הוצאות של 70 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי של החברה לרבעון הראשון של 2021 עמד על כ-40 מיליון שקל, לעומת איזון בשורת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. כך שגם במקס, מתברר, היו זהירים מדי בהערכות. אבל זו כמובן חוכמה שבדיעבד.

המגמות בדוחות הפועלים ומקס יחזרו על עצמן כנראה גם אצל הגופים המתחרים שיפרסמו את הדוחות שלהם בימים הקרובים, קרי פערים בין התחזיות אשתקד למתרחש בפועל הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי.

במגזר הפרטי התברר כי אומנם אחוזי האבטלה גדלו מאוד, אך רבים שמרו על מקורות ההכנסה שלהם גם בשנה הקשה, לצד הארכת דמי האבטלה עד חודש יוני, אשר אפשרו לציבור להמשיך לעמוד בתשלומים שלו. באשר למגזר העסקי, עסקים רבים נאלצו לבצע התייעלות בתקופת הקורונה ולכן התאפשר גם להם לעמוד בהתחייבויות, וגם כאן ישנו פער בין ההערכות של הגופים הפיננסיים לבין המצב בפועל.