אחרי דלויט: עוד פירמות מודיעות על העלאות שכר גורפות למתמחים

פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה בארץ, EY ישראל, הודיעה לכלל עובדיה כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל (במקום כ-6,000 שקל כיום) • גם פירמת סומך-חייקין KPMG הודיעה כי יבוצעו העלאות שכר בפירמה, אך לא נמסר מה יהיה שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים

רו"ח דורון שהרבני, השותף המנהל של פירמת EY ישראל / צילום: איל יצהר
רו"ח דורון שהרבני, השותף המנהל של פירמת EY ישראל / צילום: איל יצהר

אחרי דלויט ישראל, עוד פירמות ראיית חשבון מה"ביג 5" מודיעות על העלאות שכר גורפות למתמחים ולרואי החשבון בפירמה: פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה והמובילה בארץ, EY ישראל, הודיעה לכלל עובדיה כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל (במקום כ-6,000 שקל), וכי תוענק העלאת שכר מקבילה לכלל העובדים בפירמה, בכל דרגות השכר.

ההודעה מגיעה מיד לאחר הודעת הנהלת פירמת ראיית החשבון דלויט ישראל, שנחשפה לראשונה בגלובס, על כך שהפירמה מעלה ב-20% את שכרם של המתמחים שייקלטו לפירמה החל מנובמבר 2021, וכן על העלאת שכר רוחבית לכלל העובדים מעליהם בהתאם, במסגרת העלאות השכר השנתיות.

בראשית השבוע פרסם גלובס כתבה על ירידה במספר בוגרי לימודי החשבונאות בחמש השנים האחרונות ועל מצוקת מתמחים בשוק, שהולידה תחרות עזה בקרב המשרדים הגדולים על כל מתמחה. בעוד שבעבר הייתה תנועת מטוטלת בשוק, ולעתים היה עודף היצע של בוגרים, בשנים האחרונות נדמה כי מדובר בבעיה שורשית עמוקה שעלולה להשפיע לרעה על השוק לאורך שנים.

יום לאחר הפרסום בגלובס הרימה אחת מפירמות הייעוץ וראיית החשבון המובילות והגדולות בארץ, דלויט ישראל, את הכפפה והודיעה על הובלת שינוי בשוק ראיית החשבון. כעת, כאמור, הודיעה EY ישראל על שינוי דומה.

במייל ששיגר לעובדים השותף המנהל של הפירמה, רו"ח דורון שהרבני, שעתיד להיכנס לתפקיד יו"ר הפירמה בחודש הבא (במקום רו"ח רונן בראל, שפורש), נכתב: "בחודשים האחרונים אנו חווים גידול בביקוש לשירות המקצועי והאיכותי אותו כולנו נותנים לכל לקוחותינו. השירות הזה, הניתן על-ידי כל אחת ואחד מכם בתקופה לא פשוטה, מצעיד אותנו קדימה ומחזק את מיצובנו כמשרד המוביל בישראל. המאמץ הניכר אותו אתם משקיעים נראה לעין, ועל כך תודתנו והערכתינו העמוקה".

הקדמת העלאות השכר השנתיות בפירמה

רו"ח שהרבני ממשיך וכותב כי "להיות פירמה מובילה זה גם לגייס את האנשים הטובים ביותר, להכשיר אותם, לפתח אותם ולספק להם חוויית עבודה יוצאת דופן, על-מנת שיבחרו בנו כל יום מחדש וימשיכו לקחת חלק בעשייה המשותפת שלנו ובהצלחות וההישגים שנלווים אליה", וכי על-מנת לעמוד במטרות הוחלט בפירמה לנקוט כמה מהלכים משמעותיים, "שאנו מאמינים שייטיבו עם כל אחד ואחת מכם/ן ברמה האישית ויהיו גם בעלי תרומה משמעותית ליציבותה וחוסנה של הפירמה".

כך, מעדכן שהרבני, הוחלט כי תהליך עדכון השכר השנתי ייעשה בכל סקאלות השכר של עובדי המשרד הנוכחיים, והוא ייקבע גם בהתחשב בעדכון שכר המתמחים.

במייל צוין כי הוחלט להקדים את מועד עדכון השכר השנתי. "בשים לב למאמץ הגדול לו נרתמתם, החלטנו להקדים באופן חד-פעמי את תהליך העלאת השכר לכולכם כבר לשכר אוגוסט שישולם לכם ב-1 לספטמבר2021 (בשנים קודמות עדכוני השכר שולמו ב-1 לנובמבר על שכר אוקטובר)".

על העלאת שכר המתמחים נכתב כי "מתמחים אשר אמורים להתחיל לעבוד אצלנו בחודשים הקרובים, שכרם יהיה 8,000 שקל (כולל נסיעות והבראה). בנוסף, מועמדים שיגיעו עם ניסיון רלוונטי קודם יתוגמלו בהתאם, כאשר כל מקרה ייבחן לגופו".

ברקע העדכון התנהל מאחורי הקלעים מאבק של המתמחים העתידיים בעצמם לשיפור תנאיהם, בשעה שהם מבינים כי כעת יש בידם כוח להשפיע על השוק, בשל הביקוש האדיר למתמחים וההיצע החסר. כך, לאחרונה הקימו שני סטודנטים לחשבונאות, יובל עבדי ואושר אמסלם, פורום מתמחים לראיית חשבון שאמור לנהל בעבור הסטודנטים והמתמחים העתידיים את מאבקם לשכר ראוי יותר.

עבדי ואמסלם הכירו במכללה למינהל במהלך לימודי ראיית החשבון. אמסלם מתמחה כיום ב-EY ישראל, ועבדי משלים שנת השלמה (לקראת מבחני מועצת רואי החשבון). משנה א' היו השניים פעילים חברתית בכל הנוגע למקצוע וללימודי החשבונאות, בין היתר עבדי כמנכ"ל אגודת הסטודנטים במכללה למינהל, ואמסלם כנציג מחזור חשבונאות במכללה.

בשלב מסוים עלתה הפעילות של השניים מדרגה ויצאה אל מחוץ לגבולות המכללה, והשניים החלו לפעול מול הפירמות בניסיון לטפל בבעיות שונות שהתעוררו בין הדור הצעיר לבין הפירמות. בהמשך לכך הקימו השניים את "פורום מתמחים - רואי חשבון" - קבוצת פייסבוק שנועדה לאגד את זכויותיהם של סטודנטים, מתמחים ורואי חשבון צעירים, להעמיק את האפיקים המקצועיים וליצור חיבורים וקשרים ישירים בין הפירמות, המשרדים והחברת השונות אל חברי הקהילה. בפורום חברים כיום כ-1,700 חברים.

מאז הקמת הפורום, מנהלים עבדי ואמסלם מאבק לטובת המתמחים בנושאים כמו תנאים סוציאליים, שכר, מיוני קבלה להתמחות שווים, יחס נעים והוגן וכן בנוגע למחדלים במבחני מועצת רואה החשבון.

בנושא שכר המתמחים ניהלו השניים שיחות רבות עם שותפים בכירים בפירמות השונות, אשר חלקם עדכנו אותם על כוונתם לעדכן את שכר המתמחים ורואי החשבון בפירמות, במקביל לעדכון שמסרו לעובדי הפירמה עצמם.

לדברי עבדי, "ענף ראיית החשבון נשאר מאחור, בעוד ענפים אחרים בתעשייה התקדמו. במשך כמה שנים טובות לדון על השכר מול הפירמות והמשרדים היה נחשב 'מחוץ לתחום', מה שיצר עודף היצע למקצוע, כאשר הדור הצעיר הבין שלא משתלם לעשות תואר כל-כך קשה ולהשתכר בצורה מביכה. הלחץ שהפעלנו בתוך קהילה שלמה של סטודנטים, מתמחים ורואי חשבון יצר מלחמה בין הפירמות. בתור התחלה הן הקשיחו תנאים ופעלו בגישה הקודמת של 'אי-אפשר לדון על השכר', אבל כתוצאה מהמחסור הענק המתמחים החכימו ובדקו אופציות אחרות, לא מיהרו לחתום על חוזים ולא פחדו להעריך את עצמם ולדרוש את השכר שמגיע להם".

"עבדות מודרנית"

בימים האחרונים הודיעה גם פירמת ראיית החשבון סומך-חייקין KPMG על כך שיבוצעו העלאות שכר בפירמה, אך לא נמסר מה יהיה שכר הבסיס ההתחלתי שיוענק למתמחים.

רו"ח ג'ודי גישר, מנהלת משאבי אנוש בפירמה, מסרה לפורום המתמחים, בראשות עבדי ואמסלם, כי הפירמה "ממשיכה לשדרג את תנאי המתמחים והעובדים כאחד", וכי "מתמחים שיגיעו לפירמה בחודשים הקרובים יזכו לתנאים משופרים, וכן כלל העובדים ישודרגו בהעלאות שכר כבר בחודש יולי הקרוב".

עוד נמסר לעובדים ולמתמחים העתידיים כי "הפירמה צפויה לחגוג 100 שנים להיווסדה בשנה הקרובה, אז צפו להפתעות!". עם זאת, לשאלת עבדי מהו שכר הבסיס, השיבה גישר כי השכר בפירמה הוא אינדיבידואלי ולא אחיד וניתן בהתאם לרקע ולניסיון של כל אחד.

בעוד שבפורום המתמחים פורסמו עד כה עדכוני השכר בכל הפירמות, את הודעת סומך-חייקין החליטו שלא לפרסם. לדברי עבדי, "החלטנו לא לפרסם את מה שהם ביקשו. המתמחים בתחום הזה לאורך שנים היו מנוצלים במה שאנחנו קוראים לו 'עבדות מודרנית', לעבוד שעוד על גבי שעות תמורת שכר זעום. סומך-חייקין יצאו בהצהרה כאילו הם מבטיחים עולם ומלואו, אבל זו הבטחה מבחינתנו ריקה מתוכן. אנחנו כנציגי המתמחים לא מוכנים יותר שיערבבו אותנו עם מילים גדולות, אנחנו רוצים לראות את כלל הפירמות מעלות על כתב ומפרסמות את המספרים והעלאת התנאים בצורה מדויקת. זה נוגד לחלוטין את האינטרסים שלשמם נפתחה הקהילה".