ניצול ציני או סכנה לביטחון המדינה: הוויכוח הלוהט על עתידה של תמ"א 38 ומיהן הערים הכי פחות בטוחות?

מבקר המדינה קבע לאחרונה כי 28% מאזרחי ישראל חיים ללא מיגון סמוך מכיוון שמרבית הדירות בישראל הן ישנות וללא ממ"ד • בימים האחרונים פרץ ויכוח לוהט בין הקבלנים למינהל התכנון על ההחלטה לבטל את תמ"א 38 • האם הלחימה תשנה את המדיניות, ומיהן הערים הכי פחות ממוגנות?

בניין ברמת גן שנפגע מהדף של רקטה שנפלה ברחוב / צילום: Reuters, Nir Elias
בניין ברמת גן שנפגע מהדף של רקטה שנפלה ברחוב / צילום: Reuters, Nir Elias

נפילות הרקטות בערי ישראל חשפו את הידוע זה מכבר: ישראל איננה ממוגנת די. עד כמה? דוח מבקר המדינה מחודש אוגוסט האחרון גילה כי ל-2.6 מיליון מתושבי המדינה (כ-28% מכלל האוכלוסייה) אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם. זה קורה למרות שכל הדירות החדשות המוקמות כיום, או מורחבות על ידי בעליהן, מצטיידות בממ"דים. כיוון שעדיין חלק ניכר מהמבנים בישראל הם מבנים ישנים.

מניתוח של התאחדות הקבלנים בוני הארץ עולה כי ירושלים היא העיר עם מספר הדירות הגדול ביותר ללא ממ"דים (179 אלף), לאחריה תל אביב, חיפה, חולון ופתח תקווה. רמת גן, שבה נהרג היום אדם מפגיעה ישירה בדירה ללא ממ"ד, "מככבת" אף היא בעשירייה הראשונה.

 
  

רוב ההיתרים - לתמ"א 38

מיגון לדירות ישנות יכול להתבצע באחת משתי דרכים: חיזוק והוספת ממ"דים, באמצעות פרויקטים של תמ"א 38 והריסת המבנים והקמת מבנים חדשים במקומם, במה שמכונה "פינוי-בינוי". הבעיה, שתוכניות פינוי-בינוי מתקדמות בעצלתיים, ואילו תמ"א 38 עומדת לסיים את חייה בשנה הבאה, תוך חילוקי דעות קשים לגבי מידת התועלת שהביאה, הנזקים שלהם גרמה ומה בדיוק יחליף אותה.

על פניו, פרויקטים גדולים של פינוי-בינוי, שמכונים גם "התחדשות עירונית" שבמסגרתם הורסים מקבצי מבנים ישנים ותחתם בונים מגדלים חדישים שכוללים לא פעם מאות יחידות דיור, הם פתרון עדיף על פני תמ"א 38, שבמסגרתה ממוגנים בתים בודדים. ואולם דוח הרשות להתחדשות עירונית שפורסם לפני כשבועיים מצביע על מגמה הפוכה: בין 2010 ל-2020 ניתנו היתרי בנייה ל-81 אלף דירות במסגרת תמ"א 38, ורק ל-18 אלף דירות במסגרת התחדשות עירונית.

מדוע זה קורה? מכיוון שקידום פרויקט של התחדשות עירונית לוקח פעמים רבות יותר מ-10 שנים. לפיכך, מבחינת יעילות ומהירות במתן פתרון - תמ"א 38 מספקת אלטרנטיבה טובה בהרבה מזו של פינוי-בינוי.

דרך המשקפיים של מיגון בניינים העתיד אינו נראה מבטיח. תמ"א 38 אמורה לסיים את דרכה באוקטובר 2022. מדובר בהחלטה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, המוסד התכנוני העליון במדינת ישראל, שהתקבלה לאחר שנמצאו בתוכנית בעיות שונות: חשיבה נקודתית ולא תכנון כולל, מה שמזיק לסביבה, לחץ על תשתיות קיימות בשכונות ותיקות, אי תוספת שטחי ציבור, תוספת קטנה מידי של יחידות דיור ואי היתכנות כלכלית לביצוע של התוכנית בפריפריה ולאורך קו השבר הסורי-אפריקאי.

במקור תוכנן להחליף את תמ"א 38 במתן סמכויות לרשויות המקומיות על מנת שאלו יזמו בשטחן תוכניות של התחדשות עירונית. ואולם הדבר דורש חקיקה מפורטת, שעקב הבעיה בתפקוד הממשלות האחרונות - טרם בוצעה.

ויכוח על יעילות התמ"א

עוד לפני הנפילה הקטלנית במרכז רמת גן, התנהל בסוף השבוע ויכוח קשה בין התאחדות הקבלנים בוני הארץ לבין מינהל התכנון שבמשרד הפנים.

בהתאחדות הקבלנים טוענים כי יש להאריך את תמ"א 38: "שרים וראשי ערים, חיי האזרחים בידכם. דווקא עכשיו, בעת מלחמה הוכח, כי החלטות שקיבלתם מונעות מיגון בתים ומסכנות חיים. שרי הממשלה - האריכו עכשיו את תוקף תמ"א 38; ראשי ערים - אפשרו מיד ואל תמנעו הוצאת היתרי בנייה מכוח תמ"א 38. יש לפעול מיידית להארכת התוכנית למיגון בתים!", נכתב במודעות בתשלום שפורסמו בעיתונים השונים.

נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, הופיע בתקשורת וחזר על המסר, כי תמ"א 38 יכולה למגן בתים גם מפני טילים, שכן לדירות הישנות מוסיפים ממ"דים, ועל כן הלחימה הנוכחית מדגישה את חשיבותה. סרוגו שב על הטענות של היזמים כנגד הרשויות המקומיות שמעכבות קידום פרויקטים של תמ"א 38 ומערימות קשיים על היזמים.

במינהל התכנון מנגד החליטו להגיב בצורה בוטה וטענו מצידם כי "בימים האחרונים אנו עדים לניצול ציני של המצב הביטחוני בישראל של גורמים אינטרסנטיים להאריך את תמ"א 38 רק בגלל שיקולים כלכליים שמשרתים אותם בלבד. לא טובת אזרחי ישראל עומדת לנגד עיני אותם גורמים שיודעים היטב שתמ"א 38 נכשלה בגלל שהיא יושמה ברובה במרכז הארץ, איפה שלקבלנים השתלם כלכלית. 'ההצלחה' עליה מדברים הקבלנים היא חיזוק של אחוז אחד מכלל המבנים שצריכים חיזוק בישראל ב-15 שנים! כדי לספק מיגון לכל הארץ צריך למצוא פתרון אחר שייתן מיגון מיטבי לכלל תושבי ישראל".

כרגע הוויכוח נמשך ללא הכרעה אולם אם הלחימה תתמשך ותמונות כפי שהופיעו היום מרמת גן יתרבו - יתכן שעמדת משרד הפנים ומינהל התכנון תשתנה, לטובת הארכת התמ"א.