בכירים חוסלו, משגרים הושמדו ותשתיות טרור נהרסו; חמאס נואש ובישראל מוכנים להמשך המערכה

מצרים הציעה חצי מיליארד דולר, בקטאר הבטיחו לסייע בסכום נכבד לכל משפחה בעזה שאיבדה את ביתה, באיחוד האמירויות עצרו את התוכנית להשקיע בתשתיות, וישראל עצרה בינתיים את הכסף השוטף שנכנס לרצועה • הפיתוי הכספי מעמיד את חמאס בפני דילמה לא פשוטה - לעצור עכשיו ללא תמונת ניצחון או להיות אחראי להחזרת הרצועה שנים רבות לאחור

תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעזה / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM
תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעזה / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM

מדינות ערב מציעות לחמאס סיוע בדמות כספים בהיקף רחב לשיקום הרצועה בתום מבצע "שומר החומות" - אבל רק אם יישמר השקט מצדו. זוהי נוסחת הפיתוי הכלכלית לחמאס, על מנת להחזיר את השגרה לעזה ולישובי הדרום וישראל.

במסגרת אותה יוזמה כלכלית הודיעה מצרים כי תתרום חצי מיליארד דולר לשיקום המבנים שנהרסו או ניזוקו ברצועה. בכך היא מצטרפת לקטאר שעדכנה לפני כמה ימים כי תסייע בסכום נכבד לכל משפחה שאיבדה את ביתה. הקטארים הוסיפו כי יזמו בנייה של שכונות חדשות נוספות לאלה שבנו ברחבי הרצועה. 

איחוד האמירויות, כך פי פרסום בגלובס, התכוונה לפני המערכה הנוכחית להשקיע בתשתיות ברצועה, אבל כעת היא מתנה זאת בשקט ארוך טווח. ובינתיים הוקפאו כל הפרוייקטים שבונים האו"ם, הבנק העולמי וארגונים בינלאומיים אחרים ברצועה.

מי שאמורה לתת היתר להכנסת הכסף ולפרוייקטים היא ישראל, אולם זו כרגע עדיין לא מוכנה לשום משא ומתן כאשר כוונת המבצע המוצהרת היא להביא לשקט מלא וארוך טווח. כלומר, התנאי הישראלי לכל הסיוע הזה הוא ערובה לשקט מצד חמאס וארגוני הטרור האחרים.

האם הם יוכלו לתת ערובה שכזאת? לא ברור. הסכומים המוערכים הם במיליארדי דולרים, והחשש הגדול הוא כי הכסף הזה ינותב מן הסתם לשיקום גם של המערכים הצבאיים שניזוקו, לרבות המערך התת-קרקעי ששאב מיליוני קוב מלט, ומשאבים עצומים מחמאס. הערכות הן כי המערך הזה נהרס ברובו בתקיפות צה"ל בלילות האחרונים.

בינתיים גם הכסף הקטארי השוטף מוקפא, ואין היתר בשלב זה להכניסו. הכסף הזה משמש לרכישת סולר לתחנות הכוח ברצועה ולעזרה למשפחות נזקקות.

גיבוי בינלאומי לישראל. בינתיים 

על מצבו הנואש של חמאס בתום למעלה משבוע של לחימה תעיד השיחה שקיים אסמעיל הניה ראש הלשכה המדינית של חמאס, הנמצא בקטאר, עם בכיר מצרי. לפי מקורות במצרים, אותו בכיר דרש כי חמאס יפסיק לאלתר את ירי הרקטות ויכפה זאת גם על הג'יהאד האיסלמי. "אתם לא רואים איך ישראל מתנהגת? הילדים ההרוגים בעזה על הראש שלכם? לא ישארו לכם בניינים להיכנס אליהם", כך לפי המקורות המצרים.

הניה דרש כי ישראל תפסיק קודם את האש ונענה בשלילה מוחלטת, וכי גם המגעים לעצירת אש מבחינת ישראל הם למטרה הומניטרית בלבד.

גורם מדיני בכיר בישראל אומר כי המערכה תימשך ככל הנראה עוד ימים אחדים, בגיבוי מדיני בינלאומי מהאמריקאים, מגרמניה וממדינות נוספות. למרות השיח הקשה נגד ישראל ברשתות החברתיות וביקורת תקשורתית, התמונות המעידות כי חמאס יורה מתוך ריכוזי האוכלוסייה שלו - כל אלו מסייעות לקבלת הגיבוי המדיני.

הגורם הבהיר כי מה שהיה בעבר כבר אינו רלוונטי, ובהתדיינות שתגיע לגבי הפסקת האש תדרוש ישראל תנאים נוקשים לרבות בסוגיית הרקטות ואמצעי הלחימה.

מצד שני, חמאס שואב עידוד מכניסתה של קטאר לתמונה והסיוע שלה במאמצי התיווך. מנגד, ברשות הפלסטינית דווקא ישמחו אם ישראל לא תפסיק את האש עד להפלת חמאס. בכיר ברשות הפלסטינית אמר לכאן חדשות כי "יש להפיל את שלטון חמאס בעזה. אסור שהם ייצאו עם תמונת ניצחון מהמערכה הזו". הבכיר הוסיף כי הרשות הפלסטינית עוקבת אחר האירועים בגדה ומוודאת שלא ייצאו משליטה. 

חיסול תשתיות לצד פגיעות בפיקוד הבכיר

עד כמה הפגיעה בחמאס ובג'יהאד האיסלמי קשה יעידו הפגיעות הקשות האסטרטגיות ברמת התשתיות. בהתקפות צה"ל נהרסו חלקים נרחבים מהמערכים התת-קרקעיים של ארגוני הטרור, ובין אלו בעיקר ניכרת הפגיעה בצפון הרצועה. עשרות מחבלים נקברו תחת ההריסות, וכמות נכבדה של משגרים ורקטות נהרסו. כן נהרסו רוב אתרי ייצור ופיתוח אמצעי הלחימה והרקטות של חמאס ולצדם רוסקו היכולות של חמאס בתחום הלחימה הימית והתת-ימית, תחום כלי הטיס הלא מאויישים והרחפנים.

פגיעה אסטרטגית אחרת היא בסיכולים הממוקדים במפקדים ומנהיגים של ארגוני הטרור. בתחילת השבוע חוסל חוסאם אבו הארביד, בכיר בהיררכיה הצבאית של הג'יהאד האיסלמי ומפקד חטיבת צפון הרצועה בארגון. עוד בכירי ג'יהאד שחוסלו הם מוחמד אבו אל עטאא סגנו של בהאא אל עטא שחוסל לפני שנה וחצי, וכן סאמח ממלוק וג'מאל קריקע, המפקדים הבכירים של יחידות שיגור רקטות. גם כמה ממפקדי השטח של הארגון נהרגו ועימם עוד עשרות ממחבלי הג'יהאד, מצוותים של שיגור רקטות וטילי נ"ט.

חמאס ספג פגיעות קשות בהרבה. המפקד הבכיר ביותר שחוסל היה מח"ט עזה באסם עיסא, אחד מחמשת המפקדים הבכירים של חמאס. הוא חוסל עם כמה מבכירי הארגון האחרים בשתי תקיפות של צה"ל. בתקיפות הללו נהרגו כ-15 מחבלי חמאס, ולבד מעיסא, נהרגו כמעט כל ראשי מערך המחקר והפיתוח של הרקטות ואמצעי הלחימה. כן נהרגו בתקיפות ראש הריגול הנגדי בחמאס, סגנו של מוחמד דף, וחסן קהוג'י מראשי המודיעין הצבאי של חמאס. כן חוסל מפקד מערך הנ"ט של העיר עזה.

חיסולי המפקדים פוגעים פגיעה קשה במבנה הצבאי של חמאס וביכולתו לתקשר ולהעביר פקודות ולהוציא מבצעים אל הפועל. בימים האחרונים ניכרת ירידה ביכולות שיגור הרקטות גם אם אלה עדיין משוגרות במטחים צפופים. לפי הערכות מודיעיניות לארגוני הטרור ברצועה יש יותר מ-10,000 רקטות וכשליש מהם נורו או הושמדו.

השורה התחתונה: חמאס הופתע, הוא והג'יהאד חטפו מכות אסטרטגיות קשות, רצועת עזה ניזוקה מאוד, גם סמלית בפגיעה בבניינים רבי הקומות. ראשיו יבקשו כעת הסדרה כדי לקבל תקופת שקט שתאפשר להם לשקם את כוחם הצבאי של ארגוני הטרור, והשאלה אם ניתן למנוע זאת.