האסון בגבעת זאב: כך נראה המחדל, שלב אחר שלב

שניים נהרגו ויותר מ-200 נפצעו בקריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב, מתוכם 15 במצב קשה • ראשי המועצה המקומית טוענים כי יש להטיל את האשמה על המשטרה ועל מערך הכיבוי וההצלה • עו"ד רונן ורדי, מומחה בטיחות: "השימוש במקום אסור לשימוש על פי חוקי התכנון והבניה"

זירת האסון בגבעת זאב / צילום: דוברות מד"א
זירת האסון בגבעת זאב / צילום: דוברות מד"א

בעקבות קריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב, שהובילה למותם של שניים ולפציעתם של יותר מ-200 איש, עו"ד רונן ורדי, מומחה בטיחות ויועץ בטיחות לאירועים המוניים שבין היתר משמש יועץ הבטיחות של המכביה, עונה על השאלות הקשות בנוגע לאסון. 

-מי האחראי על האסון? האם הרשויות השונות או רק מארגני האירוע?
"האחריות היא על מארגן האירוע. בניגוד לאסון מירון שם האחריות מוטלת על הממשלה, במקרה הזה מדובר בחסידות שארגנה את האירוע ולכן הוא מוגדר פרטי. מצד שני, היה צריך להוציא צו סגירה לפני קרות האירוע, לקרוא למארגנים ולהזהירם ואפילו להביא פקחים ושוטרים כדי למנוע את קיום האירוע.

"אני רוצה לפרט לגבי ההיבטים התכנוניים: המקום נבנה כבית כנסת. בית כנסת אמור לשמש ביום יום כמקום תפילות אבל יש לו תפוסה מתוכננת/מאושרת וללא ספק היו פה הרבה יותר אנשים ממה שהמקום יכול להכיל. מעבר לזה, השימוש במקום בטרם ניתן טופס 4 (טופס איכלוס, א"מ) אסור לשימוש על פי חוקי התכנון והבניה משום שעדיין לא הסתיימה הבניה ולא הוסדרו או אושרו כל היבטי הבטיחות לרבות כיבוי אש, חשמל, תשתיות וכיוב'".

-מדובר באירוע של תפילה המונית; חלים עליו כללים אחרים מאשר בעצרות אחרות?
"אירוע דתי או לא, אדם שעושה חתונה אצלו בבית צריך רישיון. כל אירוע שחורג מהשימוש הרגיל דורש רישוי. אירוע מסוג תפילות המוניות שפתוחות לקהל הרחב של החסידות עונה להגדרה של חוק שנקרא 'בטיחות באירועים במקומות ציבוריים (1962)'. התקנות קובעות שיש לקבוע אחראי על הבטיחות, סידורי בטיחות להכוונה ולשליטה בקהל וגם סדרני בטיחות.

"אני רוצה להסב את תשומת הלב לכך שהמארגנים הוסיפו טריבונה מאולתרת על מנת לאפשר לקהל רב ככל הניתן להשתתף באירוע, וראינו שטריבונה אחת מתוכננת (המקורית) לא קרסה ואילו המאולתרת התמוטטה".

-כיצד היו אמורים להקים טריבונות בטוחות?
"מי שצריך לתכנן טריבונה הוא מהנדס. עליו לתכנן חוזק ויציבות; מי שצריך לבנות קונסטרוקציות פלדה של עומסי אדם זה רק קבלן שרשום בפנקס הקבלנים בסיווג מיוחד. בגמר הבניה, לפני העלאת אנשים, נדרש אישור קונסטרוקטור ליציבות הטריבונה - כל אלה לא בוצעו.

עו"ד רונן ורדי, יועץ בטיחות לאירועים המוניים / צילום: יח"צ
 עו"ד רונן ורדי, יועץ בטיחות לאירועים המוניים / צילום: יח"צ

-יש הבדל בין אירוע שמתקיים במקום פתוח לבין אירוע שמתקיים במבנה?
"מבחינת הרשויות התשובה חיובית. עיריית תל אביב הגדירה למשל שאם האירוע מתרחש בין כתלי בית הכנסת אז אין צורך ברישוי, אבל אם יוצאים החוצה אז כן נדרש רישוי. פה אנחנו מדברים על מקום סגור, והדברים אמורים לחול גם על אירוע שמתקיים בבית כנסת שמאושר לשימוש, מה שלא היה במקרה של גבעת זאב.

"אם רוצים לעשות אירוע שהוא גדול יותר ולהוסיף קונסטרוקציות, נדרש רישוי נפרד. צריך להזמין יועץ בטיחות, קונסטרוקטור וכיוב'. גם הרשות צריכה להיות מעורבת כי צריך לדאוג לסידורי קהל ולהסדיר את האירוע מעבר לשימוש היומיומי של בית הכנסת".