שרי חוץ מאירופה יגיעו מחר לביקור בזק בישראל

שר החוץ הגרמני הייקו מאס קרא בימים האחרונים לכונן הפסקת אש בין חמאס וג'יהאד איסלמי לבין ישראל, ואמר כי האיחוד האירופי יכול לסייע להרגיע את המצב

הייקו מאס, שר החוץ של גרמניה / צילום: Reuters, Thomas Trutschel
הייקו מאס, שר החוץ של גרמניה / צילום: Reuters, Thomas Trutschel

שר החוץ הגרמני הייקו מאס הודיע היום כי יגיע לפנות בוקר לישראל, במטרה לקיים שיחות עם נציגים בכירים בישראל וברשות הפלשתינית שיסייעו להרגעת המצב במזרח התיכון. מאס הודיע הערב כי יטוס לישראל הלילה ויקיים ביקור בזק בירושלים וברמאללה. שר החוץ הגרמני צפוי לקיים שיחות עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ. מאס יבקר גם ברמאללה, שם ייפגש עם מוחמד שטאיה, ראש ממשלת הרשות הפלשתינית.

מאס קרא בימים האחרונים לכונן הפסקת אש בין חמאס וג'יהאד איסלמי לבין ישראל, ואמר כי האיחוד האירופי יכול לסייע להרגיע את המצב. לפני כן שב והבהיר כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מפני ירי רקטות של חמאס כלפי אזרחים. למרות זאת, גרמניה תמכה אתמול בהצעת החלטה של האיחוד האירופי לקרוא להפסקת אש מיידית, אך אימוץ ההחלטה טורפד על ידי הונגריה, הנחשבת לבעלת-ברית של ישראל. גם שרי החוץ של צ'כיה וסלובקיה צפויים להגיע מחר (ה') לביקור בישראל, ושר החוץ היווני כבר ביקר בארץ אתמול.

אמש התברר כי הונגריה, הנחשבת לבעלת ברית של ישראל באיחוד האירופי, טרפדה הצעת החלטה של שרי החוץ של הגוש, שקראה להפסקת אש מיידית בין חמאס וארגוני הטרור לבין ישראל. האיחוד האירופי דורש הסכמה פה-אחד כדי לאמץ החלטות או לפרסם הצהרות משותפות, והונגריה התנגדה בחריפות לנוסח שהיה מוסכם על 26 החברות האחרות בגוש. הדיון בעניין התקיים אתמול (ג') בפסגה מקוונת של שרי החוץ של האיחוד, על רקע הלחימה הנמשכת בישראל ובעזה.

הקשרים בין ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו נחשבים להדוקים, וישראל מסתייעת בהונגריה ובמדינות אחרות ממרכז-אירופה כדי למנוע החלטות שהיא תופסת ככאלה שפוגעות בה, או לקדם נושאים החשובים לה. בעבר התנגדו צ'כיה, הונגריה ורומניה להצהרה של האיחוד שגינתה את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. למרות המניעה הפורמלית של הצהרה מוסכמת, הציג "שר החוץ" של האיחוד, הספרדי ג'וספ בורל, קריאה עצמאית להפסקת אש.

"העדיפות כרגע היא הפסקה מיידית של כל האלימות ויישום הפסקת אש", אמר בורל, המגיע מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הספרדית ונחשב לנציג השמאל האירופי. הוא גינה את המצב הנוכחי שבו "ההסלמה באלימות הובילה למספר גבוה של קורבנות אזרחיים, מקרי מוות ופציעות, ביניהם מספר רב של נשים וילדים. דבר זה אינו מתקבל על הדעת". לפי דיווחי משרד הבריאות בעזה, 212 פלשתינאים מתו עד כה, ביניהם 61 ילדים. בישראל נהרגו 12 בני אדם, מהם שני ילדים.

שר החוץ ההונגרי, לעומת זאת, אמר כי ארצו התנגדה להצהרה המשותפת משום ש"יש לנו בעיה כללית עם ההצהרות האירופית בנוגע לישראל. הן לא עוזרות הרבה, במיוחד במצב הקיים כאשר המתח כה גבוה". מנהיגי האיחוד האירופי אינם ששים להתערב בסכסוך עד כה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שוחחה עם ראש הממשלה נתניהו לפני שלושה ימים, ודוברה ציין כי היא הביעה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי רקטות חסר אבחנה, אך כי גם קראה להפסקת אש בקרוב. נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי יפעל ביחד עם מצרים וירדן בניסיון להגיע להפסקת האש.

בורל הביע תמיכה בשם האיחוד האירופי "בזכותה של ישראל להגן על עצמה", אך אמר כי יש "לשאוף ולהשיג פתרון פוליטי של שלום" וכי כדי לעשות זאת יש "ליצור מחדש אופק מדיני". שר החוץ הגרמני הייקו מאס הציע להחיות את פעולה הקווארטט - האיחוד האירופי, סין, רוסיה וארה"ב - במטרה "להגיע לפתרון מוסכם לשלום במזרח התיכון".

בימים האחרונים חל שינוי מסוים בסיקור התקשורתי של העימות, כאשר ההתמקדות עוברת לצד הפלשתיני, עם דגש על הקורבנות האזרחיים הרבים, הריסת בנייני ענק ובניין התקשורת בו שכנו משרדי סוכנות הידיעות AP וגם מותם של רופאים פלשתינאים שנאבקו בהתפשטות הקורונה ברצועה ונהרגו בהפצצות של צה"ל בשכונת אל-ווהאדה ביום ראשון האחרון.