מסעדות | פיצ'ר

זה לא זמן לדיאטה. הצעות לאוכל מנחם ומתכון לקאפקייקס מושחתים

יש מספיק תירוצים להתפנק בפחמימות, במתוקים, במנות מלטפות עם רטבים סמיכים או אפילו בקוקטייל מושקע

הקלישאה הגדולה מכולן: גלידת שוקולד / צילום: Shutterstock
הקלישאה הגדולה מכולן: גלידת שוקולד / צילום: Shutterstock

אתם לא צריכים אותנו בשביל לספר לכם שאכילה מנחמת היא תופעה אוניברסלית שצברה תאוצה בעידן השפע של המאה ה-20. אנחנו כן יכולים לשמח אתכם בכך שמחקרים מעידים שהיא יכולה להביא להתרוממות מצב הרוח, אפילו בקרב בעלי חיים, ואפילו להקלת תסמיני דיכאון.

אם תהיתם מה מגדיר אוכל כזה, אז לפי רשימת המאכלים המנחמים בכל מדינה נראה לכולן מכנה משותף אחד - אוכל ביתי. כיסונים - מרביולי ושישברק ועד מנטו וגיוזה (וקרעפלך!) - הם אולי המאכל הנפוץ ביותר כמנחם. אחריו אפשר למצוא חביתיות שונות - מפנקייק אוסטרלי, קרפים צרפתיים, מיני לביבות הולנדיות ודניות ובליני רוסי. גם ממולאי ירקות מרחבי אסיה, אגן הים התיכון ואירופה נחשבים כמנות להרמת מצב הרוח.

ערימת פנקייקס / צילום: Shutterstock
 ערימת פנקייקס / צילום: Shutterstock

הימים האחרונים בישראל ממש מזמינים אותנו להתעודד עם קצת אוכל מנחם - עד הבית וללא רגשות אשם: אוכל מזרח־אירופי של מוסדות כמו קיטון וסנדר התל־אביביים, גלידות בכל טעם וצורה, קינוחים מושחתים, מאפי בורקסים וג'חנון, קוקטיילים אלכוהוליים (ראו המלצה במסגרת מהג'ין קלאב סופרים ואתר בלנד) ועוד.

לכל אלה נוספה בשנים האחרונות אופציית הפיין דיינינג - שפים מובילים שממשיכים להביא אוכל מוקפד עד הבית - לטובת מי שעבורם נחמה היא דווקא אוכל מורכב ומושקע: עידו אדרי ממסעדת מגזינו ויובל בן נריה, השף של קפה טאיזו, הם מהבולטים בקטגוריה זו.

"בימי שיגורים - ולא משנה אם זה בתל אביב או באשדוד או בעוטף עזה - החדשות משפיעות על מצב הרוח, ויש עלייה משמעותית בכמות ההזמנות", מספר בן נריה. "אנשים מחפשים מנות מלטפות כמו באטר צ'יקן עם רטבים סמיכים וטעמים עשירים. חששנו שהקורונה תוריד משמעותית הזמנות, אבל בפועל האפקט היה מינורי".

רביולי / צילום: Shutterstock
 רביולי / צילום: Shutterstock

ימי הלחימה והשהות בבית בימים האחרונים גם הביאו איתם תכונה לאתרי המתכונים. את מקומן של המנות הפשוטות והמהירות החליפו - כמו שהראתה אופציית הטרנדינג (Trending) - חיפושים של מתכוני ניוקי, מדריכים לפירה מושלם, מתכוני ממולאים מכל העדות ועוגות שוקולד.

"כל צלחת שאמא שלי תגיש"

במקרים רבים אוהבים לדוש את המונח אוכל מנחם בהקשר של אוכל מושחת ופחמימתי, אבל בעוגיית המדלן המפורסמת שעליה כתב מרסל פרוסט בסדרת הספרים "בעקבות הזמן האבוד", הוא בעיקר מזהה זיכרון חושי של ביטחון מבית ומילדות.

כך גם השף מאיר אדוני, שאוכל מנחם עבורו הוא פשוט אוכל של אמא. "לא מדובר בשבילי במאכל מסוים", הוא מספר, "אלא בטעם של בית, זיכרון של האוכל של אמא שלי. כל צלחת שהיא תגיש לי ביום מבאס, זה אוכל מנחם. זה וכוס יין איכותי וטוב - שמרגיע וצובע את החיים בבורדו". בימים אלה הוא יוצר וריאציות על המטבח הישראלי עם נגיעות של המטבח של אמו במסעדות בניו יורק, ברלין, ברצלונה ובקרוב גם ביוון.

ולמי שמחכה כבר לפיצוי על ההסתגרות בבית, לאחר שיעבור זעם יארחו אדוני והשף אביב משה בתל אביב את סיורי "סן פלגרינו קולינרי טור", פורמט מקומי חדש של ענקית הפיין-דיינינג האיטלקית, שיכלול סיבוב טעימות בין חמש מסעדות בעיר.

בתמהיל שילוב בין מנות-דגל של מוסדות כמו פרונטו, בית תאילנדי ויקימונו לבין יוצרים חדשים כמו תומר טל, רז רהב והקינוחים של שף שחף שבתאי ועופר בן נתן במסעדת פופ נ' פופ. סיור נוסף יתקיים במסעדות שילה (עם כדור האבוקדו המפורסם), קאב קם, פופינה ומגזינו.

"הרעיון מאחורי הסיורים הקולינריים הוא להעניק רוח גבית למסעדות האיכות של תל אביב", אומר רז קלמנוביץ׳, מיזמי הפרויקט, "להראות את העשייה של המקומות המוערכים בעיר ולהציג את השינויים שחלו בקורונה".

מתכון

קאפקייק שוקולד ובייליס (אייריש קרים)
מתכון של אור בן אוליאל

קאפקייק שוקולד ובייליס (אייריש קרים) / צילום: באדיבות אתר דיאג'יו

מרכיבים:

לקאפקייק:

3/4 כוס קמח

1/2 כוס קקאו

1/2 כוס בייליס אייריש קרים

1/2 כפית מלח

1/3 כוס שמן

2 ביצים

1/2 כוס סוכר חום

1/4 כוס סוכר לבן

לקרם בייליס:

100 גרם שוקולד מריר

1/3 כוס שמנת מתוקה

2 כפות בייליס אייריש קרים

להגשה:

דובדבן אמרנה - לא חובה

הכנה: מערבבים את כל המרכיבים יחד לבלילה אחידה. נזהרים מערבוב יתר. יוצקים את הבלילה לתבנית קאפקייקס משומנת עם 12 שקעים. אופים בתנור שחומם מראש לחום של 175 מעלות במשך 18 דקות.

הכנת הקרם: מחממים יחד במיקרו (או בביין מארי, אידוי מעל סיר של מים רותחים) שוקולד, שמנת ואייריש קרים עד המסה. מערבבים עד לקבלת קרם חלק. מכניסים למקרר לייצוב לכרבע שעה.

הגשה: מזלפים את הקרם עם צנתר עגול על כל קאפקייק (או מסדרים בעזרת כף על ראש כל קאפקייק). משטחים עם כפית.

נחמה נוזלית

מדינת ישראל נחלקת אלכוהולית לשלושה סוגי נחמות: קוקטיילים, יין ומשקאות אניס.

ג'ין קלאב סופרים. מתמחה בקוקטיילים לא שיגרתיים / צילום: רן בירן
 ג'ין קלאב סופרים. מתמחה בקוקטיילים לא שיגרתיים / צילום: רן בירן

1. קוקטיילים מבוקבקים שמגיעים עד הבית רק הולכים וצוברים פופולריות - ואפשר למצוא אותם בכל רחבי הארץ. בנוסף לאליקסיר שעליהם נכתב כאן לאחרונה, גם ג'ין קלאב סופרים מתמחה בקוקטיילים לא שגרתיים. הבר החצי-סודי מוקדש כולו לקוקטיילים על בסיס ג'ין עם מאות סוגי בקבוקים שונים.

"כל ג'ין נבחר מתוך מחשבה והתאמה מושלמת לקוקטיילים השונים", אומר דן קרייצר מבעלי הבר. קוקטייל זוגי של סופרים קלאב (200 מ"ל) מגיע בבקבוקי פלאסק עם עיטורים שונים ובתמחור ידידותי של 25 שקלים לכוס ו-50 לבקבוק. בין הקוקטיילים המומלצים - קוקטייל ג'ין עם אפרסקים, תה אדום ומרווה (not you’ mama’s peaches) וגרובי גיישה על בסיס ג׳ין יפני, סאקה יוזו ועוד.

ג'ין קלאב סופרים. משלוחים לכל גוש דן באתר ginclubsupreme.co.il וב-wolt.

2. יין קר, מצונן היטב מצליח לצנן לא רב את הגוף אלא גם את הנפש. פינו גריג׳ו (שקרוי בצרפת פינו גרי) הוא זן שזוכה בשנים האחרונות לעדנה מחודש ועניין. זה היבש של יקב קאביט האיטלקי (cavit) נהנה מאיזון מצוין בין עושר פרחוני לבין חדות ומינרליות. יין לא מתחכם ומהנה מאוד, שמתומחר בפחות מ-40 שקלים - והרבה פחות אם קונים 3 ב-100.

פינו גרי / צילום: יח"צ
 פינו גרי / צילום: יח"צ

קאביט פינו גריג׳ו - 39 שקל לבקבוק או 3 ב-100. להשיג ברשת יין בעיר.

3. השנה חל שדרוג משמעותי באיכות האניסים שנלגמים בישראל. לצד אוזו וגם עראק מתוצרת מקומית, גואה צריכת הפסטיס הצרפתי - אותו אפשר למצוא אפילו בגרסה כשרה ומסקרנת ברשת אושר עד (נבדוק ונדווח בקרוב).

ריקאר הפרובנסאלי (Ricard) הוא אחד המותגים הפופולריים בקטגוריה שחוזר לתודעה יחד עם הפתיחה המחודשת והמצופה של ג׳יימס ריצ׳רדסון דיוטי פרי בנתב"ג, שם אפשר להשיג אותו במחיר שלא מבייש אפילו את אושר עד - 24.9 דולר לבקבוק ליטר - והשני ב-30% הנחה. שווה מאוד למי שבוחר לטוס בשבועות הקרובים ליעדים החדשים שנפתחו.

פסטיס ריקאר. 24.9 דולר לליטר בג׳יימס ריצ׳רדסון דיוטי פרי - 30% הנחה על בקבוק שני.