האיחוד האירופי: "אף אחד לא צריך לטוס 12 פעמים בשנה"

סגן נשיאת הנציבות אמר בראיון כי רכבות צריכות להחליף טיסות לטווחים של 600-800 ק"מ • הדיון בעניין עלה אחרי שהמועמדת הירוקה לראשות ממשלת גרמניה הציעה לאסור טיסות לטווח קצר בחוק

נמל התעופה שארל דה גול בצרפת / צילום: Shutterstock, bellena
נמל התעופה שארל דה גול בצרפת / צילום: Shutterstock, bellena

הנציבות האירופית הודיעה על כוונתה להיאבק בטיסות לטווח קצר, בשל האפקט המזיק של שריפת הדלק הסילוני על איכות הסביבה והתרומה לתופעת ההתחממות הגלובלית.

נציב איכות הסביבה באיחוד (וסגן נשיאת הנציבות), פרנס טימרמנס, אמר כי יש "לשחרר את היבשת מהצורך בטיסות קצרות (במרחק של עד 800 ק"מ)", והוסיף כי הדרך לעשות זאת אינה עוברת באמצעות איסורים, אלא באמצעות "שיפור תשתיות הרכבת" בצורה כזו, שחלופה זו תהיה עדיפה מבחינת זמן ומחיר הטיסה.

למרות ההסתייגות מאיסורים, טימרמנס הודיע כי הנציבות בעד הטלת מס על דלק מטוסים, שאינו מוטל כיום ועומד במרכז קרב בין ארגוני איכות סביבה לחברות תעופה. צעד זה עשוי לייקר משמעותית את מחירי הטיסות.

"אני בעד מיסוי קרוסין (דלק מזוקק - א.א) כמו כל דלק אחר", אמר טימרמנס בראיון לרשת העיתונים הגרמנית "פונקה". בנוסף, קרא הנציב לתושבי האיחוד האירופי לטוס פחות - "אך אחד לא צריך לטוס 10 או 12 פעמים בשנה", אמר הנציב ההולנדי, חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית במדינה, המכהן גם כסגן נשיא הנציבות האירופית.

במסגרת שלל תוכניות השיקום של היבשת ממשבר הקורונה, גם ברמה האירופית וגם ברמת המדינות, ישנו דגש רב על הרחבת תשתיות הרכבות ביבשת, וייעול אנרגטי שלהן, על מנת שיחליפו את הטיסות המזהמות.

רכבות יכולות לנוע באמצעות חשמל, שעשוי להיות מופק כתוצאה מאנרגיות מתחדשות. תוכניות לרכבות-לילה ומסילות חדשה הוצגו בגרמניה, באוסטריה, באיטליה ובמדינות רבות אחרות. נסיעה ברכבת מלאה באנשים כרוכה בטביעת פחמן פחותה בהרבה מטיסות לטווח קצר.

בגרמניה הנושא עלה לכותרות בימים האחרונים בעקבות הצהרתה של מועמדת הירוקים לתפקיד הקאנצלרית, אנלנה ברבוק, כי תפעל להטיל איסור על טיסות לטווח קצר אם תיבחר. איסור כזה אומץ בצרפת לאחרונה, והוא קובע כי לא יורשה נתיב תעופה פנים-צרפתי אם ניתן לבצע את הנסיעה באותו הנתיב ברכבת המהירה הצרפתית (TGV) בפחות מ-2.5 שעות.