מו"מ קואליציוני | טור סופ"ש

המערכת הפוליטית נערכת לחידוש הלחימה בכנסת: האם ליאיר לפיד נותרו קלפים ביד?

מאז נטש נפתלי בנט את גוש השינוי, הוא לא שוחח עם לפיד ובתקווה חדשה הבהירו השבוע שוב ושוב שלא ייתנו ידם להקמת ממשלה עם המשותפת • האם תם הטקס עבור "גוש השינוי" ואיזה מהלכי חקיקה בכל זאת עומדים על הפרק

לפיד. מתרחק מראשות הממשלה / צילום: Associated Press, Oded Balilty
לפיד. מתרחק מראשות הממשלה / צילום: Associated Press, Oded Balilty

בכפוף לסיום מבצע "שומר החומות", במערכת הפוליטית נערכים לחידוש הלחימה בכנסת ובעיקר במליאה. עוד כשבועיים ימים נותרו למנדט להרכבת ממשלה של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אך בהיעדר היתכנות להקמת ממשלה בראשותו, עוברים ביש עתיד לקידום מהיר של יוזמות חקיקה. ביום שני תכנס לראשונה ח"כ קארין אלהרר את הוועדה המסדרת כדי להעניק פטור מחובת הנחה לשורה של חוקים חברתיים ובראשם להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון, הטבות מס לתושבי אשקלון ועוד.

חוקים להגבלת כהונתו של נתניהו יעלו על השולחן רק אם יצליחו להשיג להם רוב וכאמור בכפוף לשקט הביטחוני. למרות הביקורת החריפה של לפיד על נתניהו והטענה לפיה הוא מערבב שיקולים זרים במבצע הצבאי ("אילו הייתה לנו ממשלה אף אחד לא היה שואל את עצמו למה תמיד האש פורצת בדיוק כשזה הכי נוח לראש הממשלה"), ביש עתיד ביקשו שלא לפעול בחזית הפוליטית נגד נתניהו.

באופן חריג למציאות הישראלית ברגעי משבר, הפעם לא הייתה חזית אחידה פוליטית שהתייצבה מאחורי נתניהו וגנץ שהובילו את המבצע הצבאי. גרוע מכך, לא רק שבתוך ישראל נשמעו קולות שמערערים על הלגיטימציה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי של אלפי טילים על מטרות אזרחיות, נתניהו וגנץ (באופן ישיר או עקיף) הואשמו בכך שהם מתזמנים את המבצע לפי שיקוליו הפוליטיים של נתניהו.

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ענתה תשובה ברוח הדברים האלה לכתבים הפוליטיים השבוע, לפיד צייץ ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ התראיין ואמר דברים דומים. ובאותו אופן גם בראיונות לכלי התקשורת הזרים נשמעו חברי כנסת ישראלים מחזקים את מחוללי הקונספירציות ופגעו קשות בעורף ההסברה הישראלי, שאמור היה לתת לגיטימציה להמשך המבצע כל עוד אזרחי ישראל בסכנה. אין ספק שתזמון המבצע היה האבן האחרונה בחומה שבנה בנט ביכולת להחזיק ממשלה עם לפיד, אך להוביל לכך שזו הייתה הסיבה לירי הטילים על ירושלים ובעקבות כך לתגובה הקשה של ישראל - הדרך ארוכה.

"אין כל קשר עם בנט": המנדט נשאר אצל לפיד

ובחזרה לשדה הפוליטי, ללפיד לא נשארו קלפים ביד, אחרי שבנט נטש את הגוש השניים לא שוחחו ביניהם ואין כל התכנות לשיתוף פעולה נוסף ובטח לא עם הצעות מרחיקות לכת כמו ראשות ממשלה. גם בתקווה חדשה הבהירו השבוע פעם אחר פעם שלא יתנו את ידם להקמת ממשלה עם הרשימה המשותפת ובזה - תם הטקס. בשיחת מסדרון השבוע בין שלושה חברי כנסת, אחד מיש עתיד ושניים מימינה, נבדקה האפשרות לעריקה לטובת הקמת ממשלה עם לפיד, כך טוענים מי שהיו עדים לשיחה. אולם בזמן שבימינה הכחישו בתוקף, מה גם שנדרשים שלושה לפיצול, אמרו גורמים בגוש השינוי: "בנט טעה. הוא קרס תחת הלחץ ונכנע לאיילת שקד. מאז ההודעה אין כל קשר עם בנט".

כך, המנדט נשאר אצל לפיד בלי כל התכנות להרכיב ממשלה שבועיים נוספים ולאחריהם - יתחיל המירוץ האמיתי: להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו או בחירות מספר חמש. השותפים האפשריים של נתניהו לממשלה הם בנט, סער וגנץ. האחרון עוד יכול להרוויח מבחירות נוספות שיקרבו אותו לכס ראש הממשלה, אך כדי לגדוע את החלום הזה מתכננים בליכוד להעביר בהקדם את החוק לביטול הממשלה הפריטטית לפני פיזור הכנסת. לא בטוח שלפיד ירים את ידו לטובת החוק כפי שהבטיח בעבר, אך לנתניהו צפוי רוב אם יחליט להביא את החוק, בתמיכת בנט ורע"ם.

בגוש הימין טוענים שנתניהו דוהר לבחירות בכל הכוח ולא ינסה לפעול להקים ממשלה ימנית למרות שיש לו את הרוב הדרוש להקמתה כבר בכנסת הנוכחית. "נתניהו מסכן רוב ימני כדי לדהור לבחירות מסוכנות לעתיד הימין", אמרו השבוע גורמים בכירים בגוש הימין. חלופה אחרת שפועלים לקדם בליכוד הוא חוק בחירה ישירה. עם פקיעת המנדט של לפיד, מתכננים בליכוד לקיים הצבעה בוועדה על העברת הראשות מאלהרר למיקי זוהר וכך לתת אור ירוק ליוזמות החקיקה שעל הפרק: בחירה ישירה וביטול הממשלה הפריטטית.

בעוד בנט ורע"ם צפויים לתמוך בחוק בחירה ישירה, לנתניהו צפוי כאב ראש נוסף מול יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שמתנגד לחוק בתוקף. גורמים בליכוד אמרו כי "סמוטריץ' מסכל את החוק כמו שסיכל לנו ממשלת מיעוט עם רע"ם משום שהוא מעדיף בחירות כלליות". בפועל לטענת גורמים בציונות הדתית - "העברת חוק בחירה ישירה היא מתן לגיטימציה למונרכיה של נתניהו ולא ניתן את ידינו לכך". אם לנתניהו לא יהיה רוב בכנסת הוא לא יוכל למשול ושוב יידרש לרע"ם ואת זה סמוטריץ' נחוש למנוע.

מבחינת תקווה חדשה, נתניהו לא על הפרק בכלל

אז מה נשאר על הפרק? תלוי מה נתניהו יהיה מוכן להציע לגדעון סער. האם יניח בפניו התחייבויות או חוקים שיגבילו את כהונתו ואז סער יסכים לשבת תחת נתניהו? על פי גורמים בתקווה חדשה זה כלל לא על הפרק ובכוונתם לתמוך רק בממשלה לאומית בראשות "אחר". האם הבחירות המתקרבות יגרמו שם לשינוי כיוון נוכח ההתאבדות הפוליטית הצפויה להם? בגוש הימין מאמינים שכן שברגע האחרון אם נתניהו ירצה הוא יוכל להביא את תקווה חדשה או לחלופין את גנץ אל שולחן המו"מ.

החרדים שבינתיים נותנים לנתניהו אשראי מלא לבחירות נוספות עשויים לפגוש בחודש יולי את ציבור המצביעים שלהם זועם ולשלם על כך בקלפי, זאת משום שעד חודש יולי תקציב הישיבות שנגזר מהתקציב ההמשכי צפוי להסתיים ועד לכינון ממשלה חדשה יעברו חודשים רבים. בתמיכתם בנתניהו לעבר בחירות נוספות גפני ודרעי למעשה נותנים את ידם לייבוש המאגרים עליהם יושב עולם הישיבות.

בתוך כך השבוע יצא לדרך המירוץ לנשיאות שבו מתמודדים שניים: יו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג ומרים פרץ. יום הבחירות במליאת הכנסת יתקיים ביום שבו המנדט חוזר לכנסת למשך 21 ימים לפני פיזורה של הכנסת ה-24 ובניסיון אחרון (של נתניהו) להקים ממשלה. אם יגויסו החתימות הנדרשות, המעשה האחרון של ראובן ריבלין כנשיא בשדה הפוליטי עשוי להיות הענקת המנדט שוב לנתניהו למורת רוחו.

אם לא יושגו החתימות והחוק לבחירה ישירה יקרוס גם הוא - תתפזר הכנסת לבחירות 21 ימים אחרי השני ביוני. והרצוג או פרץ צפויים להיות הנשיא/ה הראשון שיעניק את המנדט להרכבת ממשלה שלושה חודשים בלבד אחרי שנבחרו לתפקיד. השניים מנסים לרוץ על הטיקט "הנשיא של כולם", מן הסתם הקריאות שהשמיע ריבלין לטובת הקמת ממשלת אחדות במערכות בחירות קודמות (ואז נחשד בכך שהוא עוין את נתניהו) יחזרו על עצמם, והפעם ייהנו גם מלגיטימיות חוצת מחנות פוליטיים.