ירידה של 93% ברווחי חברת חשמל ברבעון הראשון של 2021

ברבעון הראשון של השנה הרוויחה החברה 85 מיליון שקל לעומת 1.18 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד • ההכנסות ירדו בין שתי התקופות ב-1.3 מיליארד שקל, לכ-5 מיליארד שקל • בחברה מסבירים את השחיקה ברווחיות במזג אוויר נוח, ובהכנסה חד פעמית גדולה בתחילת 2020

בנין חברת החשמל ת"א / צילום: איל יצהר
בנין חברת החשמל ת"א / צילום: איל יצהר

דוחות חברת חשמל לרבעון הראשון של השנה מלמדים כי בצנרת של החברה זרם, נכון לתחילת 2021, פחות כסף מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. לפי הדו"ח הכנסות החברה הצטמצמו כשבמקביל הרווחיות ירדה בכ-93%.

חברת החשמל סיימה את שלושת החודשים הראשונים של שנת 2021 ברווח נטו (לאחר מיסוי) של כ-85 מיליון שקל לעומת רווח של 1.18 מיליארד שקל, בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה לשלושת החודשים הראשונים של שנת 2021 עמדו על 5 מיליארד שקלים בלבד, לעומת 6.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בירידה של כ-1.3 מיליארד שקל.

בחברת החשמל מסרו כי ההסבר לקיטון העצום ברווח נובע מ"מתקבול חריג וחד פעמי בתקופה המקבילה אשתקד של כ-740 מיליון שקל מחברת מזרח ירושלים בגין חובות העבר. הקיטון הנותר של כ-560 מיליון שקל נובע מירידה בצריכה של כ-9% כתוצאה ממזג אוויר נוח לתקופה, ומירידה בתעריף החשמל בכ-3%". עם זאת יצוין כי בשלושת החודשים הראשונים של 2019, הכנסות החברה עמדו על 6.02 מיליארד שקל, כך שגם מול תקופה זו מדובר בירידה משמעותית בהכנסות.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדוחות הוא של עלות צריכת הדלקים בחברה. בשלושת החודשים הראשונים של השנה העלות עמדה על כ-1.1 מיליארד שקל, לעומת 1.7 מיליארד שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2020. מדובר בעלות נמוכה יותר של כ-600 מיליון שקל. לדברי החברה הפער בי שתי התקופות נובע "הן מירידה בייצור החשמל והן מירידה במחירי הדלקים שנובעת בעיקר מהגורמים הבאים: ירידה במחירי הגז הטבעי בעקבות תיקון הסכמי רכישת גז משדה תמר ושדה לוויתן, רכישת גז טבעי משדה לוויתן במחירים נמוכים משמעותית ממחירי חוזה תמר וכן ירידה בצריכת הפחם", הסבירו בחברה.

נתון מעניין שעולה מהדוח מלמד על השינוי בשיעור ההתפלגות של הייצור בחברה לפי סוגי הדלקים ששימשו במקטע הייצור לייצור חשמל בשלושת החודשים הראשונים של השנה. לפי ההתפלגות 51% התבססו על גז טבעי, 45.2% על פחם, 3.7% על גז נוזלי ואילו 0.1% על סולר. מדובר בשינוי די גדול לעומת התקופה המקבילה אשתקד אז 49.7% מהייצור התבסס על פחם, 45.2% על גז טבעי, 4.7% על גז נוזלי, והיתר (0.4%) על סולר ומזוט. עם זאת קשה לומר שמדובר בשינוי עקבי, שכן בשלושת החודשים הראשונים של 2019 ההתבססות על גז טבעי עמדה על ערך קרוב לזה של תחילת 2021 (49.9%).

במקביל עלות רכישת חשמל מיצרנים פרטיים לרבות מאנרגיות מתחדשות עמדה בתקופה המדוברת על 1.4 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של כ-266 מיליון שקל (23%) לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לעומת שלושת החודשים הראשונים של 2019 מדובר בעלייה של 539 מיליון שקל. לאור השינויים המבניים בשוק החשמל, וכניסת יצרנים פרטיים נוספים לשוק, סביר כי נראה המשך גידול ברכישת חשמל מיצרנים פרטיים, על ידי חברת החשמל.

ההון של החברה ליום 31 במרס 2021 עמד על כ-26.8 מיליארד שקל לעומת כ-26.7 מיליארד שקל בסוף 2020.

יו"ר חברת החשמל, האלוף (במיל') יפתח רון טל מסר, כי "חברת החשמל ממשיכה בהצגות יציבות ואיתנות פיננסית, אשר באה לידי ביטוי הן בהשקעות חסרות תקדים בפיתוח תשתיות רשת ההולכה והחלוקה, והן בתרומה להורדת יוקר המחייה בישראל, באמצעות המשך הורדת מחיר הגז. להישגים חשובים אלה השפעה ישירה על קידום התחרות במשק הגז, והמשך יישום הרפורמה, כולל פתיחת התחרות באספקה".

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מסר: "בתוך שנת הקורונה, חברת החשמל מוכיחה ביצועים ומחויבות להמשך תכנית ההתייעלות, יישום הרפורמה תוך גמישות והתאמה לאתגרים שהופכים מיום ליום מורכבים יותר. הרבעון משקף במדויק את ההתמודדויות לצד עמידה איתנה אל מול האתגרים, בזכות המחויבות של עובדי החברה ומנהליה".