עם הפסד צבור של כ-80 מיליון דולר: בנג'י קאהן ינסה להנפיק את אטלנטיום טכנולוגיות בבורסה בת"א

החברה, המפתחת ומוכרת מערכות טיהור וחיטוי מים, תנסה לגייס כ-30 מיליון דולר לפי שווי של 100 מיליון דולר לפני הכסף

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

לגל ההנפקות בבורסה המקומית מצטרף בנימין (בנג'י) קאהן, בנו של המיליארדר מוריס קאהן, אשר פועל להנפיק בת"א את חברת אטלנטיום טכנולוגיות. אטלנטיום, כך נודע לגלובס, מבקשת לגייס מהציבור כ-30 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-100 מיליוון דולר לפני הכסף.

החברה, על פי טיוטת התשקיף, "פועלת לקדם פתרון בר-קיימא למחסור העולמי במים נקיים ולצורך בשימוש חוזר במים" והיא עוסקת בתחום הפיתוח, המכירה והתחזוקה של מערכות טיהור וחיטוי מים בטכנולוגיית UV ( אולטרה סגול( לסקטורים שונים. מאז הקמתה ב-2003 צברה החברה, שפועלת מבית שמש, הפסדים של כ-80 מיליון דולר ולה גירעון של קרוב ל-20 מיליון דולר בהון העצמי. את ההנפקה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי ואפסילון.

תחום המים, ובכללו תחום הטיפול במים, נכתב בטיוטת התשקיף, הינו תחום שמרני ביותר. תהליכי אימוץ טכנולוגיות חדשות וכן תהליכי הבשלת פרויקטים גדולים בתחום זה נמשכים זמן רב. כמו כן, צבירת מוניטין ולקוחות בתחום זה, דורשת הוכחת יעילות מערכות הטיפול במים ולפיכך עשויה לקחת שנים. לאור כך, בעשור הראשון לחיי החברה, התמקדה החברה בפיתוח מסיבי של הטכנולוגיה והתאמתה לצרכי השווקים השונים, תוך השקעות משמעותיות במחקר ופיתוח, לרבות באמצעות פיילוטים אצל לקוחותיה לצורך הוכחת ביצועי הטכנולוגיה שלה. בעשור השני לחייה, התמקדה ומתמקדת אטלנטיום במכירה של מוצריה ובחדירה לשווקים השונים וכן בפיתוחים של מוצרים חדשים אשר איפשרו ומאפשרים לה לטענתה למצב את מעמדה התחרותי ולסייע בגידול בהיקפי פעילותה. בסיכום שנת 2020 רשמה אטלנטיום הכנסות של כ-16 מיליון דולר ורווח סמלי של 38 אלף דולר, לעומת הכנסות של 18.7 מיליון דולר ורווח של 182 אלף דולר ב-2019.

אטלנטיום טוענת כי המערכות שפיתחה מהוות פתרון UV פורץ דרך וחדשני לטיפול במים, המבוסס על יכולת ניטרול מיקרואורגניזמים ופירוק מיקרו מזהמים כימיים, באמצעות טכנולוגיה הידרו- אופטית .המערכות פועלות ללא שימוש בכימיקלים, ועונות על הצורך הגובר בכל הקשור באספקת "מים בטוחים". למועד התשקיף, המאפיינים הייחודיים של הפתרונות שמציעה החברה ביחס לפתרונות אחרים הקיימים בשוק, כמו גם הניסיון המוכח שנרכש בכל שנות פעילות החברה, ממצבים אותה לטענתה כשחקן מוביל בעולם בתחום טיהור המים ללא שימוש בכימיקלים ובתחום טיהור המים באמצעות טכנולוגיית ה-UV בפרט.

מערכות החברה נמכרות לתאגידים בינלאומיים וישראליים מובילים בתחומם בפריסה גיאוגרפית רחבה, הפועלים במגזרי פעילות שונים. למועד התשקיף, יותר מ-3,000 מערכות החברה מותקנות בלמעלה מ-65 מדינות ברחבי העולם, כאשר עיקר פעילותה הוא מחוץ לישראל. המודל העסקי של החברה מבוסס על מכירת מערכות טיהור מים ללקוחותיה בצירוף שירותי תמיכה ותחזוקה, לרבות באמצעות מכירת חלקי חילוף למערכות אלו.

לאטלנטיום נגרמו כאמור הפסדים משמעותיים מיום הקמתה (השקעה של כ-70 מיליון דולר במחקר ופיתוח של טכנולוגיית UV מובילה וחדירה לשווקי הליבה) ועד כה מימנה את פעילותה בעיקר באמצעות אשראי בנקאי, הלוואות מצדדים קשורים ומענקים מהרשות לחדשנות. יתרת המזומנים שלה לסוף 2020 עמדה על פחות ממיליון דולר. להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון יהיה ביכולתה של החברה להמשיך בפעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בעתיד הנראה לעין.

בנג'י קאהן, 66, מחזיק טרם ההנפקה בכ-78% ממניות אטלנטיום כאשר חברת ההשקעות אלרון מקבוצת דסק"ש מחזיקה בכ-6% נוספים. מנכ"ל החברה הוא יריב אברמוביץ' והיו"ר הוא ארנון גולדפרב.

אביב של בנג'י, מוריס קאהן (91) הוא איש עסקים, מיליארדר ופילנטרופ, שהיה בעבר בעלי קבוצת עורק, שהקימה בישראל, בין השאר, את החברות אמדוקס, ערוצי זהב, קווי זהב, דפי זהב וחברת הביטוח הישיר AIG ישראל. את החזקותיה בישראל ידעה קבוצת עורק לממש במחירי שיא בתחילת שנות ה-2000.

בנג'י קאהן מעורב בעסקי אביו ועומד בראש חברת קורל וורלד, המקימה מצפים תת ימיים ברחבי העולם. הוא ייסד בעבר את עמותת "צלול", הפועלת לשמירה על איכות הסביבה בדגש על ימים ונחלים וכיום משמש כיושב הראש שלה. בשנת 2007 נבחר קאהן על ידי טיים מגזין ל"אחד מגיבורי הסביבה העולמיים" .