התחדשה מחאת בלפור; הפגנה בעד שותפות ערבית יהודית בתל אביב

אלפי מפגינים השתתפו בכיכר הבימה בתל אביב בהפגנה בעד שותפות יהודית ערבית והפסקת האש • במקביל חזרו מפגיני מחאת בלפור לגשרים ולצמתים ברחבי הארץ ולמעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים

הפגנה לשותפות יהודית ערבית בתל אביב / צילום: תנועת עומדים ביחד
הפגנה לשותפות יהודית ערבית בתל אביב / צילום: תנועת עומדים ביחד

אלפי מפגינים השתתפו בהפגנה בכיכר הבימה בתל אביב בעד שותפות יהודית ערבית ובעד הפסקת האש. המפגינים קוראים בין היתר "הימין שבשלטון לא יביא שום ביטחון", "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים" ואוחזים בשלטים "זה הבית של כולנו", "כולנו בני אדם", "די לשפיכות הדמים".

את ההפגנה ארגנו "עומדים ביחד". המפגינים התאספו בכיכר רבין וצעדו לכיכר הבימה שם מתקיימת עצרת במסגרתה נאמו דוד גרוסמן ואיימן עודה. באזור הבימה נוכחות משטרתית רבה. 

דוד גרוסמן אמר בהפגנה: "המלחמה האחרונה המחישה שוב עד כמה שני הצדדים, ישראל וחמאס, תקועים, לכודים במעגל קסמים קטלני שהם בעצמם יצרו. עד כמה הם פועלים כבר עשרות שנים כמו מנגנון אוטומטי שיודע רק לחזור על פעולתו פעם אחר פעם, בכוח גובר והולך.

"איך זה שישראל, ארצי, מדינה עם כוחות אדירים של יצירה והמצאה ותעוזה, מסובֶבת כבר למעלה ממאה שנה את אבני הרֵחיים של הסכסוך, ואינה מסוגלת להפוך את הכוח הצבאי העצום שלה למנוף שישנה את המציאות, שישחרר אותנו מהקללה של המלחמות המחזוריות? שיפתח לנו דרך אחרת?".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה בנאומה: "הימים האחרונים הראו לנו איך יכולים להיראות החיים בארץ הזו - חלום בלהות. אנחנו לא רוצים להפוך את שעון החול ולחכות למלחמה הבאה, אלא לשנות כיוון לשלום. לחיות ביחד בשותפות אמת, ולא בשנאה ובפחד".

מפגינים בתל אביב / צילום: תנועת עומדים ביחד
 מפגינים בתל אביב / צילום: תנועת עומדים ביחד

במקביל חזרו מפגיני מחאת בלפור לגשרים ולצמתים ברחבי הארץ ולמעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים. זאת לאחר הפסקה שנערכה בשבוע שעבר בשל המצב הביטחוני. מחאת בלפור מתקיימת תחת הכותרת "הרוב השפוי דורש שינוי". ארגוני המחאה קוראים לראשי גוש השינוי להקים ממשלת שינוי שתפעל לפיוס בין המגזרים, ולמנוע בחירות חמישיות.

את ההפגנה בבלפור מארגנים הדגלים השחורים, אין מצב, קריים מיניסטר, קומי ישראל, חקירה עכשיו, הדמוקרטים, החזית הוורודה, אמהות נגד אלימות המשטרה והדמוקרטים. מהארגונים נמסר לקראת ההפגנה: "על נבחרי הציבור ההגונים מכל המחנות והמגזרים לפעול יחד להקמת ממשלת אחדות ישראלית שתחליף את שלטונו הרע והמסוכן של נתניהו. ממשלה שתשים סוף לאלימות הגואה, תחזק את רשויות אכיפת החוק, תפעל לפיוס בין המגזרים ותחתור לשלום".

מפגינים בצומת חורשים / צילום: הדגלים השחורים
 מפגינים בצומת חורשים / צילום: הדגלים השחורים

גם פעילי התנועה לאיכות השלטון בין המפגינים. לדבריהם, "בשבועיים האחרונים נוכחנו שוב לגלות שלנאשם בפלילים אין אמון ציבורי ועל כן אין לו מנדט להוביל מהלכים הרי גורל בניהול מדינת ישראל. כאשר חלק ניכר מאזרחי מדינת ישראל חושש לפשר מניעיו של ראש הממשלה במהלך הסלמה ביטחונית - המצב חמור ולא יכול להימשך כך".

התנועה לאיכות השלטון מקדמת הצעת חוק לפיה החל מהכנסת הבאה מועמדים עם כתבי אישום לא יוכלו לכהן בתפקידי שר, רה"מ או נשיא ונקרא - 'נאשמים מחוץ לפוליטיקה'".